Hej på er där ute på forumet.
Första posten efter att sökt i olika trådar högt och lågt.
Nå väl till saken.
Har just köpt ett hus från 30-talet, med självdrag, fjärrvärme och nyligen bytt fönster. Vad jag förstått ett resept för problem. (?)
Har varit uppe på vinden både då det regnar och när det är uppehåll och på bild nr ett ser vi takstol vid skorsten med fäste för takgång. När det regnar så rinner det längst takstolen och droppar.
Samt att det är fuktigt om man känner med fingret.
På bild två ser man taket från ovansidan.
Har haft dit två plåtisar och båda har sagt att det inte är något fel med taket men att det behöver underhåll. Den ena plåtisen sa att det var för varmt på kallvinden. Så har öppnat upp fönster för att det ska bli kallare.

Så känslan är att man är lite vilse i pannkakan.
Försöker bilda mig en uppfattning på vad man kan göra?
Såg någonstans på forumet att man skulle öka ventilation så sotare är på g för att kolla upp det spåret.
Eller som besiktningsmannen som var här han sa att vi skulle nästintill plombera/sätta för dörren eller trappen upp till vinden. Vet inte vad man skulle tjäna på det i så fall?
Har fler bilder på olika ställen med kondens ifall det skulle vara till hjälp?
Behöver någon form av start. Mina tankar är splittrade runt detta. Är lite som att försöka fokusera på en strumpa i en torktumlare. :rofl:
Ber på förhand om ursäkt om jag är otydlig
Mvh
T
 
  • Fuktmarkeringar och vattendroppar på en träbjälke och takstol i närheten av ett skorstensfäste på en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takstol vid skorsten med mossa och tecken på fukt och rost, indikerande underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om plåtisen sagt att taket bara är att underhålla om det är som på bilden så borde han fundera på en annan yrkesbana .
Det där plåttaket är helt slut
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Om plåtisen sagt att taket bara är att underhålla om det är som på bilden så borde han fundera på en annan yrkesbana .
Det där plåttaket är helt slut
Var rädd för att det var dött och inte någon mening med att peta mer i än att byta. Sa det till första plåtisen men fick känslan av de inte ville ha jobbet..
Blir lite svår när man som okunnig får flera olika idéer från olika håll.
Men om jag nu låt säga byter taket. Men blir det dumt för det nya taket om det även är för dålig ventilation?
Tänkte om det är kombinations fel?:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.