Det stora felet man gör är väl när man börjar tänka på vad andra blir imponerade av, istället för att fokusera på sin egen smak samt sina egna behov, ett fel till tror jag är att det tittas för mycket i inredningstidningar och tänker "så ska vi ha det" men sedan så matchar inte prylarna, måtten är annorlunda, planlösning, ljus osv. och så blir det bara fel........
 
Harrieth skrev:
Intressant tråd, den får mig att tänka till ordentligt!
Vi har relativt nyligen gjort ett kök i vårt hus och vi fick väldigt många råd och tips från alla möjliga håll.
"-Ni måste välja jättekyl med inbyggd ismaskin och 1 m bred dörr, helst två bredvid varandra. En höger hängd och en vänsterhängd så att det känns som att gå in i ett rum när man öppnar dem samtidigt..."
-Ni måste välja inbyggd micro, ugn och integrerad diskmaskin", osv.

Det var svårt att inte ryckas med i hysterin och vi är idag i stort sett nöjda med våra val. Visst har funktionen fått stryka på foten för det visuella, på vissa ställen. Det kan jag ärligt medge.

Men snyggt blev det...det tycker alla! :) hahahaha
För visst är det så att köket har blivit något av en statussymbol och man vill gärna få beröm och uppskattning.

Vilka funktioner är det du saknar idag?

Hur är det förresten med alla som har öppna kökslösningar? Stör ni er inte på att höra stöket från köket, oljud från diskmaskin och fläktar, stekfräs ända in i vardagsrummet?
 
daaal skrev:
Hur är det förresten med alla som har öppna kökslösningar? Stör ni er inte på att höra stöket från köket, oljud från diskmaskin och fläktar, stekfräs ända in i vardagsrummet?
Jag tyckte det var störande i vår öppen planlösning. Hade vi gäster så skulle man vänta med sånt som larmar och ekar ( fex disk) och allt ställdes undan i grovköket för att inte se högar med smutsig porslin och grytor när man försöker ha det festligt. Tyckte att rinnande vatten var störande vid samtal, TV-ljudet fick höjas en anning och ville man prata med dom som satt vid TV- så fick man höja rösten .... och vilken larm när grädden skulle vispas till deserten ;).

No ja, vi byggde en vägg emellan med skjutdörr och det blev mindre stressigt när man kunde stänga den ibland. Nu när jag har provat på den öppna lösningen så skulle jag aldrig välja den igen ... frivilligt . Men jag vet att dom unga förstahus- köparna som köpte vårt hus hade planer att riva ner köksväggen.

Nu bor vi i ett gammalt hus med litet arbetskök (utan status och utan matbord) där det lagas mat varje dag och en fin matsal som vi använder till vardags ... och det trivs jag faktiskt bäst med fast jag räknade detta planlösning som minus vid köpet.
gaia
 
daaal skrev:
Vilka funktioner är det du saknar idag?
Knycker frågan!

Det första jag kommer på är köksskåp av massivt trä. Jag tycket det är obegripligt att det går att sälja svindyra köksskåp där stommarna ändå bara är av olika spånskivor och laminat. Skulle jag lägga ut mycket pengar på en köksinredning skulle jag vilja ha en i ett material som håller sig snyggt och fräscht länge, länge och somman kan underhålla, måla, bygga om o.s.v. I en lägenhet jag hade ett ta var det platsbyggda köksskåp i trä från 40-Talet. de var fortfarande jättefina och kändes fräscha, till skillnad från spånskiveköket från 80-talet som satt i nästa lägenhet jag hade.

Det andra är bakborden, av den modellen med en liten rygg som är synlig, och som man drar ut och sätter ovanpå bänkskivan. Att hålla på att baka ovanpå den vanliga arbetsbänken är hopplöst opraktiskt och lite äckligt tycker jag.
 
Sara_B skrev:
Knycker frågan!

Det första jag kommer på är köksskåp av massivt trä. Jag tycket det är obegripligt att det går att sälja svindyra köksskåp där stommarna ändå bara är av olika spånskivor och laminat. Skulle jag lägga ut mycket pengar på en köksinredning skulle jag vilja ha en i ett material som håller sig snyggt och fräscht länge, länge och somman kan underhålla, måla, bygga om o.s.v. I en lägenhet jag hade ett ta var det platsbyggda köksskåp i trä från 40-Talet. de var fortfarande jättefina och kändes fräscha, till skillnad från spånskiveköket från 80-talet som satt i nästa lägenhet jag hade.

Det andra är bakborden, av den modellen med en liten rygg som är synlig, och som man drar ut och sätter ovanpå bänkskivan. Att hålla på att baka ovanpå den vanliga arbetsbänken är hopplöst opraktiskt och lite äckligt tycker jag.
Massivt trä är ju lite jobbigt eftersom det rör sig med årstiderna. lådor kan bli omöjlga att dra ut. Eller skeva. Och vill du lägga ut mycket pengar på köksrenovering så är det massivt som gäller. Men då blir det just mycket pengar. I rätt hus blir det jättefint. Ett massivt franskt lantkök i en sextio-sjuttiotalslåda ser dock oftast inte klokt ut. Allt annat är liksom av plast och laminat.
 
det är inget problem då det rör sig i djupled och inte i sidled, så idag kan du köra med massiva stommar utan att få problem.

är ingen större kostnad heller för den delen, att uppgradera från melamin till massivt i björk kostade 6000 kr för hela köket och det var en hel del.
Skulle aldrig ens komma på tanken att ha något annat och det är det första jag reagerar på när man kommer till andra när det är vit inanmäte till massiva träluckor........urk
 
En annan fråga jag har är dagens enorma fläktar. Ofta ser man att dessa sitter lite högre upp, fungerar det bra för att bli av med matos och vattenånga?
 
Snailman
Vilken kökstillverkare var det pappskallen?
 
Snailman: du har ett PM...........
 
Lånar denna tråd lite, men det är ju lite av samma tema.
Hur har ni gjort med Micro, ugn osv Har ni satt in dessa i ett högskåp bara för att det ska vara så eller vilka för/nackdelar är det med det ?
Ibland låter det på leverantörerna att "klart du ska ha en ugn i ett högskåp"

Vi kommer att sätta in vår ugn i ett högskåp, men micron skippar vi eftersom vi använder den så o t r o l i g t sällan. En gång i månaden MAX.
 
Jag undrar också vilka kökstillverkare som gör stommar i massivt trä. Blanda inte ihop massivt trä med stommar som liknar trä, dvs det ser ut som björk men är inget annat än melamin med tryckt mönster.
Melamin är ett mycket bra material att hålla rent och det är slitstarkt. Dock finns det olika tjocklekar, IKEAs är nog det tunnaste med ett 80 g skikt. Har sett tillverkare som har 90 g. Jag tillverkade mitt kök själv och köpte skivor med 120 g skikt, vet ingen kökstillverkare som har så tjockt skikt, någon annan som vet?

Mitt gamla kök var ett platsbyggt kök av massiva träribbor och masonite. Hyllplanen var ohyvlade granbrädor och var fastbyggda, dvs jag kunde inte ändra höjden. Kom det vatten på masoniten svällde det och hyllplanen gick inte att torka eftersom halva disktrasan smulades sönder. Så opraktiskt och ofräscht. Detta löste man iofs på den tiden det begav sig med dessa otroligt fula vaxade hyllpapper. Blä.
Nej, nya kök är ljusår bättre.
 
Finns ett annat intressant alternativ på stommar och det är furulamell, den består av en kärna av stavlimmad furu och så en faner av valfritt träslag på det.
Har det på mitt nya toaskåp av valnöt. luckorna är dock massiva.
 
fn76 skrev:
Jag undrar också vilka kökstillverkare som gör stommar i massivt trä.
Svar: Skulle tro att varenda kökssnickeri kan göra stommar av massivt trä. Ganska många "vanliga" finsnickare också. Vill man köpa färdiga moduler finns det en och annan som tillverkar sådana också, Rönnerholms är väl dom jag kommer på nu.

fn76 skrev:
Blanda inte ihop massivt trä med stommar som liknar trä, dvs det ser ut som björk men är inget annat än melamin med tryckt mönster.
Svar: Öh... nä. Det är massivt trä jag pratar om, inget annat

Men håller med dig om att ohyvlade brädor och masonit inte låter något vidare. Släthyvlad massiv björk däremot... drägel! Och gärna med flyttbara hyllplan och fullutdragslådor... Nästa gång blir det något sånt, om pengarna finns!
 
Sara... mitt inlägg var mer riktat till pappskallen och han har också PMat mig om vilken tillverkare som gjort hans massiva kök.
Att det går att göra massiva kök ifrågasätter jag inte men att det fanns tillverkare om vill göra det... Jag skulle aldrig göra ett i massivt och inte min pappa heller skulle jag tro (inredningssnickare). Anledningen är att trä är ett levande material, det sväller/krymper under året och det kan handla om några % tvärs över fiberna. Längs fiberna handlar det om promille så det är försumbart. När man gör ett köksskåp som ska vara under en 600 mm djup diskbänk och man vill ha fullutdragsskenor (stomskenor i metall) kan det bli problem. När man monterar dessa skenor låster man träets fuktrörelser i djupled. Det kan medföra att skåpet spricker när det krymper eller trycker sönder hålen som skenorna är monterade i. Som tillverkare vill man inte stå där med en arg kund som vill reklamera "ett dåligt jobb" när det i själva verket handlar om träets naturliga egenskaper. Massivt trä har även en vilja att inte vara helt plant när det tar upp/avger fukt.
Dock ser jag inga problem med att tillverka överskåp i massivt trä då det endast monteras ett gångjärn i framkant och dessutom är det inte djupare än 320-350 mm så fuktrörelserna är inte stora.
En annan sak med köksstommar med fullutdragslådor... man använder inte köksstommens yta, det är ju lådorna som slits och syns.
 
fn76 skrev:
Sara... mitt inlägg var mer riktat till pappskallen och han har också PMat mig om vilken tillverkare som gjort hans massiva kök.
Aha, jo jag läste lite snabbt där. Trodde det var en allmän fundering...

Det där med krympmån i 60 cm djupa skåp med fullutdragslådor låter intressant, men svårt. Ser du något sätt att komma runt problematiken?

Jag vet ju snickerier som säljer just sådana skåp, men hur man löst det i detalj har jag ingen aning om. Kan ju vara värt att komma ihåg den dag det ev. blir dags att köpa ett sånt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.