Hej!
Vårt drygt femtioåriga stavparkettgolv i vardagsrummet har sedan en tid tillbaka börjat att svikta/sjunka på vissa partier.
Golvet är i ett mycket bra skick för övrigt, så vi vill gärna behålla det.

Spännvidd 370 cm.
Enligt ritning är bjälklaget uppbyggt med golvbjälkar 2"x8" på c/c 60cm.
Krysskolvning på halva spännvidden.
Spontat undergolv 20mm.
Möjligen Masonitplatta
Stavparkett

Uppvärmd källare under, med takskivor i 12mm spånskiva.

Någon med tips på åtgärd?

Jag är inne på att ta upp ett hål i någon takskiva i källaren för att okulärt se om man kan se några skador på den aktuella ytan.

En möjlighet är ju att sätta in ytterligare krysskolvning.

En mer övergripande lösning är väl att plocka ner takskivorna och sätta in ytterligare golvbjälkar som förstärkning. Men det är ett rejält arbete. Även tveksamt om det går att få ner bjälkar med aktuell spännvidd i källaren.

En tredje idé jag haft är om det skulle gå att borra något hål underifrån genom undergolvet för att sedan spruta in någon form av expanderande skum i en hålighet?

Tacksam för tips!
 
Statiskt betraktat så är konstruktionen ett gränsfall med hänsyn till sviktförhållandena. Men det förklarar inte den plötsliga förändringen. Det känns som någon form av skada. Jag tycker absolut att du ska plocka bort undertaket i källaren och inspektera. När du har gjort det, och åtgärdat ev skador, tycker jag du ska passa på och förstärka bjälkarna på enklast möjliga sätt genom att skruvlimma en bräda underifrån. Sedan kan du fälla in skivor som ett nytt undertak utan att sänka rumshöjden i källaren. Alternativet är att göra jobbet ovanifrån genom att plocka upp parketten och undergolvet, inspektera, skruvlimma nytt undergolv av skivmaterial och lägga tillbaka parkeetten. Betydligt mer jobb dock!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.