Nu har jag byggt långången på vinden och väntar på att dom ska koma och blåsa in 30cm lösull som extra isolation i tak mot vinden.(Se bild) Vinden går i en L-form var en del är luftig och högt under tak, och en del i norrläget får max 30-50 cm takhöjd efter insprut. Nu funderar jag på ventillation av vinden och om jag ska öppna för luftventiler vid alla 3 nokkytor?
Ska det vara inn / ut luft och hur gör jag det? Ska det vara mororiserade flekt som suger ut fuktig luft osv. Många fråger, få svar. Någon här som kan hjälpa?

Espen
 
  • L-formad vind med nybyggd långång, synligt trävirke och isolering på golvet, väntande på inblåsning av lösull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd gångplank på vinden med träbjälkar och isoleringsmaterial, i väntan på lösullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd gång på vind med synliga takstolar och isoleringsmaterial som väntar på lösullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd gångbana på vindsutrymme med lutande tak och isoleringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långång på vind med träbjälkar, synlig isolering och lösull på golvet innan extra isolering ska blåsas in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer ventilation ger oftare större problem än tvärtom. Gör åtgärden och sen bevaka om du behöver göra något, en fuktlogger är att rekommendera.
 
H huggan skrev:
Mer ventilation ger oftare större problem än tvärtom. Gör åtgärden och sen bevaka om du behöver göra något, en fuktlogger är att rekommendera.
Hur kan man inte rekommendera ventilation på en så fuktig vind? Som dessutom ska bli kallare!
 
H
M martin h82 skrev:
Hur kan man inte rekommendera ventilation på en så fuktig vind? Som dessutom ska bli kallare!
För att ventilation gör vinden kallare och ökar därmed risken för kondens. Fukt ska tas om hand innan den kommer upp på vinden.

Såg dessutom inte särskilt fuktig ut? Ett ställe där det verkar ha kommit vatten utifrån.
 
Diskussionen för eller mot ventilation på vinden kommer alltid i sådana här trådar. Jag gissar att de båda lägerna inte kommer att enas den här gången heller:)

Utan att känna till ditt hus tor jag att du kan få problem med vinden när du sänker temperaturen. Jag skulle hålla ordentligt koll på vad som händer med fuktigheten om jag var du.
 
H halj skrev:
För att ventilation gör vinden kallare och ökar därmed risken för kondens. Fukt ska tas om hand innan den kommer upp på vinden.

Såg dessutom inte särskilt fuktig ut? Ett ställe där det verkar ha kommit vatten utifrån.
N nybyggarn3 skrev:
Diskussionen för eller mot ventilation på vinden kommer alltid i sådana här trådar. Jag gissar att de båda lägerna inte kommer att enas den här gången heller:)
Har nu öppnas för luftventiler genom skorsten i sovrummet och monterad flekt i nyrenoverat badrum och monterad ny taklucka upp till vinden. Funderar på att köpa fukrmätare för att hålla koll. Kan du tipsa om en bra modell.?
Utan att känna till ditt hus tor jag att du kan få problem med vinden när du sänker temperaturen. Jag skulle hålla ordentligt koll på vad som händer med fuktigheten om jag var du.
 
H huggan skrev:
Mer ventilation ger oftare större problem än tvärtom. Gör åtgärden och sen bevaka om du behöver göra något, en fuktlogger är att rekommendera.
Kan du rekommendera någon speciell typ av fuktmätare. Tänker ha en i krypgrunden med.
Espen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.