Borde det inte spela roll hur man bastar? Vissa häller ju rätt stora mängder vatten på aggregatet hela tiden. Borde kunna bli rätt mycket fukt i den varma luften som kan gå in i väggar, men kanske framför allt tak. Tycker man däremot om att torrbasta, så borde det inte bli någon extra fukt.
 
Du vill altså kunna ta bort väggen i efterhand, har jag förstått rätt? Golvet är klinkrat? Kan du intd limma en plåtregel mot golv och sdn i övrigt regla som vanligt? Det jag skulle funderat på är att gå upp en regelstorlek, tänk på att en glasad bastudörr väger ganska mycket och ger påfrestning på konstruktionen när den öppnas ocv stängs, bara en fundering.
Sen sätter man ju bastufolie i hela bastun med läkt och sen panel så all fukt som hamnar i taket kan rinna ner mellan panelen och väggen bakom ner mot golvet utan att ska pa fuktskador.
 
nizzehult
T trojlee skrev:
Du vill altså kunna ta bort väggen i efterhand, har jag förstått rätt? Golvet är klinkrat? Kan du intd limma en plåtregel mot golv och sdn i övrigt regla som vanligt? Det jag skulle funderat på är att gå upp en regelstorlek, tänk på att en glasad bastudörr väger ganska mycket och ger påfrestning på konstruktionen när den öppnas ocv stängs, bara en fundering.
Sen sätter man ju bastufolie i hela bastun med läkt och sen panel så all fukt som hamnar i taket kan rinna ner mellan panelen och väggen bakom ner mot golvet utan att ska pa fuktskador.
Tack. Äntligen någon som svarar på frågan och inte ifrågasätter varför man ska ha plast/folie i en bastu eller spyr galla över hur försäkringsbolagen och byggbranschen resonerar.
Det här är ett våtrum. Dessa ska ha ett omslutande tätskikt. Punkt! Och detta oavsett om det finns en bastu där eller inte eller om den ens används.

Ja, golvet kommer att ha klinker och en plåtregel är förstås en lösning men då har ju den en annan baksida: den kan rosta. Skulle man inte kunna använda en kompositregel längst ner? Eftersom det är ett badrum så finns det också ett inbyggt fall i golvet så det kommer att bli ett mellanrum hur man än gör som måste tätas på nåt sätt. Jag är inte så sugen på att gå upp i regelstorlek då jag redan nu har väldigt tajta mått; på ett djup av 1.72 ska alltså en WC, en nybyggd bastuvägg med panel, en lav och en panelvägg till rymmas. Ungefär så här:

Ritning över våtrum med markerade ytor för WC (W), bastu (B), dusch (D), handfat (F), och lav (L).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kompositregel funkar nog också ypperligt, bara limma mot golvet så den går att avlägsna den dagen du tänkt riva bastun. Är det klinker på väggen?
Jag hade i ditt fall satt en glasvägg, bygger bara 8mm och fästs med aluminiumlist upp och nertill. Man tror ofta att det blir dyrt men räkna vad det kostar att göra den vägg du tänkt med dörr, fönster, isolering, reglar mm...;)
Jag läste mycket när jag bygde min bastu, rörande ventilation finns det 2 olika läger av tyckare, en där man tar tilluft från rummet bredvid och släpper ut frånluften i samma rum - en där man tar tilluft från rummet bredvid och ventilerar det ut genom yttervägg. Vilken jag tycker är bäst håller jag för mig själv:cool:
 
nizzehult
T trojlee skrev:
Kompositregel funkar nog också ypperligt, bara limma mot golvet så den går att avlägsna den dagen du tänkt riva bastun. Är det klinker på väggen?
Jag hade i ditt fall satt en glasvägg, bygger bara 8mm och fästs med aluminiumlist upp och nertill. Man tror ofta att det blir dyrt men räkna vad det kostar att göra den vägg du tänkt med dörr, fönster, isolering, reglar mm...;)
Jag läste mycket när jag bygde min bastu, rörande ventilation finns det 2 olika läger av tyckare, en där man tar tilluft från rummet bredvid och släpper ut frånluften i samma rum - en där man tar tilluft från rummet bredvid och ventilerar det ut genom yttervägg. Vilken jag tycker är bäst håller jag för mig själv:cool:
Behöver man verkligen limma den? Den kommer att stå stadigt på golvet i sig tänker jag.
Det kommer att vara kakel, inte klinker på väggen men då i övriga badrummet, inte där bastun står. Där tänkte jag inte ha någon väggbeklädnad alls.
Visst skulle glasvägg vara smutt men den har två nackdelar: det blir rätt dyrt och den isolerar inte lika bra som en vägg så det krävs ett kraftigare bastuaggregat och längre uppvärmningstid.
Jag tror inte 15' stoppar för en glasvägg som skulle bli ca 1,90 x 2,00. Med dörr. En vägg uppbyggd på 45x45 reglar blir inte speciellt dyr.

Detta badrum ligger mitt i huset så att ventilera mot yttervägg är en omöjlighet. Husets uppvärmningssystem i sig byggde på luftburen värme men den är sedan länge ersatt med vattenburen sådan men ventilationen som sådan är intakt så det finns både väl fungerande till- och frånluft i badrummet, ja i samtliga rum förresten. Jag tänkte låta utsuget gå in i bastun med möjlighet att växla om det till resten av badrummet.
 
Jag tror du gör dig en otjänst om du inte fäster väggen på npgot sätt i golvet. En dörr ger ganska mycket påfrestning, när den öppnas och stängs.
Räkna in kostnaden för dörr och fönstter i din kalkyl så är det lättare att motivera en glasvägg:cool:, dessutom tjänar du ju yta då en vägg som minst bygger 100mm medans en glasvägg bygger 8mm.
Lycka till med ditt bygge.
 
nizzehult
Ja jag ska nog allvarligt titta på en sån lösning innan jag bestämmer mig men jag tänker mig att den då bara kommer att stå på en alu-skena som man mycket väl kan sätta fast med t ex silikon.
100mm var nog att ta i men 45 + 12 +12 = 69 mm får man nog räkna med om man bygger en konventionell vägg - vs 8 mm.

Googlade lite och runt 1400,-/kvm + frakt får man räkna med och i mitt fall blir det ju nästan exakt 4 kvm - dörren så ja, blodigt dyrt blir det ju faktiskt inte. Att det blir snyggt och upplevs rymligare får man på köpet.
 
nizzehult
Har hunnit få iväg två offerter och det verkar dra iväg ordentligt i pris. Det rör sig alltså om ett glasparti 191x210 cm i 8mm klarglas med en liten dörr och en ram runt om för att hålla glaset på plats.
Den ena hamnar på 15-16' och den andra som är en lokal firma ca 25'. Bara hål och gångjärn för dörrarna rör sig om nästan 5'! Det är mycket pengar i sammanhanget. Min förra badrumsrenovering som innefattade precis allt i ett nästan dubbelt så stort badrum landade på under 50'.
 
Jag tycker det är välinvesterade pengar som höjer värdet på fastigheten:cool:, dessutom lyxigare..
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
T trojlee skrev:
Jag tycker det är välinvesterade pengar som höjer värdet på fastigheten:cool:, dessutom lyxigare..
Förstår vad du menar men i mitt fall tror jag att det varken gör till eller från. I mitt förra hus hade jag en fin bastu med ångfunktion som nyttjades friskt och som jag var rätt stolt över. Den kastade nya ägarna direkt ut och ersatte med en annan...:dizzy:
Ponera också att detta är en gäst-toa som egentligen inte ska användas mer än som andra-toa och bastun är bara för mitt eget höga nöjes skull. Tror rentav att det kommer att se rätt hopklämt och trångt ut där inne.

Glas som råvara är inte speciellt dyrt och jag tycker inte dom priser jag har fått går i paritet med detta. Visserligen så kräver härdat glas speciell bearbetning och det är tungt att frakta men jag tycker ändå att priserna är horribla för en yta på 4 kvm (inkl dörr). 7-8' hade jag nog tyckt varit skäligt.
Härdat måttbeställt 8 mm säkerhetsglas kostar annars typiskt 7-800,-/kvm och en dörr kan man få för 1600,- (furukarm) och runt det dubbla med alukarm. Kruxet är att en dörr med karm - hur diskret den än är - inte riktigt är tänkt att sätta runt glaspartier, tror inte ens det är möjligt. Har heller inte sett en glasdörr där gångjärnssidan har en typ av stolpe som är tänkt att sätta mellan tak och golv och därmed hålla själva dörren.
 
nizzehult
Här kan ni övriga som inte förstår varför en bastu måste isoleras (plastas med folie) läsa på.
https://www.bastupunkten.se/infosidor/hur_man_bygger_bastu.htm

Och: om ni bara killgissar med era s k råd och teorier så tillför ni ingenting vettigt till en tråd. Rena fakta däremot är välkommet.
 
Jag står inför ett något liknande projekt, med en minimal bastu i en kombinerad tvättstuga/bad/dusch i källarplan.
För de fristående väggarna har jag tänkt lägga en lös träregel försedd med två kraftiga gummilister under, mot befintligt klinkergolv. På både in- och utsida kommer det finnas en golvsockel av klinker.
 
När det gäller folie så finns det trovärdiga källor som talar såväl för som mot. Tex så är Isover samt Tylöö mot, och de kan väl en del om bastu (kanske mer än ”dinbyggare.se”)? Det jag tycker är vettigt är tanken att om man bygger mot en yttervägg, tex murad källarvägg, så kan den mycket väl ha fuktinsläpp utifrån. Folierar du då bastun kommer du istället stänga in den fukt som din bastu borde torka ut. Och ja - bastu är en extremt torr plats i allmänhet. Undantaget är allmänna platser som tex badhus. Tiden bastun är fuktig är mycket kort i jämförelse med tiden den torkar på eftervärme.

Vad dock ”alla” experter är eniga om är detta:
* Bygg alltid bastun som ett rum i rummet med iaf 2cm luftspalt mot befintlig vägg.
* Inventil skall vara nära golvet bakom aggregatet.
* Utventil skall vara tvärs mot inventilen, i taket eller hög vägg.
* In- och utventil skall gå till samma rum. Utventil får aldrig vara till utomhus.
* Väggar och tak skall isoleras med 45-70mm.
* Använd virke med låg värmekapacitet och som helst inte blöder kåda. Särskilt till lavar.
 
nizzehult
Ja men skilj på att bygga en fristående bastu utomhus eller om du gör den som ett "rum i rummet" eller om det blir en del av ett befintligt våtrum. I det senare fallet måste det finnas ett tätskikt ut mot övriga rum. Punkt. Det är så att säga inte ens förhandlingsbart om du frågar ett försäkringsbolag eller en badrumsbyggare.
 
Varför inte bygga väggen på små rostfria ben som gör att bottenregeln kommer upp från golvet. På köpet får du bra ventilation.
Jag skulle aldrig i mitt liv bygga en isolerad bastu utan bastufolie på insidan. Sen får besserwissrar säga vad dom vill. Man ska inte få in fukt i isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.