Trist. Borde man inte märka ut viktiga fornminnen direkt i naturen?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Trist. Borde man inte märka ut viktiga fornminnen direkt i naturen?
Jo, det hade varit önskvärt, men det har en nackdel. Det drar till sig diverse skumt folk som gräver upp allt intressant.
Det har varit en del plundringar av fornminnen runt omkring där jag bor.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Trist. Borde man inte märka ut viktiga fornminnen direkt i naturen?
Jo, det gjorde nog mer nytta än de generella strandskyddsreglerna
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det finns väldigt många fornminnen runt Krokumstrakten vilket gör det orealistiskt att märka ut. Tar det som självklarhet att kolla på fornsök innan man bygger. Jag skulle därför inte förvåna mig om hen inte tog en rövare.
 
B bengtsbox skrev:
Det finns väldigt många fornminnen runt Krokumstrakten vilket gör det orealistiskt att märka ut. Tar det som självklarhet att kolla på fornsök innan man bygger. Jag skulle därför inte förvåna mig om hen inte tog en rövare.
När jag kollade på en tomt som hade fornminne så var den delen av fastigheten prickig på tomtkartan.

Men är fornminnet oersättligt som de uttrycker det så vore en informationsskylt till allmänheten om fornminnet.
Längs en vandringsled i min närhet finns det informations skyltar som talar om vad det är för lämningar, exempelvis lämningar efter hyddor med någon form av tillverkning där man då beskriver på en skylt vad man tillverkade och hur det gick till, en kort historielektion helt enkelt.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Jag tycker absolut inte att borgar och fästningar och större bosättningar skall skändas men några korslagda stenar är nog endast ovärdeliga för arkeologer. Var plats som någon bott eller verkat på innan 1850 kan knappast berättiga ett bevarande.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Buildgates och 7 till
  • Laddar…
Svårt att förstå det där med fornlämningar. Gräva ut och lära sig om förr absolut. Men sen kan det väl få va?! bevara området bla bla bla. Va ska det va bra för egentligen? :/
 
  • Gilla
Byggster och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Svårt att förstå det där med fornlämningar. Gräva ut och lära sig om förr absolut. Men sen kan det väl få va?! bevara området bla bla bla. Va ska det va bra för egentligen? :/
Precis så det funkar i de allra flesta fall. När grävningen är klar är det fritt fram att göra vad man vill, så länge typen av fornlämning är sådan att den är borta när utgrävningen är klar. Det finns undantag när det är den synliga delen som är bevaransvärd (Ale stenar), eller om man vet att det finns saker kvar man inte grävt/bärgat upp (Wasas förlisningsplats) eller där marken/formationen även efter man grävt upp det roliga är intressant (den utgrävda uppsalahögen).

Man kan många gånger ansöka om och bekosta en undersökning/utgrävning om man vill bygga. En väldigt stor del av de utgrävningar som görs bekostas av stora byggprojekt.
 
  • Gilla
avdpos och 5 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jo, det hade varit önskvärt, men det har en nackdel. Det drar till sig diverse skumt folk som gräver upp allt intressant.
Det har varit en del plundringar av fornminnen runt omkring där jag bor.
du måste ju ha missat https://app.raa.se/open/fornsok/
 
  • Gilla
Mce1978
  • Laddar…
D
Tids nog blir bastun också ett fornminne.
 
D Bubblebubb skrev:
Tids nog blir bastun också ett fornminne.
Bastuar och sågverk tillhör de byggnadstyper som inte brukar bli så gamla, elden går hårt åt enkla byggnader ibland.
 
D
F fribygg skrev:
Bastuar och sågverk tillhör de byggnadstyper som inte brukar bli så gamla, elden går hårt åt enkla byggnader ibland.
Bastustenarna kommer ha ett kulturvärde om 2000år.
 
D Bubblebubb skrev:
Bastustenarna kommer ha ett kulturvärde om 2000år.
Bättre att plocka lite gråsten i vägkanten eller strandkanten och elda tills de blir grus, det går till överdrift om allt som är gammalt måste sparas och skyddas, en bastu av timmer kanske kan stå i hundratals år men slår man ihop en regelstomme och panelar den på ut och insida kan man bygga en ny då det behövs, var eller varannan generation.
 
  • Gilla
Timmy1986 och 1 till
  • Laddar…
Det kanske inte var utgrävt färdigt där. Kan man sin Stephen King så vill man nog inte sitta i den bastun... :) Närå men jag hade inte placerat en bastu på ett fornminne men så gillar jag historia också,.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.