Håller på att göra om vår friggebod från ett kallförråd till ungdomsrum/gästrum.
Tänkte isolera 100 mm i väggar och mer i golv/tak.
Friggeboden kommer vara uppvärm året runt. Hur ska jag tänka kring ångspärr då jag inte har mer än 100 mm isolering i vägg.
Ska jag sätta ångspärrsplast/byggplast eller är en ångbroms att föredra ( och varför)?
 
Du ska sätta ångspärr (a.k.a byggplast) överallt.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Ångbroms är att föredra, då kan du kallställa i framtiden då ungdomen flyttat hemifrån.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Gärna i kombination med cellulosa cellulosabaserad isolering.
 
A andersmc skrev:
Du ska sätta ångspärr (a.k.a byggplast) överallt.
hur gör jag i golv, plast där med? Vart isåfall? kommer lägga golvspån och laminat på det.
 
F fribygg skrev:
Ångbroms är att föredra, då kan du kallställa i framtiden då ungdomen flyttat hemifrån.
Det låter vettigt. Krävs det då cellulosabaserad isolering? Har mineralull hemma redan men måste kanske tänka om då?
 
N nybyggarn3 skrev:
Håller med ovanstående. Gärna i kombination med cellulosa cellulosabaserad isolering.
ångbroms och cellulosabaserad isolering alltså? Det funkar inte med mineralull?
 
Stötte på detta när jag började riva golvet! Golvet bestod av en plywoodskiva uppepå golvspån. Gissar att det blivit blött i Boden, och det runnit igenom plywooden och möglat mellan de båda skivorna. Undersidan på golvspånet var fin. Är det datumstämpel på spånet, dvs är det tillverkat 970425? Isåfall har vi äntligen fått svar på när friggeboden i nuvarande format byggdes.
 
  • Delvis riven golvkonstruktion med synliga mögelskador och möjlig datumstämpel som visar 970425.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av mögligt och skadat golvspån med en datumstämpel "970425" som indikerar tillverkningsdatum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roggabear skrev:
ångbroms och cellulosabaserad isolering alltså? Det funkar inte med mineralull?
Fungerar gör det säkert men trä har trevliga egenskaper när det kommer till att absorbera och transportera fukt.
 
R roggabear skrev:
ångbroms och cellulosabaserad isolering alltså? Det funkar inte med mineralull?
Det funkar med mineralull, det är bättre med cellulosabaserad isolering men använd det du har, skippa plasten, den har inte i en friggebod att göra enligt mitt förmenande.
 
sunnis
F fribygg skrev:
Det funkar med mineralull, det är bättre med cellulosabaserad isolering men använd det du har, skippa plasten, den har inte i en friggebod att göra enligt mitt förmenande.
Det har väl inget om det är en friggebod eller inte, yttervägg som yttervägg...

Ska TS isolera med 100mm i väggar och ännu mer i tak så är det att bygga som man bygger en vanlig yttervägg med vindpapp, isolering, plastar tätt innan ytskikt och ser till att det ventilerar rätt. En väl beprövad och fungerande konstruktion.
 
sunnis sunnis skrev:
Det har väl inget om det är en friggebod eller inte, yttervägg som yttervägg...

Ska TS isolera med 100mm i väggar och ännu mer i tak så är det att bygga som man bygger en vanlig yttervägg med vindpapp, isolering, plastar tätt innan ytskikt och ser till att det ventilerar rätt. En väl beprövad och fungerande konstruktion.
Resonemanget med ångbroms och cellulosa byggde på ett antagande om att huset ska kunna kallställas i framtiden.
 
sunnis sunnis skrev:
Det har väl inget om det är en friggebod eller inte, yttervägg som yttervägg...

Ska TS isolera med 100mm i väggar och ännu mer i tak så är det att bygga som man bygger en vanlig yttervägg med vindpapp, isolering, plastar tätt innan ytskikt och ser till att det ventilerar rätt. En väl beprövad och fungerande konstruktion.
Javisst, om man ständigt och för all framtid håller konstruktionen uppvärmd.
Om man däremot i framtiden då ungen flyttat hemifrån vill kallställa friggeboden är ju plasten ett onödigt riskmoment.
 
F fribygg skrev:
Javisst, om man ständigt och för all framtid håller konstruktionen uppvärmd.
Om man däremot i framtiden då ungen flyttat hemifrån vill kallställa friggeboden är ju plasten ett onödigt riskmoment.
Intressant resonemang. Finns det ngn nackdel att köra med ångbroms om jag kommer ha friggeboden uppvärmd föralltid? Dvs finns det ngt scenario som talar för plast istället för ångbroms?
 
Om du avser att bygga ett passivhus är plasten till fördel
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.