Tjena!
Hoppas jag hamnade på rätt ställe.
Håller på att fixa till detta rum och skulle vilja ha bort dessa garderober som sitter vid snedtaket. Har läst någonstans att sådana garderober kan ha bärande funktion för taket, stämmer det eller är det bara att ta bort dom? Tack på förhand
Villa från 40-talet
 
  • Oinredd vind med garderober längs snedtaket och renoveringsmaterial utspritt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Hur är garderoberna byggda? Ta några kort inifrån.
Regelverket borde kunna berätta om det är bärande eller ej eller om garderoberna döljer någon bärande stolpe.
 
Här kommer några kort inifrån
 
  • Vinklad vy av ett rum med blå träpaneler och synliga elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett gammalt trapphus med sliten blå färg och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel och eluttag med kablar i ett hörn av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt bilde av en trätrappa målad i blått med ett handledare och en synlig siffra 1 på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
becakn becakn skrev:
Här kommer några kort inifrån
 
  • Tak och träbjälkar med synliga slitage och målflagg, belysning med papperslampa i rum nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avlägsnad takbeklädnad exponerar träreglar i ett hörn av rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild av en hörna med träpanel och oputsad vägg i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Byggt med kraftigare grejor än jag misstänkte men ändå inte så kraftiga reglar så att jag skulle gissa på att de är bärande.
Säkrast att vänta in någon som har koll på tidsåldern/byggtekniken, för jag vågar inte säga bu eller bä.
Du råkar inte ha några konstruktionsritningar (inkl tak), det brukar leda till bra svar.
 
Har tyvärr ingen tillgång till några ritningar(för tillfället) men tack ändå :)
 
Jag är ganska säker på att kattvindsväggarna rymmer bärande stödben till takstolarna. I brist på ritningar kan du ta reda på några uppgifter som underlättar en bedömning. Snözon? Husets bredd och takets lutning? Dimensioner på takstolarnas högben? Takstolarnas c/c-avstånd? Gå upp på kallvinden och mät.
 
Kan inte så mycket om just kattvindars stödben men på bild 4 ser man en spikrak i panelen. Sitter de i takstolen så borde ju stödbenen inte göra det.
 
Regeln på bild 4 är inget stödben. Ett stödben finns antagligen bakom gavelpanelen. Regeln harr dock en klen dimension vilket antyder att den är av modernare snitt än huset. På bild 1 kan man se hur taket buktar nedåt mellan garderoberna.
 
Okey, tack för svar. Ska bege mig upp på vinden imorgon efter jobbet och mäta lite så återkommer jag.
 
Vi har liknande konstruktion. Med takkupor mellan stödbenen. Det ger smala prång fram till fönstren och garderober på sidorna. De har troligen hoppat över/tagit bort ett stödben redan mellan garderoberna så det riskerar försvaga taket om man tar bort flera. Stödbenen stämmer överens med avstånden mellan takstolarna. Man kan troligen ta bort garderoberna om man behåller stödbenen. Inredningsrum med synliga stödben, garderober vid sidan, och ett centralt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag är ganska säker på att kattvindsväggarna rymmer bärande stödben till takstolarna. I brist på ritningar kan du ta reda på några uppgifter som underlättar en bedömning. Snözon? Husets bredd och takets lutning? Dimensioner på takstolarnas högben? Takstolarnas c/c-avstånd? Gå upp på kallvinden och mät.
Nu har jag krypit omkring på vinden och kommit fram till följande; cc på takstolarna är 950mm och dimensionerad 50x130mm. Ca:9 meter brett hus och ca:45 graders lutning på taket.
Bor i hälsingland så det kan bli endel snö men det brukar inte hinna lägga sig mycket på taket innan det bär iväg neråt. :)
 
Ingenting går upp mot kalla fakta. Även om en taklutning på 45° är oerhört fördelaktig i sådana här sammanhang (i princip halva snölasten) så kan inte dina takstolar klara sig utan stödben. Vill du ta bort stödbenen finns det två lösningar: 1 Förtärka takstolarnas högben, 2 Avväxla (ett begränsat antal åt gången). Du kan också frilägga stödbenen och begränsa dig till att ta bort garderobsväggarna. 1) och 2) kan leda till ganska omfattande arbete beroende på hur det ser ut.
 
J justusandersson skrev:
Ingenting går upp mot kalla fakta. Även om en taklutning på 45° är oerhört fördelaktig i sådana här sammanhang (i princip halva snölasten) så kan inte dina takstolar klara sig utan stödben. Vill du ta bort stödbenen finns det två lösningar: 1 Förtärka takstolarnas högben, 2 Avväxla (ett begränsat antal åt gången). Du kan också frilägga stödbenen och begränsa dig till att ta bort garderobsväggarna. 1) och 2) kan leda till ganska omfattande arbete beroende på hur det ser ut.
Stort tack för bra svar! Ska fundera lite vilket alternativ jag ska köra på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.