engs
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De skriver så här på sin hemsida.

Partikelfilter SR 510 är avsett för användning i Sundströms halvmasker, helmasker och fläkt SR SR 500/ SR 500 EX/SR 700.

Glaset är av polykarbonat så det borde skydda, vad annars ska man använda som är tåligare? Letar man finns det säkert någon standard som masken uppfyller.
"Siktskivan av polykarbonat är testad enligt EN 166:2001, klausul 7.2.2, klass B."
"Klass B = Höghastighetspartiklar med måttlig energi."

Hittad i manualen, får nog addera en helmask då på inköpslistan.

De olika klassningarna:
"Mekanisk test enligt EN 166 (Förstärkt fasthet) görs bl.a. genom att en stålkula med diametern 22 mm släpps på skyddsglaset med en hastighet av 5,1m/s. ”S” anger att denna test har genomförts.

Tilläggstest för skydd mot partiklar med hög hastighet
Stålkula med diametern 6 mm används och skjuts på skyddsglaset.

Lågenergi anslag – 45 m/s märks med ”F” – (glasögon, korgglasögon, visir)
Mediumenergi anslag – 120 m/s märks med ”B” – (korgglasögon, visir)
Hög energi anslag – 190 m/s märks med ”A” – (visir)"
https://www.skydda.se/skyddase/sv/viktigt-att-veta-om-ögonskydd
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Värt att nämna här är att SR900 är silikon medan SR90 är något annan gummityp. Generellt ska silikon vara mjukare och lättare att få en tätning mot, det håler också enligt tillverkaren mycket längre. Har för mig att de sa par år på SR90 innan gummit börjar ändra "karaktär".
Jag märker ingen försämring av gummit i min SR90 efter, vad kan det vara, 10-15 års sporadisk användning. Jag är noga med att ta isär och tvätta hela masken efter varje arbetsdag.
 
I
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag märker ingen försämring av gummit i min SR90 efter, vad kan det vara, 10-15 års sporadisk användning. Jag är noga med att ta isär och tvätta hela masken efter varje arbetsdag.
Bra att veta. Jag pratade ju med Sundströms innan jag valde mask första gången och då menade de på att SR90 hade en klart kortare livslängd, det låter dock som att den är fortfarande merän tillräkligt!
 
I
Det finns en sak som jag inte riktigt gillar med Sundströms lösning och det är att vill man ha både P3 och Gas filter(ex vid lackering) så ska man bygga de båda filtren. Även om de inte är tunga så märks det av, i halvmasken märkte jag oftare att försegligen släpte med denna setup.

DBN0DMXUIAEArBb

DBOzpdXVYAAbuMB

Jag frågande Sundströms om det inte fanns filter cylindrar som tog allt på en gång men de svarade att bästa lösningen är att sätta ihop 2 st standard filter. Jag kan tänka mig att det blir lite stabilare med en helmask men det riskerar fortfarande hamna i vägen.

3M masken ser ut att bli något smidigare med P3 och gasfilter men visst, den bygger klart mer på sidorna :

TB1b6LGKVXXXXXEXFXXYXGcGpXX_M2.SS2
 
I Ironside skrev:
Det finns en sak som jag inte riktigt gillar med Sundströms lösning och det är att vill man ha både P3 och Gas filter(ex vid lackering) så ska man bygga de båda filtren. Även om de inte är tunga så märks det av, i halvmasken märkte jag oftare att försegligen släpte med denna setup.

[bild]

[bild]

Jag frågande Sundströms om det inte fanns filter cylindrar som tog allt på en gång men de svarade att bästa lösningen är att sätta ihop 2 st standard filter. Jag kan tänka mig att det blir lite stabilare med en helmask men det riskerar fortfarande hamna i vägen.

3M masken ser ut att bli något smidigare med P3 och gasfilter men visst, den bygger klart mer på sidorna :

[bild]
Det blir onekligen klumpigt att sätta ihop sundströmfilter. Jag har iofs inte sprutlackat utan använt antingen p3 eller gasfilter. Frågan är om färgdroppar inte är så stora att de fastnar i förfiltret? Är det små och farliga partiklar är det förstås inte annat att välja.
 
I
Enligt Sundströms krävs det ett partikel filter också om det kan finnas aerosoler i luften vilket bör gälla för allt man sprayar, även vid rengöringsjobb. Gasfiltret är just för gaser.
 
I
Fick nytt svar från Sundströms, de har ett kombi filter som innhåller P3 och A1 filter men det blir inte tunnare tyvärr:

SR 299 ABEK1-HG-P3
Sundstro%CC%88m-SR299-Kombifilter-2ABEK1-HG-P3.png

Men det är möjligt att även filtren på sidorna av 3M masken hamnar i vägen?
 
S
T TheGame skrev:
Biltemas
Jag körde också Biltemas och var nöjd med den, trodde jag. Sen köpte jag en Sundström sr100 efter denna tråden. Herregud vilken skillnad. Den håller 100% tätt.
Testa att hålla för filtrena med masken på och andas in. Min biltema mask läckte som ett såll..
 
S Snickesnickarn skrev:
Jag körde också Biltemas och var nöjd med den, trodde jag. Sen köpte jag en Sundström sr100 efter denna tråden. Herregud vilken skillnad. Den håller 100% tätt.
Testa att hålla för filtrena med masken på och andas in. Min biltema mask läckte som ett såll..
Provade också, tycker den håller tätt. Har sundström på jobbet tycker det är ungefär samma.
Är det den gamla svarta masken från biltema du har eller den nya blåa?
den svarta blev återkallad.
 
S
T TheGame skrev:
Provade också, tycker den håller tätt. Har sundström på jobbet tycker det är ungefär samma.
Är det den gamla svarta masken från biltema du har eller den nya blåa?
den svarta blev återkallad.
Jag har den blåa från Biltema. Antar att ansiktsform och annat spelar in…
 
I
T TheGame skrev:
Provade också, tycker den håller tätt. Har sundström på jobbet tycker det är ungefär samma.
Är det den gamla svarta masken från biltema du har eller den nya blåa?
den svarta blev återkallad.
De e ju också en grej med Biltema, saker blir återkallade utan att man har någon vetskap om man inte besöker butiken eller någon subsida på webben ofta vilket jag inte gör. Är det avgörande att produkten håller så välj någon väl beprövat produkt från en stabil tillverkare. Visst kan det bli fel även där men det är mycket mindre risk.

Även om man upplever att man har total försegling så behöver detuppenbarligen inte vara så. Tyvärr är det väldigt svårt att upptäcka om det nu inte rör sig om svart fint damm som ex sot. För min del blir det nog väldigt svårt att kontrollera om problemet med läckage är löst på min Sundströms nu när vi inte sotar längre.
 
I
Hur rengör ni era masker? Och särskilt ni som kör med helmask? Plockar ni ner hela masken och tvättar med diskmedel eller torkar ni bara av dem med minst 70%-iga servetter?

Sjukvården verkar främst använda servetter och lite då och då kör de med total rengöring där man plockar ner dem helt.

Jag har använt min Sundström mask MYCKET, minst en gång i veckan och ärligt talat så har jag inte rengjort den efter varje gång. Det är bara jag som använt den och det har varit under korta pass, säg 15-20 min. Lite då och då har jag plockat ner den helt och tvättat allt samt bytt delar om det behövts. Har aldrig märkt av att den blivit äcklig direkt. MEN nu har jag köpt på mig lite 70% handservetter som jag tänkte använda mellan korta pass och sen blir det fortfarande hel rengöring lite då och då när det känns rimligt.
 
Rickard.
I Ironside skrev:
Hur rengör ni era masker?
Samma metod oavsett mask jag använt, plocka bort filter och handdiska med yes.

Sprit funkar bara för rena masker på samma sätt som att sprit bara funkar på rena händer men tvättservetter kan kanske vara en bra fusklösning men du lånar väl inte ut masken så sprit känns onödigt.
 
Redigerat:
I Ironside skrev:
Hur rengör ni era masker? Och särskilt ni som kör med helmask? Plockar ni ner hela masken och tvättar med diskmedel eller torkar ni bara av dem med minst 70%-iga servetter?
Jag tar isär mina sundströmsmasker. Bort med filter som läggs åt sidan. Bandställ sköljs i tvålvattten vid behov. In- och utandningsventiler plockas bort och tvättas, masken spolas av på utsidan. Lite tvål i vattnet bryter ytspänningen så dammet väts. Siktskivan monteras inte bort ur helmasken. In- och utsida tvättas noggrant med flytande handtvål och vatten och sköljs. Delarna läggs på tork tills nästa dag. Det hela tar bara några minuter då det gjorts ofta.
Det blir snabbt ofräscht om man inte tvättar masken varje gång, undantaget om man bara använt masken en kort stund. Då det bildas kondens i masken, särskilt om det är kallt vill man ogärna ta på sig en otvättad mask nästa pass.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skyddsmask 90 med NATO-NBC-filter. En utav de bästa som någonsin tillverkats.
[bild]
Ja, jag är högerskytt. Bilden är dock spelvänd.
I Ironside skrev:
Den har man hört en del bra om men sjukvården rapporterade att de fick problem med nacken eftersom masken är tyngre på ena sidan. Ingen aning om det är ett riktigt problem dock. Går sådana masker att få tag på nya idag för rimliga pengar?
Masken är inte CE-märkt och därför inte godkänd för civilt bruk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.