Fick en offert på vad vårat altandäck skulle kosta om snickarna som bygger vårat hus skulle göra det. Plintarna är redan gjutna. Det blir ett altandäck på 38 kvm utan räcken och tak, enda kruxet som är att det blir i etage och skiljer ca 30 cm i höjd (ungefär hälften hälften).
Snickaren ville ha 43000kr ink moms för arbete och material. Jag tyckte dedt lät väldigt häftigt, ca 900 kr plus moms per kvm.

Satt och funderade på om jag skulle ta och göra det själv när jag nu fick offerten. Någon som har en uppfattning om hur priset är?

(Om man tittar på våran blogg så kan man skrolla längst ner på sidan, där har vi en planlösning. Vår altan blir ungefär som den som är inritad bara lite större, men ligger på samma ställe som på ritningen.)
 
Har precis byggt en trädäck utan räcken på ca 30kvm med ett trappsteg runt hela däcket, materialkostnaden (inklusive plintar) blev strax under 10000:- totalt (virke ca 8500:-, 45*195 bärlinor, 45*145 regel och 28*120 trall).

Skulle väl inte tro att det skiljer så många tusenlappar även om man bygger etage så du borde ju komma undan under 15000:- iaf utan problem om du bygger själv.
 
  • Gilla
Kungdom
  • Laddar…
Jag byggde en enkel altan på drygt 20 kvm förra sommaren. Det gick på ca 8000 kr i material, och då valde jag ett lite dyrare trädäcksvirke från Krauta - som man bla använder till pooldäck med frästa spår för bättre fäste (och utseende :) )

Själva byggandet tog 2 man en dag, samt mig själv ca 1/2 dag till
Dvs ca 25-30 mh. Dock byggde jag inget räcke eftersom denna altan nästan "ligger" på marken.

30 mh torde kosta ca 30 * 450 kr = 13500 kr om man lejer ut det...

/K
 
anderton_swe skrev:
Fick en offert på vad vårat altandäck skulle kosta om snickarna som bygger vårat hus skulle göra det. Plintarna är redan gjutna. Det blir ett altandäck på 38 kvm utan räcken och tak, enda kruxet som är att det blir i etage och skiljer ca 30 cm i höjd (ungefär hälften hälften).
Snickaren ville ha 43000kr ink moms för arbete och material. Jag tyckte dedt lät väldigt häftigt, ca 900 kr plus moms per kvm.

Satt och funderade på om jag skulle ta och göra det själv när jag nu fick offerten. Någon som har en uppfattning om hur priset är?

(Om man tittar på våran blogg så kan man skrolla längst ner på sidan, där har vi en planlösning. Vår altan blir ungefär som den som är inritad bara lite större, men ligger på samma ställe som på ritningen.)
Det är nog en sund idé att försöka sig på det själv. Verkar konstruktionsmässigt inte så komplicerat.

Glöm bara inte att det brukar vara "lite annat att pyssla med" precis efter inflyttningen, som att måla huset, bygga trädgård osv.
 
Det är alltid intressant att ge sig in i diskussionen att bygga själv eller leja ut det. Om vi säger så här - det beror på vad din fritid är värd.

Om vi utgår från siffrorna ovan så är ditt däck ungefär dubbelt så stort som klaskarlsson, du får räkna med att det tar byggarna 50-60 timmar att bygga. Ska du göra det själv så tar det säkert längre tid, låt säga 80 timmar. Byggarna kör dit två-tre man och du har ett fördigt däck på 2-3 dagar. Gör du allt själv kanske du hinner/orkar lägga 1-2 timmar per kväll efter jobbet och då är det inte säkert att det kan invigas till midsommar.

Nu är i och för sig detta forum mest avsett för oss hemmafixare så det är klart du ska göra det själv - vi ska alla den vägen vandra :)
 
Jag tycker nästan att ölen är godare när man bygger, inte när man njuter av det färdiga resultatet :)
 
Viist är det som hgranstedt säger - vad är din fritid värd, hur mycket annat har du för dig. Dock så tycker jag att det lät svettigt med 43.000+moms för en altan på 38 kvm. Byggde själv en på ca 50 kvm förra sommaren och den gick lös på ca 18.000 inkl inhyrning av grävmaskin ca 6 timmar som grävde upp några stubbar/buskar efter att den gjort en grovurgrävning för altanen.

Min altan tog ca 150 timmar att bygga inkl slutgiltig plintgrävning.

Med din kostnad - 1400 kr/kvm - kan man räkna ut att min altan skulle ha kostat 70.700 kr.
Avgår material - 18.000.
Kvar till arbetskraft = 70.700 - 18.000 = 52.700 kr.
Dela 52.700 med 150 timmar = 351 kr/timme

Nu åter till frågan - vad är din fritid värd? 350 kr timmen är bra betalt!
 
Tack för alla fina råd! Det lutar åt att jag ska bjuda in några kompisar och muta dom med lite öl och grillat! Då tror jag att kommer undan rätt billigt! (iaf om man jämnför med 43000kr) och att det kommer att bli klart på en 4-5 dagar. Vilken tur att jag fick mina 5 veckors semester precis när vi ska flytta in =)

Med tanke på målning och att fixa trädgård så har jag planerat in det. Huset ska målas i september då våran målare sa att det var en bra månad att måla hus. Trädgården är redan grovplanerad och justerad, så det som är kvar är att lägga på ett lager matjord och att så gräs, men det har jag tänkt att göra nästa år.
 
Det här med att jämföra lejd arbetskraft och egna insatser, alltså betala vs. egen fritid, känns som man inte kan göra bara sådär rakt av. Det nämndes i denna tråd liksom i en del andra "hur mycket är din fritid värd", och visst det är väl en hyfsat korrekt synpunkt. Men säg att ett altanbygge tar 150 timmar som nämns här och man lejer bort jobbet...sitter man då själv i solstolen och läser en bok och sippar en öl, går till stranden eller vad? Om jag får tala för mig själv så kanske jag ägnar 10 timmar av dom till ovan nämnda alternativa sysselsättningar och resten av de 140 timmarna till något annat projekt på hus eller tomt, så var det med den fritiden :)
 
Risken med att ägna all sin fritid åt en massa projekt är att man glömmer övriga familjen. De flesta av oss som håller på att mecka med diverse projekt har nyligen köpt/byggt hus och har då en eller ett par barn i varierande ålder. När barnen sedan är stora och du kommit en bit över 40 och alla projekt är "klara" så upptäcker du att den du bor med inte är den du lärde känna för 15 år sedan...

Jag kan inte säga vad ni ska göra med er fritid om ni lejer ut arbetet, personligen skulle jag ägna mer tid för aktiviteter med frun :) och barnen.
 
Det finns nog dem som har en argbigga och ser projekten som en tillfällig flyktväg... :)
 
haddirajan skrev:
Det finns nog dem som har en argbigga och ser projekten som en tillfällig flyktväg... :)
hehe :) nja så är inte riktigt fallet här, och inte finns det några barn att ta hänsyn till, utan för oss är hemmaprojekten helt enkelt en sysselsättning och visst, ibland kan det bli för mycket!
Inläggen, mitt och era, visar nog mest på att behoven är olika för alla :)
 
För att citera mig själv och som åxå hgranstedt säger - "vad är din fritid värd, hur mycket annat har du för dig"

Självklart inser jag att man har minst en miljon olika saker att göra om man håller på att bygga ett nytt hus och en altan är nog inte det allra viktigaste även om det är "en-bra-ha-sak". Det var just därför jag skrev "hur mycket annat har du för dig".

Men om man samlar ihop 4-6 kompisar, köper några fina köttbitar och en back öl, så är mycket av jobbet gjort på en helg och då kan du smålira med pysslet under kvällar efter jobbet. Och då har du fortfarande kvar din familj OCH tjänat åtskilliga kronor.
 
Nja, undrar vad det är för kompisar som är 4-6 st och kan nöja sig med EN (1) back öl. Såna vänner/torrisar skulle man vilja ha! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.