Hej,
Vi har försökt att få upp två st trähyllor med konsoler på en vägg i en lägenhet från 1912. Problemet är att skruvarna inte fäster vad vi än gör. Vi har testat att borra, plugga, limma med bygglim i borrhålen men hyllorna rasar ändå. Nu har vi fått olika förslag som jag gärna tar ideér om av er.
1. Limma på en 15 mm plywoodskiva på hela väggen, måla och sedan borra genom den.
2. Fräsa spår och sätta in reglar, spacka över och måla och borra genom reglarna.
3. Limma fast reglar på väggen (utan att fräsa in dem) från golv till tak för att fördela bördan.
4. Köra hyllsystem á la Elfa som fördelar bördan av hyllorna.

Hyllorna ska förvara böcker och pärmar på ett kontor, så det är av vikt att det håller.

Hjälp!
Tacksam för svar
Lena
 
  • Vägg med misslyckade fästpunkter för hyllkonsoler, synliga borrhål och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flera misslyckade fästpunkter för hyllkonsoler i äldre lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skaffa en bokhylla istället så löser du problemet enkelt.

Annars är min rekommendation att förstå vad väggen består av om man vill få bästa fastsättning till minsta arbetsmoment.

Vill man bara att skiten sitter så är min personligen erfarenhet att det är få gånger som kemankare och gängstav inte biter.
 
Har satt upp saker på helusla väggar. lösningen: ankarmassa!
dock krräver det att hålet är dammfritt(sug ut allt löst. sedan fyll med massa o i med pinnbult.
 
Är det betonghålsten eller annan ihålig Betong/Tegel så behövs en injiceringshylsa till ankarmassan.
 
Vad verkar det vara för material?

Jag lärde mig om treetex när jag en gång i tiden försökte sätta upp en hylla på en vägg och skiten bara rasade ner hela tiden och till sist stod jag där med ett stort hål i väggen.

Visade sig att väggen var ytterst av tegel, sedan på det träreglar med treetex på. Jag mitt stolpskott ville ha hyllan mellan reglarna och tänkte då att "vägg som vägg". Slutade med att jag spacklade ihop hålet och skruvade i reglarna istället.
 
Då det är lägenhet: Fråga grannar över och under vad de använt för att sätta upp saker på samma vägg och om de vet vad väggen är uppbyggd av.
Hur djupt har ni borrat?
Vet ni något om hur tjock väggen är?
 
Tack för svar och tips. ”Kontoret” är i vår lägenhet och ska även fungera som gästrum, så vi vill ju ha det både snyggt och praktiskt. Längs med väggarna löper en 15 cm inbyggd avloppskanal från köket, så vanlig möblering med bokhyllor funkar inte. Vi har använt brun plugg och 5 cm skruv samt Maxi-Bond. Jag kollar vidare på era tips!
 
L Lena-Lotta skrev:
Tack för svar och tips. ”Kontoret” är i vår lägenhet och ska även fungera som gästrum, så vi vill ju ha det både snyggt och praktiskt. Längs med väggarna löper en 15 cm inbyggd avloppskanal från köket, så vanlig möblering med bokhyllor funkar inte. Vi har använt brun plugg och 5 cm skruv samt Maxi-Bond. Jag kollar vidare på era tips!
5 cm skruv är för klent om det är t.ex. 2 cm puts då får skruven <3 cm att fästa i. Vanlig brun, gul, grön plugg etc. är också sämsta pluggen. Maxibond funkar jätte bra om det du fäster det i sitter fast.

Åter igen, ta reda på vad det är för vägg och så hjälper vi dig att hitta rätt grejer därefter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.