Hej!

Ska flytta in i en hyreslägenhet (radhus). Den är/har varit nikotinskadad. Hyresvärden har bytt alla golv, bytt tapeter, spärrgrundat taken och målat köksinredningen.

Men lägenhet luktar mycket fortfarande!
Är orolig då vi har mycket allergier i familjen och jag lider av astma.

Vad mer kan man göra?
Tack på förhand!
 
Ozongenerator/kanon kan vara en väg, men det ska man se till att göra när man själv inte är på plats.
 
Luktar det fortfarande mycket skulle jag låta bli att flytta dit! Allt du äger och har kommer lukta likadant inom kort och du lär känna lukten varje gång du kommer hem och har varit ute en stund.

Jag hade helt klart velat ha problemet löst INNAN jag flyttade in så jag vet att det är möjligt. Att flytta in med löften om att "vi ska ordna en ozongenerator" eller "det är sanerat nu och lukten försvinner inom kort" hade jag inte gjort. Sådana löfte tappar de intresse av att hålla så fort någon börjar betala hyran och förstås inte kommer packa ihop allt och flytta i första taget.
 
S
K K90 skrev:
Hej!

Ska flytta in i en hyreslägenhet (radhus). Den är/har varit nikotinskadad. Hyresvärden har bytt alla golv, bytt tapeter, spärrgrundat taken och målat köksinredningen.

Men lägenhet luktar mycket fortfarande!
Är orolig då vi har mycket allergier i familjen och jag lider av astma.

Vad mer kan man göra?
Tack på förhand!

Det går inte att reparera nikotinskadade lägenheter. Man kan teoretiskt sätta tätskikt på alla väggar golv och tak samt riva ut all inredning, men jag har aldrig sett det göras. Av någon anledning är hyresvärdar ganska OK överlag med att rökare saboterar lägenheter medvetet.
 
Om lukten sitter kvar efter åtgärderna så kommer den säkert vara kvar. Jag hade inte flyttat in om jag hade kunnat hitta nån annan lägenhet.
 
S SueCia skrev:
Av någon anledning är hyresvärdar ganska OK överlag med att rökare saboterar lägenheter medvetet.
Nja, men ofta så har den som orsakat rökskadorna dött och dödsboet är luspankt, man kan ju inte lugga en flintskallig....
 
I InsidersUnited skrev:
Nja, men ofta så har den som orsakat rökskadorna dött och dödsboet är luspankt, man kan ju inte lugga en flintskallig....
Sant, men i de flesta fall har personen som orsakat skadorna både varit vid liv och haft en inkomst under tiden skadorna uppstått :)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Rökskadade lägenheter är jädra projekt att få luktfria. Nu verkar ju hyresvärden gjort en del. Men det är inte konstigt att det kan ta LÅNG tid innan lukten helt försvinner.
Ventilation är ju underskattat. Se till att lägenheten ventileras löpande för att få ut lukten.
Finns det trädetaljer kvar? De kan behövas spärrmålas eller tas bort. (Rök sätter sig i trä.)
Ang ozon så hjälper det ju absolut. (Läs lite mer om det här ) Men problemet är ju att ozonet inte kan tränga in sig i träet så även om det kan komma åt bra eftersom det är gasform och ta bort lukter samt har en viss inträngningsförmåga så kommer gissningsvis röklukten sippra ut från väggarna och likande efter ett tag. Då får man köra igen. Brukar bli lite bättre för varje gång. Men som sagt det är ju tyvärr ett längre projekt.
Många får hålla på i månader innan det blir bra tillslut..
 
G
En bekant köpte ett hus som luktade kraftigt från rökning. Vi målade allt och då menar jag allt med pateneringsfärg (lacknafta buren oljegrund-spärr), inne i garderober, kökskåp, väggar, tak osv. Lukten försvann men det luktade färg rätt länge.
 
Tack för alla svar. Det uppskattas!

Dom ska köra en omgång med ozongenerator, så förhoppningsvis hjälper det något.

Har läst om att det borde användas när man har rivit tapeter och golv. Men nu gick det lite i tvärtom ordning.
 
S SueCia skrev:
Det går inte att reparera nikotinskadade lägenheter. Man kan teoretiskt sätta tätskikt på alla väggar golv och tak samt riva ut all inredning, men jag har aldrig sett det göras. Av någon anledning är hyresvärdar ganska OK överlag med att rökare saboterar lägenheter medvetet.


Det går men kräver mycket jobb.
Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid;)
Har själv sanerat några inpyrda rökrum.
Jag tvättade alla väggar, golv och tak.
Körde sen med en kraftig ozon maskin och slutade med en spärr färg.
Färgen blev helt gul efter nån vecka av geggan som kröp fram.
Till slut så på med vanlig färg i valfri kulör.
Dessa gjorde jag för 15-16 år sen och dom har aldrig luktat någonting sen dess. (Används som fika rum idag vilket ingen godkänt om det luktat)
 
S
A Argastesnickaren skrev:
Det går men kräver mycket jobb.
Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid;)
Har själv sanerat några inpyrda rökrum.
Jag tvättade alla väggar, golv och tak.
Körde sen med en kraftig ozon maskin och slutade med en spärr färg.
Färgen blev helt gul efter nån vecka av geggan som kröp fram.
Till slut så på med vanlig färg i valfri kulör.
Dessa gjorde jag för 15-16 år sen och dom har aldrig luktat någonting sen dess. (Används som fika rum idag vilket ingen godkänt om det luktat)
Att lägga en spärrfärg över en skada är dock inte att fixa det. Men jag förstår att det är en så bra lösning man kan få inom rimliga gränser. Stommen är dock permanent förstörd, det är lite det jag menar.

Man kan sätta tätskikt över det som stinker så att det inte stör de som är i rummet, men man har förstört alla möjligheter att ha den väggen exponerad utan tätskikt i framtiden (spärrfärg är en slags tätskikt).
 
Allt måste spärrmålas! Kolla så dom målat insidan på köksskåp/ garderober etc,
Minsta lilla ställe som inte är spärrmålat kan ge ifrån sej nikotinlukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.