Jaha, då hade jag tänkt lösa det där med byggfelsförsäkringen idag... Alla säger att Bostadsgaranti är billigast, så jag ringde dom.
Jag förklarade att jag var intresserad av en byggfelsförsäkring, men att få prata med någon om den gick tydligen inte, tanten i telefonen snäste mest bara och hänvisade till deras webb, och blanketten där som man skulle fylla i.
Jaha tänkte jag och öppnade dokumentet. Men lika snabbt som jag började fylla i så sket det sej:(

Eftersom jag ska bygga det mesta själv, samtidigt som jag ännu inte skaffat entreprenörer för de arbeten jag ska leja bort vet jag ju varken vilka de är och vad dom vill ha?
Uppskattat värde på eget arbete per delpost är ju lite svårt att skriva tycker jag också?
"Husbyggsats samt övrigt av byggherren själv bekostat", vad menar dom med det?

Är det någon här som precis fyllt i denna blankett som kan hjälpa till lite, helst någon som sitter i min sits och inte har entreprenörer klara?
Hela bygget känns som moment22 just nu, allt är beroende av något annat hela tiden...

*edit* länkar in till blanketten: http://www.bostadsgaranti.se/pdf_word/FABO1000smahus.doc
 
När Du ansöker om byggfels- och färdigställandeförsäkring måste Du naturligtvis ha avtalen med Dina entreprenörer klara, så Du kan ange vilka dessa är sam avtalsbeloppen.

Vad gäller Ditt egna arbete skall Du uppskatta värdet av detta. Försäkringsbolaget noterar detta i försäkringsbrevet men försäkringen täcker inte eventuella fel som Du själv förorsakat. Det är ju denna omständighet som så ofta diskuteras i detta forum, men byggnadsnämnden accepterar denna lösning.
 
moken skrev:
Jaha, då hade jag tänkt lösa det där med byggfelsförsäkringen idag... Alla säger att Bostadsgaranti är billigast, så jag ringde dom.
Jag förklarade att jag var intresserad av en byggfelsförsäkring, men att få prata med någon om den gick tydligen inte, tanten i telefonen snäste mest bara och hänvisade till deras webb, och blanketten där som man skulle fylla i.
Jaha tänkte jag och öppnade dokumentet. Men lika snabbt som jag började fylla i så sket det sej:(

Eftersom jag ska bygga det mesta själv, samtidigt som jag ännu inte skaffat entreprenörer för de arbeten jag ska leja bort vet jag ju varken vilka de är och vad dom vill ha?
Uppskattat värde på eget arbete per delpost är ju lite svårt att skriva tycker jag också?
"Husbyggsats samt övrigt av byggherren själv bekostat", vad menar dom med det?

Är det någon här som precis fyllt i denna blankett som kan hjälpa till lite, helst någon som sitter i min sits och inte har entreprenörer klara?
Hela bygget känns som moment22 just nu, allt är beroende av något annat hela tiden...

*edit* länkar in till blanketten: [länk]
Det är rena djungeln...ingenting i hela husbyggarprocessen har fått mig så irriterad som detta med att fylla i offerten till de fyra olika bolagen, samt bifoga alla slags ritningar, avtal mm
Jag har hållit på i timmar för att få allt klart och korrekt.
 
Jag sitter just nu i samma sits!!!

Jag räknar med att mitt bygge kommer ta minst ett år. Jag ska precis börja ta in offerter på material, och snart har jag ett pris på grund osv, men vissa saker hade jag inte planerat ta in priser på än.

Jag kanske väljer att ha elektrikern på löpande kostnad och hur i h-e ska jag då kunna teckna en försäkring? Måste jag verkligen ta in anbud på precis allt, eller kan jag höfta lite? Kan jag inte lämna in efter hand som jag får in anbud?

Och hur uppskattar jag min egen arbetsinsats?
 
Samma sits här, samråd närmar sig med stormsteg och inget svar från något bolag än på de knapphändiga offertförfrågningarna. Snacka om moment22!

Kanske för att ex Gar-Bo är ägda av husindustrin som man vill ha alla kontrakt färdiga INNAN man ens börjar. Känns mer som en koll på att man inte skall mygla sig fram uteefter vägen.

OM någon här har koll på hur snabba de olika bolagen är och vilket bemötande man fått som "självbyggare" (dvs, tar saker på anbud som de kommer allt efter resans gång) så skriv gärna en rad om detta!
 
Äh. Vad man oroar sig i onödan. Felet var ju att INTE ringa Gar-Bo direkt. Väl framme i telefon där fick man BRA hjälp. Förklarade att avsikten var att bygga det mesta själv å att inga entrepenörer var tecknade för jobb ännu. Man får då teckna på enbart material och kan komplettera senare om man vill. Materialet skall specificeras men jag gjorde det lätt för mig till slut å uppskattade i grova (väl tilltagna) drag saker som el, vvs, virke etc. Totalkostnad för försäkringen blev då 10.000 SEK vilket med tanke på den tvingande lag vi ännu har kändes helt OK :)

Processen tog en vecka. Går att stissa på dem med FAX också :)
 
Grymt viltfjall!!!

Då vet jag hur jag ska göra oxå! Ibland oroar man sig nog för mycket i denna processen. Ska bli så jäkla skönt när man får sätta spaden i jorden och verkligen börja med det som man tänkt sej - att bygga sitt hus!

Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.