j-o75 skrev:
Det där verkar ju vara någon gammal myt att man måste köra med elpatronen i värmepumpen bara för att det är 20 minus ute! Min går bara när det skall till varmvatten spets, totalt har elpatronen i min pump varit på 10 timmar på fem år.
Förr så dimensionerade man inte värmepumpen för 100% av värmebehovet. Det var 80% man siktade på, om jag minns rätt. Kortare borrhål och klenare pump gav billigare installation. De kallaste dagarna om året då vp:n inte räckte till, så gick elpatronen in.
 
j-o75 skrev:
Det där verkar ju vara någon gammal myt att man måste köra med elpatronen i värmepumpen bara för att det är 20 minus ute! Min går bara när det skall till varmvatten spets, totalt har elpatronen i min pump varit på 10 timmar på fem år.
Pumparna och kompressorer har utvecklats över tiden. Vår från 2000 dimensionerades för att täcka ca 95% av tiden.
Så vi förbrukar ca 50-150h/år med elpatron. Hade inte tjänat in en större pump och djupare borrhål bara för att slippa extra el till patronen. Ännu äldre pumpar var dessutom känsligare för många till/frånslag av kompressor slitagemässigt och var också en orsak till att inte överdimensionera.
 
V ved groupie skrev:
Hej!
Jag tänkte ställa en fråga till er, jag bor i ett hus på 160 m2 som idag värms upp med bergvärme.
Nu är det så att dem två senaste åren har pumpen krånglat rörmokaren menar att den behöver bytas ut ( köpt1995 av förra ägaren) han har också flaggat för extra borrhål.
Med detta i åtanke har min hjärna snöat in på vedpanna istället!
Är jag helt ute och cyklar eller kan det vara ett alternativ?

Jag tänker att det vore skönt att slippa bry sig om vad elen kostar i framtiden.
Det behövs i ved valet byggas ett pannrum (separat)
Dem jag än så länge luftat mina tankar med ha idiotförklarat mej helt och hållet.
Kom gärna med era åsikter:)
Hej, nu vet jag inte var i landet du bor men det är både ekonomiskt och komfortmässigt väldigt svårt att matcha vattenburen värmepump. Om du har stor tomt kan du ersätta hål med rör i backen och beroende på var i landet kan det vara värt att kika på luft/vatten VP.
Lycka till! // CS
 
S stromhu skrev:
Hej, nu vet jag inte var i landet du bor men det är både ekonomiskt och komfortmässigt väldigt svårt att matcha vattenburen värmepump. Om du har stor tomt kan du ersätta hål med rör i backen och beroende på var i landet kan det vara värt att kika på luft/vatten VP.
Lycka till! // CS
Några år sedan frågan ventilerades:cool:
 
  • Gilla
stromhu och 2 till
  • Laddar…
Byt ut pumpen, och skaffa en vattenmantlad kamin.
Alternativt eftersom du har grävare, gräv ner en jordvärmeslinga som komplement till borrhålet.
Flera värmepumpar stödjer två källor.
Kör själv en CTC Ecoheat på 300meter nergrävd kollektorslang under en lägda och det håller värmen (21grader) i min dragiga kåk på 140kvm i två plan utan tillskott från elpatron.

Slangen är inte dyr, och grävaren har du redan (din jäkla lyckost!)
 
Magnus E K
Det beror väl på hur högt elpriset stiger. Rent ekonomiskt finns det knappast något som slår egen ved. (Själv lyckas jag dock inte ens få fyr i öppna spisen.)
 
Då ts inte varit inloggad sen 2015 så tror jag inte att han läser svaren som kommer nu;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.