Vi ska utöka ytan på en del av vårt hus. Vi ska gjuta en ny bottenplatta och då kommer den att täcka borrhålet och rören till bergvärmen. Har ni några medskick eller goda råd om det är lämpligt att bara gjuta in alltihop. Finns det någon anledning att behöva komma åt rörledningen och hålet för framtiden? Eller ska vi ordna nåt slags kulvert eller servicelucka för anslutningen?
 
S Strandhuggare skrev:
Finns det någon anledning att behöva komma åt rörledningen och hålet för framtiden? Eller ska vi ordna nåt slags kulvert eller servicelucka för anslutningen?
Gjut absolut inte igen det!
Rätt som det är behöver ni byta eller serva pumpen där nere i borrhålet.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gjut absolut inte igen det!
Rätt som det är behöver ni byta eller serva pumpen där nere i borrhålet.
Vilken pump?

@Strandhuggare
Vi har gjort så. Jag resonerade att risken är minimal att man ska behöva komma åt slangarna. Om nu inte har så underdimensionerat att hålet fryser och slangarna kläms sönder.
Har aldrig hört att någon ska ha behövt lyfta ur kollektorslangen av någon annan anledning heller.
 
  • Gilla
Strandhuggare
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vilken pump?
Det sitter väl en pump eller i alla fall ett pumpmunstycke kopplat med till- och från-slang, och kanske också en elkabel, där nere i bergvärmehålet?
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det sitter väl en pump eller i alla fall ett pumpmunstycke kopplat med till- och från-slang där nere i bergvärmehålet?
Nej det är bara slang hela vägen till bergvärmepumpen. Ett par 90° svetsskarvar när slangen går från vertikalt till horisontellt in till pannrummet.
Man pumpar inget från hålet. Man cirkulerar vätska i slangarna.
 
B
Om du gjuter igen det helt, får du ju vara beredd att vid läckage i kollektorslangen eller dess kopplingar borra ett nytt borrhål.

Jag brukar tänka på underhåll när man bygger, men med tanke på påverkan på layout i utbyggnad (golvlucka) kan man alltid fundera på om det är värt att chansa på att det håller...
 
  • Gilla
Strandhuggare
  • Laddar…
En svetskoppling som är korrekt svetsad börjar ju inte läcka helt spontant. Den klassas som homogent rör och är därför godkänd under mark vid grundvatten med köldbärarvätskor.
 
  • Gilla
Strandhuggare
  • Laddar…
Tack för kloka synpunkter. Jag stämmer av slutligt med vår entreprenör, men oavsett vad de säger, gjuta över eller inte så har jag lite motargument baserat på era svar ovan. Jag tror det blir ogörligt att skapa något slags öppning i plattan. Det får bli ett nytt borrhål om det går åt skogen.
 
Varför skulle det inte gå att göra en öppning i plattan?
 
Jag hade lagt sand och ett lock över borrhålet, sen kan du gjuta över det.
 
A atomlab skrev:
Varför skulle det inte gå att göra en öppning i plattan?
Slangen från kollektorn kommer att hamna mitt i det nya vardagsrummet. Vi ska även satsa vattenburen golvvärme och parkettgolv. En servicelucka där låter inte så attraktivt. Skulle allt gå åt skogen med nuvarande ledning så får det bli ett nytt borrhål och ny dragning in i huset tror jag.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Föresten. När du säger gjuta in, menar du bokstavligen att den ska ligga i betongen? Den varianten skulle jag vara lite skeptisk mot. Vi grävde fram foderröret och kapade det samt bytte ut till nya svetsmuffar.
Så brunnen hamnade under plattans isolering och kapilärskikt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Föresten. När du säger gjuta in, menar du bokstavligen att den ska ligga i betongen? Den varianten skulle jag vara lite skeptisk mot. Vi grävde fram foderröret och kapade det samt bytte ut till nya svetsmuffar.
Så brunnen hamnade under plattans isolering och kapilärskikt.
Jag tänker mig att kapsla in slangen på något sätt, isolera den och lägga skydd runt så att inte tyngden från betongen skadar eller belastar slangen.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.