Hej,

Jag är i farten av att renovera en lägenhet ca 1930.

Jag ska reparera lite av en kloasongvägg 10x10cm. Jag fick rådet att använda någon form av gipsmassa.

Det jag behöver hjälp med nu är att förstå skillnaderna mellan gipsputs, gipsbruk och gipsspackel. Är allt egentligen samma sak, eller finns det olika egenskaper mellan alla?
 
Claes Sörmland
Det är olika namn på samma sak, gipspulver. Samma sak som du troligen har gjutit små gipsfigurer av när du var barn.

Gipspulvret är kalciumsulfat med en liten mängd kristallvatten och när du blandar det med vatten så tar det upp kristallvatten och hårdnar.
 
  • Gilla
Christian4567
  • Laddar…
Lite större ballast i gipsputs.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
Skillnaden ligger i ballasten vilket påverkar produktens egenskaper, rent gips är ingen höjdare att reparera väggar med. Använd gipsputs är mitt förslag.
 
  • Gilla
Christian4567
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Har fått tipset att använda Ardex a828. Hur är slipförmågan på den massan?
 
Claes Sörmland
C Christian4567 skrev:
Tack för alla svar!

Har fått tipset att använda Ardex a828. Hur är slipförmågan på den massan?
Innehåll:

Tabell över produktinformation med andelar av ingredienser i byggmaterial såsom kalciumsulfat och kalciumkarbonat.

Så kring 80% gips, resten i princip kalkstensmjöl och lite metylcellulosa och polyvinylacetat (typ trälim) för att få det hela smidigare och klibbigare samt hårdare och mindre sugande när det väl torkat. Jag gissar på trist att slipa men innehåller i alla fall inte kvartsballast.
 
  • Gilla
Christian4567
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.