Ska bygga räcke med med stolpe och undrar hur man bäst fäster en stolpe i golvet? Har spångolv och regel att fästa i.

Har sett fästplattor med gängstång i, hur fäster man det i stolpen?

Fästplatta med gängstång för montage av stolpe i golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Fästplatta med gängstång för att montera stolpe i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan lyfta golvspånet kan du skruva fast stolparna i regeln ”från sidan”. Lägg sedan tillbaka golvspånet och kapa ur för stolparna.

Inte för att jag rekommenderar det, men fästet du letar efter ser nog mer ut som detta:
https://www.biltema.se/bygg/byggbes...RvqAHosFh6-2lPrk8xRYybBJJO-geo8caAk0REALw_wcB

om det är ett räcke som skall gå att hålla i, eller på något sätt utgöra en säkerhet, så hade jag försökt få till en infästning i sidled och inte bara ”rakt ner”.
 
Det där stolpfästet från Biltema blir nog inte så vackert på ett räcke inomhus.

Jag har sett en annan variant på skruv som kallas käppskruv. Är ungefär som ett skruvstift men med trägäng i båda änder. Nån som vet om det håller ett räcke tillräckligt bra?

En svart käppskruv med trägänga i båda ändarna isolerad mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bldr skrev:
Det där stolpfästet från Biltema blir nog inte så vackert på ett räcke inomhus.

Jag har sett en annan variant på skruv som kallas käppskruv. Är ungefär som ett skruvstift men med trägäng i båda änder. Nån som vet om det håller ett räcke tillräckligt bra?

[bild]
mm, tänkte på dem också. Dubbelgängad träskruv har jag sett dem benämnda också, vet inte om det är korrekt. Frågan är hur mycket belastning de klarar? Draglast klarar de säkert 100kg+ Beroende på dimension, men sidled? Har du någon skiss på det? Kanske är enklare att råda då. Dimensioner och sånt.

Har sett bordsben fastskruvade med sådana skruvar.
Har man tight inpassning och lite halvhårt trä så kanske d går
 
Redigerat:
Bifogar en variant från Lundbergs. Dom levererar ju trappräcken så borde ju hålla… men känns som det är mycket hävarm i ett räcke.
 
  • Teknisk ritning av skruv från Lundbergs med dimensioner för trappräcken.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.