Har rivit bort gamla skåpen och ska sätta upp nya överskåp (Ikea metod).

Vägg har givetvis reglar. Sedan sitter det gips på som jag låter sitta kvar då den fungerar fint att sätta fibo köksskivor på där jag inte har skåp.

jag har skruvat upp konstruktionsplyfa 12 mm bakom där skåpen ska sitta. Kanske onödigt då jag kunde satt skenan direkt i reglarna men jag gjorde så iaf.

Satte plyfan med lite blandat 6x80 och 5x60 träskruv (hade lite fler 5x60 men tänkte att några extra 6x80 inte kunde skada).
Dvs genom 12 mm plyfa, ca 12 m gips och in i regel.

Tänkte skenan sedan. Ska man ha 5x60 eller 6x80?
Dvs skena (bygger några få mm) + plyfa (12mm) + gips (12mm) + regel.

Behöver man dra några montageskruv mellan där det inte finns regel bakom? Storlek/dimension? Tänker att den drar ju i 12 mm plyfa sedan finns ju inget som den kan dra i längre? Även om det inte behövs kan det inte skada. Eller blir del väldigt overkill?

Skenan kommer hålla ett 40 + 60 skåp hängande.

Med vänlig hälsning,
Freddie
 
Som tilläg så har jag montageskruv men där är det slätt en bit så den kommer gå igenom plyfa och helt plötsligt är det ingen gänga vid själva plyfan. Måste det inte vara gängor kvar i den delen som är plyfa?
Och då dessutom för lång om den ska sitta i 12 mm plyfa?

fringie fringie skrev:
Har rivit bort gamla skåpen och ska sätta upp nya överskåp (Ikea metod).

Vägg har givetvis reglar. Sedan sitter det gips på som jag låter sitta kvar då den fungerar fint att sätta fibo köksskivor på där jag inte har skåp.

jag har skruvat upp konstruktionsplyfa 12 mm bakom där skåpen ska sitta. Kanske onödigt då jag kunde satt skenan direkt i reglarna men jag gjorde så iaf.

Satte plyfan med lite blandat 6x80 och 5x60 träskruv (hade lite fler 5x60 men tänkte att några extra 6x80 inte kunde skada).
Dvs genom 12 mm plyfa, ca 12 m gips och in i regel.

Tänkte skenan sedan. Ska man ha 5x60 eller 6x80?
Dvs skena (bygger några få mm) + plyfa (12mm) + gips (12mm) + regel.

Behöver man dra några montageskruv mellan där det inte finns regel bakom? Storlek/dimension? Tänker att den drar ju i 12 mm plyfa sedan finns ju inget som den kan dra i längre? Även om det inte behövs kan det inte skada. Eller blir del väldigt overkill?

Skenan kommer hålla ett 40 + 60 skåp hängande.

Med vänlig hälsning,
Freddie
 
  • Förpackning med montageskruvar 4,2 x 45 mm, förzinkade, 20 stycken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo såklart får du fixa kortare med gäng hela vägen.
 
  • Gilla
fringie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.