M
Tänkte dela med mig av hur jag löst problemet att nå väggarna när man skall måla eller tapetsera i en trappa. Kanske kan det hjälpa någon.

IMG_2859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svängdkällartrappa, jag har byggt ett U av 45x70 reglar och satt på två ben som passar till sina trappsteg. En bit skräpvirke är skruvat mellan benen så att dessa inte skall kunna vika sig. Ställningen är i inputtat läge så man kan gå i trappen nästan som vanligt, bara ett ben som är i vägen i källaröppningen.


IMG_2855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiva av plywood som jag hade över läggs ovanpå, 45x45 regel skruvad i bortre ändan för att staga upp skivan och hindra att den kan röra sig i längsled.

IMG_2853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Platformen klar att använda, 15cm glipa mot väggarna så man kan släppa ner tapeter eller i mitt fall montera gipsskivor.

IMG_2860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Platformen ihoppackad efter dagens arbete. Trappan och entrén kan användas som vanligt.

Kommer klä väggarna med 300cm långa gipsskivor så hålet under väggarna täcks och det blir helt släta väggar som sedan målas vita. Ribborna skall bytas mot ett lågt räcke i metall med glasskivor mellan stolparna.
 
  • Gilla
Prellens och 15 till
  • Laddar…
Jäkligt smart!
 
Ser lite säkrare ut än min lösning...

Renoveringsprojekt med en hopfällbar stege som står på träplankor i ett rum med spacklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Eftersom så många frågar så kan ju lägga in några bilder på hur det färdiga resultatet blev:

Renoverat rum med Kährs Parkett Nouveau Snow, metallräcke, LED-belysning, trappnosar och målad ledstång med julgran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad trappa med Kährs Nouveau Snow parkett, moderna räcken och LED-strips inbyggda i stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad trappa med LED-stripbelysning, Parkett Kährs Nouveau Snow och retro ledstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parkett Kährs Nouveau Snow, räcke från rackesbutiken.se, LED strips och trappstyrning köpt på e-bay, trappnosar från Hornbach och ommålad original ledstång med beslag från 1970. Samt ett antal timmars jobb.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonfre och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
Har du bättre bilder/närbilder på hur trappnosarna blev? Skall själv renovera trappa i sommar.
 
M
Tog några bilder på trappnosarna nu när det var ljust nog att fota:
Trappnos och steg klädda med parkett, latexfog vid sidan, skruvar jämnt fördelade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappsteg klädd med parkett och trappnos av aluminium skruvad ovanpå för att dölja sågkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har kapat upp parkett som jag limmat ihop och på trappstegen, på sidorna är det latexfog för att täcka springan och sedan så är bara trappnosarna skruvade för att dölja sågkanten på parketten.
Nyligen monterade trappnosar på parkettgolv med jämnt fördelade skruvar och latexfog vid kanter för att dölja springor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De raka trappstegen var enkla att kapa, de i svängen gjorde jag med smygvinkel och stativ till vinkelkapen. Funkade men var rätt pilligt. Gäller att tänka på att sätta skruvarna jämnt fördelade också så man inte har en skruv i en kanten och en 20cm in i andra.
Förpackning av en Wolfcraft vinkelkap med tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mnils skrev:
Tänkte dela med mig av hur jag löst problemet att nå väggarna när man skall måla eller tapetsera i en trappa. Kanske kan det hjälpa någon.

[bild]
Svängdkällartrappa, jag har byggt ett U av 45x70 reglar och satt på två ben som passar till sina trappsteg. En bit skräpvirke är skruvat mellan benen så att dessa inte skall kunna vika sig. Ställningen är i inputtat läge så man kan gå i trappen nästan som vanligt, bara ett ben som är i vägen i källaröppningen.


[bild]
Skiva av plywood som jag hade över läggs ovanpå, 45x45 regel skruvad i bortre ändan för att staga upp skivan och hindra att den kan röra sig i längsled.

[bild]
Platformen klar att använda, 15cm glipa mot väggarna så man kan släppa ner tapeter eller i mitt fall montera gipsskivor.

[bild]
Platformen ihoppackad efter dagens arbete. Trappan och entrén kan användas som vanligt.

Kommer klä väggarna med 300cm långa gipsskivor så hålet under väggarna täcks och det blir helt släta väggar som sedan målas vita. Ribborna skall bytas mot ett lågt räcke i metall med glasskivor mellan stolparna.
Hej får man fråga vilken tjocklek på plywood skivan? Jag har en spännvid på 170 cm då jag har tänkt bygga något liknande, vill gärna veta vilken tjockleken på din, tack
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.