Har idag ett flytande golv med spånskiva och plastmatta i gästtoaletten och tänker nu lägga klinker och elektrisk golvvärme. Ytan är bara 2,7m2 och golvet knarrar rejält när man går på det och undrar vad som är smartast nu? Skall man passa på att göra om konstruktionen på något sätt eller låta det vara som det är och flytspackla på den befintliga spånskivan? Knarrande borde försvinna om ytan blir stabil? Hur tjockt lager flytspackel behövs på denna yta <3m2 för att slippa förstärka golvet ytterligare?
 
Har nu öppnat upp golvet för toaletten(endast toalett och handfat, ingen dusch/golvbrunn) i hus med byggår -91 och vad jag kan bedöma så är det en oisolerad betongplatta i botten, plastfilm, 50mm cellplast, 22mm golvspån och sedan våtrumsmatta på toppen.

Någon som har synpunkter på denna plan?finns det något som skulle anses riskfyllt eller avvika ifrån praxis?
  • Plugga elementrören under cellplasten(rörmokare)
  • Lägga tillbaka cellplasten
  • Lägga nya 22mm spånskivor flytande
  • Prima och lägga armeringsnät
  • Dra golvvärmekabel(elektriker)
  • Flytspackla 15mm
  • Alfix våtrumsmatta 2k tätningsmassa
  • Fix och klinker
Öppnat golv i badrum med synlig kopparledning, cellplast och golvspån vid väggrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt som visar kopparledningar och golvet öppnat med synlig cellplast och golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade kört eps-betong istället för cellplast och spån.
 
  • Gilla
mrronny
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hade kört eps-betong istället för cellplast och spån.
Tack för svar, hur lyder motiveringen? Vad är nackdelen med cellplast och spån och vad talar för eps? Eps verkar vara dyrare och ha sämre isolerförmåga när jag googlar och jag har ju dessutom redan cellplasten så den slipper jag köpa...
 
Behöver man vara orolig för fuktvandring med golvvärme i mitt fall? Allt ser torrt och fint ut idag och det är sedan huset byggdes golvvärme i badrum och hall, vet dock inte hur det är uppbyggt i dessa rum och vad som skiljer förutom att det är vattenburen golvvärme där.
 
Kanske har för luddig trådrubrik, tänkte annars att det borde finnas mängder med folk som renoverat 90-tals toaletter med flytande golv på gjuten platta och lagt in golvvärme som har erfarenheter att dela med sig av.. :D
 
Instämmer, hade också kört på EPS. Vad är det som får dig att tro plattan är oisolerad om den gjordes -91? Om den är isolerad kanske det är bättre att flyta runt direkt på plattan?
Dessutom hade jag om möjligt proppat rören närmare värmekällan/ på ett ej inbyggt ställe. Verkar dumt att gjuta in en skarv om det går att undvika.
 
Alternativt slopat golvspån och bara limma cellplast mot plattan.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Instämmer, hade också kört på EPS. Vad är det som får dig att tro plattan är oisolerad om den gjordes -91? Om den är isolerad kanske det är bättre att flyta runt direkt på plattan?
Dessutom hade jag om möjligt proppat rören närmare värmekällan/ på ett ej inbyggt ställe. Verkar dumt att gjuta in en skarv om det går att undvika.
Jag tänker att om plattan vore isolerad hade man inte lagt cellplast ovanpå utan lagt golvet på betongen istället? Är det vanligt att man kör isolering på isolering?
Angående pluggningen så är det elementrören som passerar genom rummet till hela huset som pluggas så det går nog inte lösa på annat sätt än att plugga vid röranslutningarna vad jag kan se.
Motivera gärna varför du rekommenderar eps, förstår inte riktigt fördelen mot cellplasten och hur man fäster golvvärmeslingan på smidigt sätt utan golvspån... ?
 
Aha- kanhända övre cellplast tar upp nivåskillnad av nån anledning? Det bör vara isolering under betongen om jag uppfattar rätt- villaplatta från -91? Kolla ritningar tex.
Inga problem med cellplasten, spånet tycker jag e lite tokig.
Skit i eps, uppfattade inte att du har cellplast hemma. Vid cellplast: sk rotnät (tunt armeringsnät) som slingan buntbandas fast emot. Slå några klickar flyt på några ställen nån timme innan gjutningen så det ligger still.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.