Bygger en mur med betongblock och har några stenar som kommer att få synliga kapsnitt.
Undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter av att slipa marksten? Vill att ytan ska bli helt jämn och perfekt.
 
Bygger man rått så går det till 99% att vända alla kapade ytor så att dom inte syns.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M mabrauns skrev:
Bygger en mur med betongblock och har några stenar som kommer att få synliga kapsnitt.
Undrar om någon kan dela med sig av erfarenheter av att slipa marksten? Vill att ytan ska bli helt jämn och perfekt.
Vinkelslip funkar men räkna med att det dammar som f*n :D
 
  • Gilla
mabrauns
  • Laddar…
B
Vinkelslip med diamantklinga. Är du skicklig så går det att få lika. Men framförallt när det är nytt kan det se lite olika ut, men några år senare kommer naturen ha fixat till utseendet.

Det är väl bara att ta en sten och prova? Normalt sett syns inte kapade delar

Jag förutsätter att betongen är genomfärgad eller ofärgad.
 
Tack för era tankar. Det är endast 2 av 500 blockstenar som får en synlig kapsida. Snitten blir fina med kapen jag använder, men vill ha det perfekta resultatet. Tänkte om någon hade erfarenhet av bandslip, sliprondell eller liknande?
 
AXS
Har du någon bild?

Tycker kapade snitt blir för rena så jag har efterbearbetat på olika sätt beroende på önskat resultat. Hetta upp med gas, slå med hammare, blästra och nålpistol är några förslag.
 
Jag har kapat baksidan nästan igenom för att få en bruten uta, sen fasat med diamantklingan.
I ditt fall skulle jag gjort en kapjigg med släde där du färser kapmaskinen, då blir det exakt.

Lycka till.
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.