Hej forumet!
Eftersom här finns så många pålästa medlemmar vänder jag mig till er i en produktfråga.
Jag planerar att låta totalrenovera mitt kök. Lägenheten är en 1920-talslägenhet med gasspis. Jag vill behålla gasen för matlagning men vill ha en elektrisk ugn då gasugnar är hopplösa att få jämn värme i. Alltså en gashäll och en elugn. Det här köket är det ursprungliga i en patriciervåning som tidigare disponerat hela våningsplanet. Alltså är det litet, ca 7 kvm och långsmalt, med en jungfrukammare på ungefär samma storlek som ligger intill, dock inte med förbindelse däremellan utan egna dörrar från hallen. Jag vill inte slå ihop kök och jungfrukammare då kammaren fungerar som ett extra sovrum.
Alltså kommer det bli en utmaning för köksarkitekten att klämma in alla vitvaror som behövs. Jag har funderat på hur man kan kombinera ugn och t ex köksfläkt. Finns det ugnar som har både varmluft och micro samt en köksfläkt undertill? Det vore verkligen optimalt.
 
BirgitS
Det finns kombougnar som kombinerar ugn och mikro.

Men hur menar du att köksfläkten skulle finnas under ugnen?
Fläkten behöver ju vara ovanför eller i hällen. Fast jag vet inte om det finns någon gashäll med inbyggd fläkt, kanske är för brandfarligt.

Om du inte redan har kollat upp vad du har för säkringar i lägenheten bör du göra det innan du planerar in alltför mycket elektrisk utrustning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns kombougnar som kombinerar ugn och mikro.

Men hur menar du att köksfläkten skulle finnas under ugnen?
Fläkten behöver ju vara ovanför eller i hällen. Fast jag vet inte om det finns någon gashäll med inbyggd fläkt, kanske är för brandfarligt.

Om du inte redan har kollat upp vad du har för säkringar i lägenheten bör du göra det innan du planerar in alltför mycket elektrisk utrustning.
Utsäkta om jag var otydlig. Jag menar alltså en kombinerad varmluftsugn/micro (vilket inte är ovanligt) och dessutom en fläkt. Så att jag inte behöver installera ugnen under gashällen utan kan utnyttja det utrymmet till t ex förvaring. Just förvaring är nyckeln här, jag har bara 2,10 i bänkyta. Visserligen 2,70 i takhöjd så idag har jag dubbla överskåp, men om det gick att placera ugnen ovanför hällen vore det optimalt. Elen kommer behöva dras om ändå då jag har 10A säkring idag. Gammal lägenhet som sagt…
 
BirgitS
Du kan ju inte ha en ugn som har sin undersida mer än 1,5 m över golvet för det blir ju jättefarligt att ta ut plåtar och heta ugnsformar som är i eller över ögonhöjd.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Gammal gasmätare för poletter på väggen bredvid kalender och vintageklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 560400 Visa bilaga 560400 Visa bilaga 560400
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju inte ha en ugn som har sin undersida mer än 1,5 m över golvet för det blir ju jättefarligt att ta ut plåtar och heta ugnsformar som är i eller över ögonhöjd.
Ok, det vet nog arkitekten i så fall. Jag bara undrade. Idag har jag min mikro ovanpå kyl/frysen för det är den enda platsen den kan stå på. På 20 år har jag skållat mig en gång när jag tog ut en skål med soppa. Det är som sagt en utmaning att få in häll, ugn, mikro, smaldiskmaskin (finns inte i dagsläget) och fläkt i ett kök där det tidigare bara fanns en gasspis och ett kallskafferi när det byggdes.

Jag kommer nog behöva ”offra” den gamla mätaren för gaspoletter, och byta ut blyrören för gasen. Det är lite av en sorg.
 
Redigerat:
Mikrovågsugn monterad under skåp ovanför kylskåp med magneter och kalender på dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens lösning för micro.
 
sparar ju plats om du tar bort diskmaskinen behövs den ens på en sån liten yta
 
M maria01 skrev:
sparar ju plats om du tar bort diskmaskinen behövs den ens på en sån liten yta
Jag har ingen diskmaskin idag, men vill gärna ha. Och om jag vill sälja lägenheten i framtiden så måste det finnas diskmaskin, det är lägsta standard i Stockholms innerstad. Det och tvättmaskin (vilket jag också ska installera). Teppanyakihäll kan jag dock vara utan ☺️
 
BirgitS
R Renoveringstjejen skrev:
[bild] [media] [media] [media]
Ok, det vet nog arkitekten i så fall. Jag bara undrade. Idag har jag min mikro ovanpå kyl/frysen för det är den enda platsen den kan stå på. På 20 år har jag skållat mig en gång när jag tog ut en skål med soppa. Det är som sagt en utmaning att få in häll, ugn, mikro, smaldiskmaskin (finns inte i dagsläget) och fläkt i ett kök där det tidigare bara fanns en gasspis och ett kallskafferi när det byggdes.

Jag kommer nog behöva ”offra” den gamla mätaren för gaspoletter, och byta ut blyrören för gasen. Det är lite av en sorg.
Fast det är ju lite skillnad på att ta ut en skål och en stor ugnsform eller plåt.

I ett kök anpassade vi skåpstommarna så att gasröret fick plats i hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.