Magnus E K
E elmont skrev:
Dom flesta kyl/frysar mår inte bra om det blir för kallt i det rum där dom står, men det är inte kopplat till själva funktionen utan till den olja som finns i kompressorn.
Intressant. Jag kör en stor frysbox i en kall del av källaren, kan bli nedåt 7-8 grader där på vintern (även om jag försöker hålla över 10). Inte upplevt några problem än, men det kanske är livslängden som påverkas?
 
Det är lite olika mellan dom olika "maskinerna" vissa kan man ha även i ner till ca 20 minusgrader. Men jag tror att dom har inbyggda "värmeslingor" i kompressorn eller låter en mindre ström flyta genom motorlindningen och alstra lite värme. Förutom sämre smörjning är den stora faran att gasen kondenseras och samlas som vätska i kompressorn. Det kan i sin tur leda till vätskeslag.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
W witten skrev:
Ja det är min empiriska erfarenhet också, när temperaturen i fritidshuset går mot 10 grader gör kylskåpet det också. Typ.

För övrigt gör jag samma sak som @Nötegårdsgubben, kör värmepumpen på natten.
Har som Nötegårdsgubben ett illa isolerat fritidshus (7 cm isolering i väggarna). Håller sig temp hela dagen på vintern när det är kallt? Eller kan du då ställa in någon minimumtemp när pumpen går igång?
 
Jag skulle spontant svara nej på den frågan, alltså om det håller när det är kallt. I vintras hade jag några dygn med –20 på landet, då sjönk temperaturen rejält även med llvp:n på (på lägsta, vilket i mitt fall är 16 grader).

Då mätte jag dock bara temperaturen på ytterväggen, så siffrorna ljög nog lite.

Hur man effektivast möter detta kan diskuteras. Kanske tjänar man på att värma ännu mer på natten så att man har högre fallhöjd, kanske är det bättre att köra värmen några timmar på dagen till relativt högt pris, men off-peak, kanske är det bäst att sätta en lägsta acceptabel nivå och låta värmen slå på en timme när den understigs.

För egen del kan jag i dagsläget inte automatisera det sista, utan väljer nog alt två plus tempvarningar på den fristående automationen.
 
En tillkommande fråga är hur stor roll det spelar om luften kring kylskåpet går ner under tio grader ibland. Återhämtar sig funktionaliteten när värmen i rummet kommer tillbaka, eller slits kompressorn snabbare om skåpet står på i ett rum där tempen ibland går ner en bit under tio grader?
 
Det har ingen betydelse om tempen ibland går ner lite under 10 grader för det är ingen exakt gräns men den temperatur då man ska börja och vara "vaksam".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
förhoppningsvis hinner även elmätaren bytas relativt fort – tre månader har tydligen nätbolaget på sig.
Det här var för övrigt inget jag behövde tänka på, för jag hade visst redan en elmätare som stödde timdebitering. :rofl: Det hade jag säkert kunnat se om jag granskat den närmare, men det hade jag inte gjort. Hur smidigt det är att få mätaren bytt när man byter elavtal kommer jag således inte kunna svara på.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Har som Nötegårdsgubben ett illa isolerat fritidshus (7 cm isolering i väggarna). Håller sig temp hela dagen på vintern när det är kallt? Eller kan du då ställa in någon minimumtemp när pumpen går igång?
Jag började med att bara köra på natten nu i höstas så jag har inte gjort det under vintern. Men jag kommer att få köra den även dagtid när det blir kallare, det sjunker rätt snabbt med värmen avstängd.

Jag kan ställa på minimitemp om jag vill eftersom jag styr pumpen via hemautomatiseringen, men har inte dragit det så långt. När det blir frystemperaturer vill jag nog inte experimentera allt för mycket.
 
Första hela månaden med timpris avklarad. Det blev kallt mot slutet av månaden (bottnade på –15) och som @witten skrev håller det inte att bara värma på natten då, så när elen var som dyrast i slutet av november nödgades även jag köra värme såväl natte- som dagtid (eller snarare lite längre dagspass).

Bara ett fysiskt besök på landet med elbilsladdning nattetid på helgen, vilket nog får sägas vara under par.

Utfall november
Konsumtion 295 kWh
Betalat snittpris 58,6 öre
Månadssnittpris SE3 83,5 öre

30 % besparing alltså, om vi utgår från att alternativet hade varit ett avtal med månadssnittpris, vilket förstås inte är givet. Totalt sett pratar vi om under 75 kr (73:46) i besparing, men ett antal hundralappar ändå över året.

Det finns också en annan besparing som är lite mer svårmätt och inte strikt kopplad till timtaxan, det har gått åt mindre el pga. mer medveten uppvärmning. Med målet att inte mer än undantagsvis låta värmen i köket sjunka under 10 har llvp:n bara behövt gå 8–10 timmar per dygn på lägsta värmen (16 grader) medan den tidigare år fått gå dygnet runt. Även om effekten förstås drar iväg lite när värmen ska upp igen så har den lägre genomsnittliga temperaturen sannolikt lett till lägre energiförbrukning.

Det här sista hade förstås kunnat göras oavsett, men det skedde i praktiken inte för min del. Så timmätningen har skapat ett intresse och en medvetenhet som ytterligare minskat kostnaderna. Vi får se om det står sig.

Graf över temperatur och luftfuktighet under november med noterbara fluktuationer och en minskning i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperaturfluktuationer pga. tidsstyrd uppvärmning. Den högre temperaturen några dagar skedde genom eldning, och har alltså inte med elanvändningen att göra.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Oväntat dåligt i december, bara 19 % under det rörliga månadspriset.

Betalt snittpris 147 öre/kWh
Månadssnittpris 181 öre/kWh

Givet att den huvudsakliga energiförbrukningen är uppvärmning och billaddning vilka båda huvudsakligen skett nattetid så hade jag nog trott att jag skulle spöa månadspriserna rejält.

Jag har en grundförbrukning på 250 W i ett tomt hus och sen ligger jag på ca 750–1.500 W vid uppvärmningstiden på natten, beroende på hur kallt det är. Sen är det mestadels tillfälliga besök, så även om bilen bara laddas på natten, så kan det ju vara ett dygn med höga lägstapriser som drar upp snittet ändå.

Vad som äter ström i ett tomt hus? En värmekabel till en vattenkran i ett uthus. En kyl/frys. Golvvärme som är påslagen, men på lägsta i badrummet (vet inte om den någonsin går då, men känns ändå tryggt). Småelektronik som wifi och liknande som alltid är på.
 
  • Gilla
thomasa88 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oväntat dåligt i december, bara 19 % under det rörliga månadspriset.

Betalt snittpris 147 öre/kWh
Månadssnittpris 181 öre/kWh

Givet att den huvudsakliga energiförbrukningen är uppvärmning och billaddning vilka båda huvudsakligen skett nattetid så hade jag nog trott att jag skulle spöa månadspriserna rejält.

Jag har en grundförbrukning på 250 W i ett tomt hus och sen ligger jag på ca 750–1.500 W vid uppvärmningstiden på natten, beroende på hur kallt det är. Sen är det mestadels tillfälliga besök, så även om bilen bara laddas på natten, så kan det ju vara ett dygn med höga lägstapriser som drar upp snittet ändå.

Vad som äter ström i ett tomt hus? En värmekabel till en vattenkran i ett uthus. En kyl/frys. Golvvärme som är påslagen, men på lägsta i badrummet (vet inte om den någonsin går då, men känns ändå tryggt). Småelektronik som wifi och liknande som alltid är på.
Tack. Det blir till att fundera ordentligt över detta för villan också. Jag skall grubbla på hur jag kan vrida över elanvändningen till nätterna. Tre elbilar i hushållet hjälper ju (en av dem är en laddhybrid).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad som äter ström i ett tomt hus? En värmekabel till en vattenkran i ett uthus. En kyl/frys. Golvvärme som är påslagen, men på lägsta i badrummet (vet inte om den någonsin går då, men känns ändå tryggt). Småelektronik som wifi och liknande som alltid är på.
Hur lång är värmekabeln? De brukar vara 10 W/m. Kabeln skall vara självreglerande så att effekten minskar när den blir varm nog. Men min erfarenhet är att det sällan inträffar. Där jag använder värmekabel har jag en termostat så att den bara startar när det är kallt ute. Om golvvärmen drar något och hur mycket beror väl på hur väl isolerat golvet är. Småelektronik borde inte vara mer än enstaka watt per pryl.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Magnus E K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oväntat dåligt i december, bara 19 % under det rörliga månadspriset.

Betalt snittpris 147 öre/kWh
Månadssnittpris 181 öre/kWh

Givet att den huvudsakliga energiförbrukningen är uppvärmning och billaddning vilka båda huvudsakligen skett nattetid så hade jag nog trott att jag skulle spöa månadspriserna rejält.

Jag har en grundförbrukning på 250 W i ett tomt hus och sen ligger jag på ca 750–1.500 W vid uppvärmningstiden på natten, beroende på hur kallt det är. Sen är det mestadels tillfälliga besök, så även om bilen bara laddas på natten, så kan det ju vara ett dygn med höga lägstapriser som drar upp snittet ändå.

Vad som äter ström i ett tomt hus? En värmekabel till en vattenkran i ett uthus. En kyl/frys. Golvvärme som är påslagen, men på lägsta i badrummet (vet inte om den någonsin går då, men känns ändå tryggt). Småelektronik som wifi och liknande som alltid är på.
Du får räkna i antal öre, inte i procent. 34 öres besparing per kWh (eller i praktiken mer då månadsrörligt hamnar högre än snittpriset) gör ju större skillnad på bankkontot än 50% besparing när snittpriset är 50 öre.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur lång är värmekabeln? De brukar vara 10 W/m. Kabeln skall vara självreglerande så att effekten minskar när den blir varm nog. Men min erfarenhet är att det sällan inträffar. Där jag använder värmekabel har jag en termostat så att den bara startar när det är kallt ute. Om golvvärmen drar något och hur mycket beror väl på hur väl isolerat golvet är. Småelektronik borde inte vara mer än enstaka watt per pryl.
Bra fråga och kommentar med värmekabeln. Jag vet faktiskt inte hur lång den är exakt, men den är virad runt ett rör som nog är ca en meter, så säg tre, max fem meter. 50 W då. Ska nog som du föreslår sätta en termostat på den.

Och om kyl/frys drar ungefär lika mycket som värmekabeln är det närmare 400 W eller 10 kWh/dygn som är oförklarade. Får nog testa att slå av golvvärmen helt vid tillfälle.

Det är dyrt att spara pengar på el. ;)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra fråga och kommentar med värmekabeln. Jag vet faktiskt inte hur lång den är exakt, men den är virad runt ett rör som nog är ca en meter, så säg tre, max fem meter. 50 W då. Ska nog som du föreslår sätta en termostat på den.
Här finns lite beskrivet om min lösning. Den är något överarbetad när det kommer till nerlagt jobb. Men den fungerar och det var ett kul projekt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/miniprojekt-temperaturvakt.309384/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.