Vi planerar att installera en vattentoalett i stugan och koppla denna till en avloppstank. Problemet är att stugan befinner sig på en höjd där det stupar väldigt brant ner mot den plats där vi tänkte placera tanken. Det rör sig om 45 gradig lutning på en sträcka om tjugofem meter. Jag har hört att lutningen inte får vara för tvär då det kan bli risk för stopp. Frågan är alltså, hur ska vi bygga avloppets sträckning ner till tanken? Att bygga en trappa låter sig inte göras då vi inte kan maskingräva i denna sluttning. Att bygga med de rekommenderade 1-2% lutning fungerar inte i detta fall, frågan är snarare hur brant får det luta som max utan att det blir problem?
 
Det här är inte alls mitt område, men jag spånar bara lite:

Jag förstår inte varför det skulle kunna bli problem med att det lutar så brant. Man har ju helt lodräta rör i flervåningshus, och brantare än så kan det ju inte bli..
 
Teorin är väl att om man har LITE för mycket lutning kommer de - eeh - fastare delarna av gråvattnet - att bli liggande medan vattnet spolar förbi. Jag kan däremot inte se hur någonting som helst skulle kunna bli liggande i ett rör som lutar 45 grader.
 
Staffans2000
Ju brantare avlopp, desto bättre!!! Minimifall är en procentl likaså för dränering.

Alternativet är att du lägger avloppet som en serpentinväg, vilket skulle glädja rörtillverkarna, men inga andra.
 
Kul att du nämner serpentinväg - så är det faktiskt i mitt hus om man ser på avloppet uppifrån övre plan och ner i källaren. Detta pga att jag har lagt nya avlopp så dolt och osynligt som möjligt vid ombyggnation. Mitt gråvatten få således glida en bra sträcka i rallybanan istället för raka vägen. Det funkar skitbra...
 
Jag tror att man gör samma sak i höghus. En broms-slinga var tredje våning för att inte slå sönder avloppet när den högst upp i huset spolat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.