Hej! Bor i ett hus från 60-talet som är uppvärmt via enrörssystem. Något år efter huset byggdes det till ett garage vägg-i-vägg, och man drog då ca 7 meter långa rör till ett stort element i garaget. Troligen trodde man att cirkulationen skulle välja vägen via elementet, men i praktiken är det inte så. Elementet är knappt ljummet när övriga element är varma och goa. (Nej, det är inget fel på ventil eller termostat)
Någon gång tänker jag göra ett större grepp på uppvärmningen, men just nu vill jag bara få lite värme i garaget.
Skulle man som interimlösning kunna sätta en extra cirkulationspump endast på slingan till det här elementet? Tänker att jag då skulle kunna styra cirkulationspumpen med en nexa-brytare, så att om jag vill höja temperaturen så startar jag cirkulationspumpen, och när pumpen inte pumpar så är det låg temperatur precis som idag. Eller kommer en strömlös cirkulationspump bromsa flödet helt så att elementet inte får någon cirkulations alls? Bra eller dålig idé? Kommentarer mottages gärna.
 
Är det ensamma elementet kopplat parallellt med huset krets då?
 
G GVR4 skrev:
Är det ensamma elementet kopplat parallellt med huset krets då?
Både och. Precis som det fungerar i ett enrörssystem. Det är ett rör som går genom huset, och varje element är inkopplat med två T-kopplingar, och vad jag förstår har den första T-kopplingen en "klump" i T-kopplingen som gör att vattnet helst ska ta vägen via elementet, men om termostaten är stängd så flödar vattnet vidare i andra öppningen på T-kopplingen. Galen lösning utifrån dagens mått eftersom tillgänglig effekt i ett element beror på hur mycket effekt elementen innan på slingan tagit. Har man dessutom dåliga termostater så de mer eller mindre fungerar som kranar så kan man få det spännande om man vill ha jämn temperatur i rummen.
 
Hur är det inkopplat på det befintliga systemet? Oftast går det att lösa genom balansering av flödet.
 
Kan och kan, det är klart att det går, med en reservation för just att pumpen är avslagen...
Men, hur är det kopplat och varför fungerar det inte, det borde det göra?
Sitter det ensamma elementet parallellt med slingan för övriga huset borde problemet vara tvärs om, allt vatten vill ta vägen genom det ensamma elementet och det motas med en strypventil på returen, i botten på elementet så att det inte stjäl allt flöde. Denna strypning balanseras mot den andra slingan.

Är det inkopplat på enrörsslingan kan det också vara ett problem med justering av div strypningar. Sitter den på slutet kan det också vara så att värmen inte räcket till, vattnet har blivit för kallt.

Det kan också vara så enkelt att årens avlagringar täpper till i ventiler och rör.
 
L lordi skrev:
Hur är det inkopplat på det befintliga systemet? Oftast går det att lösa genom balansering av flödet.
Med fastrostade och övermålade T-kopplingar i stål. Vad menar du med balansering? elementen efter detta är jättevarma, så problemet är i flödet. Det kanske går att byta T-koppling till en variant med högre flöde. I min värld ser det väldigt besvärligt ut, men det kanske inte är det?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Kan och kan, det är klart att det går, med en reservation för just att pumpen är avslagen...
Men, hur är det kopplat och varför fungerar det inte, det borde det göra?
Sitter det ensamma elementet parallellt med slingan för övriga huset borde problemet vara tvärs om, allt vatten vill ta vägen genom det ensamma elementet och det motas med en strypventil på returen, i botten på elementet så att det inte stjäl allt flöde. Denna strypning balanseras mot den andra slingan.

Är det inkopplat på enrörsslingan kan det också vara ett problem med justering av div strypningar. Sitter den på slutet kan det också vara så att värmen inte räcket till, vattnet har blivit för kallt.

Det kan också vara så enkelt att årens avlagringar täpper till i ventiler och rör.
Åhå, sitter strypningen i returen? Det var nytt för mig. Har fått det förklarat att strypningen var beroende på T-kopplingarna mot själva cirkulationsröret, men det kan ju såklart vara fel. Är den rent justerbar också? Då öppnar sig ju en möjlighet för att göra något åt eländet. (Som ni märker är jag ingen röris. :) )
 
Så det sitter i serie då alltså? Är det i början eller slutet eller mitten på slingan?
 
A anhoume skrev:
Med fastrostade och övermålade T-kopplingar i stål. Vad menar du med balansering? elementen efter detta är jättevarma, så problemet är i flödet. Det kanske går att byta T-koppling till en variant med högre flöde. I min värld ser det väldigt besvärligt ut, men det kanske inte är det?
Jag tänkte mer flödesmässigt. Är den nya radiatorn i serie med övriga radiatorer i den kretsen, eller har man kopplat den radiatorn som en egen tvårörskrets?
Det är viktigt att man har rätt radiatorkoppel beroende på om det är en ett eller tvårörs-inkoppling.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Så det sitter i serie då alltså? Är det i början eller slutet eller mitten på slingan?
Seriellt, men elementen sitter parallellt. Tolkningsfråga. :) Se skiss. Det är ungefär halvvägs i slingan.
 
  • Skiss över värmeradiatorer anslutna parallellt med cirkulationspump och avståndsmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Jag tänkte mer flödesmässigt. Är den nya radiatorn i serie med övriga radiatorer i den kretsen, eller har man kopplat den radiatorn som en egen tvårörskrets?
Det är viktigt att man har rätt radiatorkoppel beroende på om det är en ett eller tvårörs-inkoppling.
I så fall är den i serie.
 
A anhoume skrev:
Seriellt, men elementen sitter parallellt. Tolkningsfråga. :) Se skiss. Det är ungefär halvvägs i slingan.
Ok, är det inkopplat på det viset så sitter det en strypning mellan inkopplingsrören, som till de andra elementen, och den behöver troligen justeras. Ingen strypning på returen på elementet i detta fall.
(Med reservation för att det funnits en hel del olika koppel genom åren, en del bra, en del intesåvärst, en del hemmagjorda...)
 
Sjumetersrören mår troligtvis även bra av att vara isolerade, för att inte svalna av för mycket.
 

Bästa svaret

A anhoume skrev:
Seriellt, men elementen sitter parallellt. Tolkningsfråga. :) Se skiss. Det är ungefär halvvägs i slingan.
[
QUOTE="anhoume, post: 4457871, member: 286369"]I så fall är den i serie.[/QUOTE]

Det fanns lite olika sätt att utföra 1-rörssystem. Tidigt använde man en slinga som gick runt i huset och mellan tillopp och retur till varje radiator satt en flärp som styrde upp ett delflöde till radiatorn.
Senare kom radiatorkoppel som man justerade in för att låta en del av flödet gå förbi. Man fick trimma in det så att man fick lagom pumptryck/flöde till varje radiator beroende på behov.
Ettrörssystem är inte det enklaste att få ordning på, speciellt om man gör ingrepp och ändrar i systemet.

Nu vet vi inte vilken typ av system du har, men det innebär nästan alltid problem med att hacka in sig mitt på systemet. Troligen är tryckfallet i 7 meters-rören för högt så att flödet bara passerar förbi i stamledningen.
En strypventil mellan avsticken hade avhjälpt detta. Om den nya radiatorn har ett koppel av ett-rörs typ så ska man kunna stänga strypventilen i princip helt och låta flödet cirkulera via radiatorns bypass. Detta beror lite på vilken dimension av rör som finns i stamledningen kontra den som är dragen till radiatorn.
Ev behöver man öka cirkulationspumpens tryckhöjd också.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.