Vi kollar lite på att köpa en fastighet med tillhörande lador. Ladorna är gamla, fallfärdiga och har eternit tak och framför allt är de gigantiska. Skulle uppskatta 10x40 m per lada. Försökt googla fram vad det skulle kunna kosta att riva, men svårt att hitta uppskattningar. Någon som gjort något liknade och kan hjälpa mig uppskattningen?
 
Petter Höglander Petter Höglander skrev:
Vi kollar lite på att köpa en fastighet med tillhörande lador. Ladorna är gamla, fallfärdiga och har eternit tak och framför allt är de gigantiska. Skulle uppskatta 10x40 m per lada. Försökt googla fram vad det skulle kunna kosta att riva, men svårt att hitta uppskattningar. Någon som gjort något liknade och kan hjälpa mig uppskattningen?
För eterniten drog vi av ett tak nyligen, betalade ca 100k för 300m2 rivning + bortforsling (hade redan ställning på plats)
 
Som privatperson tror jag aldrig att man kan tjäna mer pengar på något annat jobb än detta.
En engångs overall som slängs, ett bra munskydd.
Ta ner, plasta och kör till tippen.
Inget svårt jobb, inget jobb som kräver större styrka eller någon speciell egenskap utan ett enkelt skitjobb som firmor tar ruskigt bra betalt för.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Som referens ville tak- respektive saneringsfirma ha 100.000 resp 72.000 för att ta ner och forsla bort eterniten på mitt 190 kvm sadeltak.
 
Magnus E K
Det enda rätta är att den som lade dit dessa över 1000 m² eternittak också får plocka ner och forsla bort dem, död eller levande. Rätt tid på året för att ta en tur till kyrkogården och söka efter spöken.
 
Jag säger det samma som argastesnickarn. Tänk efter och var försiktig och köp en dyr och bra gummimask med extrafint patronfilter. Engångsoverall och gummistövlar. Tvätta kläderna som du har under innan du tar in dem i bostaden efteråt.

Vad det gäller ladorna i övrigt skall du gå igenom dem och se om de verkligen är sådär fallfärdiga. Ofta räcker det med ett nytt korrugerat plåttak av billigaste sort och några tiotusen kronor i stom- och fasadreparationer och så håller ett gammalt skraltigt uthus i 70 år till.
Totalkostnaden kan bli någonstans kring femhundra kronor kvadratmetern med litet tur plus litet eget arbete. Försök bygga någonting nytt för det priset.
Stora uthus är till stor nytta senare när bilar och båtar och traktorer och ved skall under tak. Vill man själv eller någon ättling starta företag så går det betydligt bättre att komma igång om det finns kalla lagerutrymmen. Det är många som har räddats från evigt bidragsberoende av att de kunde starta ett företag i farfars gamla fähus och därför kunde komma igång med mindre kapital.
Annars brukar man kunna hyra ut båtförvaring eller husvagnsförvaring i gamla uthus och ha en hygglig extrainkomst av det.
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag aldrig riva en lada, det som är byggt går att reparera.
Hur är skicket på taket, och varför skall det rivas?
Inte bara jag utan många andra behöver utrymmen under tak.

Men ska det rivas så kan du riva och slänga taket själv, så gör en grävare resten och packar i cointainrar, givet att det inte går att elda upp i vinter.

Lycka till
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.