Hej
När jag köpte detta hus, så var jag extra glad. Kommunalt vatten ock avlopp. Så bra inga problem där inte, bara det att hela avlopp inte är det ,bådd brunn ock ledning ut till huvudledning är mitt. Det visade sig brunnen inte ligger i markhöjd, därav läckte det vatten in i pumpeen som dog, en dyr historia som försäkringen tog. Nu till min fråga hur stor är min undersökningsplikt, ska jag inte kunna lita på uppgifterna vid köp, ska man öppna brunnslock ock dyk ner? Har ni någon erfarenhet
 
Överlämningspunkten för VA brukar ligga ca 0,5 meter utanför tomtgränsen.

Vad är det för brunn som inte ligger i markhöjd?
Är det för dricksvatten? för bevattning? för dräneringen? för avloppet?

Vad är det för typ av pump?

Ja, normalt har man väldigt stor undersökningsplikt.
Undersökningsplikten kan minska med olika utfästelser mm, men det hänger bl.a. på hur utfästelserna är gjorda.

Ersättningen för ”dolt fel” är den eventuella prissänkning som objektet hade fått om felen hade varit kända.

Edit:
Hur gammal är fastigheten?
Hur gammal är brunnen/pumpen/anläggningen?

Man behöver inte ”doppa huvudet” men man kan behöva skicka in en kamera och filma anläggningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Överlämningspunkten för VA brukar ligga ca 0,5 meter utanför tomtgränsen.

Vad är det för brunn som inte ligger i markhöjd?
Är det för dricksvatten? för bevattning? för dräneringen? för avloppet?

Vad är det för typ av pump?

Ja, normalt har man väldigt stor undersökningsplikt.
Undersökningsplikten kan minska med olika utfästelser mm, men det hänger bl.a. på hur utfästelserna är gjorda.

Ersättningen för ”dolt fel” är den eventuella prissänkning som objektet hade fått om felen hade varit kända.

Edit:
Hur gammal är fastigheten?
Hur gammal är brunnen/pumpen/anläggningen?

Man behöver inte ”doppa huvudet” men man kan behöva skicka in en kamera och filma anläggningen.
Okej pumpen är ca 7 år,det är avloppet som gjordes för ca 15 år sedan, till wc dusch kök,mm. Fastnade för det med att det var kommunalt avlopp ock vatten in.
 
R
R Rörmiss skrev:
Hej
När jag köpte detta hus, så var jag extra glad. Kommunalt vatten ock avlopp. Så bra inga problem där inte, bara det att hela avlopp inte är det ,bådd brunn ock ledning ut till huvudledning är mitt. Det visade sig brunnen inte ligger i markhöjd, därav läckte det vatten in i pumpeen som dog, en dyr historia som försäkringen tog. Nu till min fråga hur stor är min undersökningsplikt, ska jag inte kunna lita på uppgifterna vid köp, ska man öppna brunnslock ock dyk ner? Har ni någon erfarenhet
Fattar kanske inte, men trodde du att HELA avloppssystemet i fastigheten är kommunens? Självklart betyder bara "kommunalt vatten och avlopp" att fastighetens (ditt) avloppssystem och vatten är ANSLUTET till kommunen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rörmiss skrev:
Fastnade för det med att det var kommunalt avlopp ock vatten in.
Det är här ”anslutningspunkten” kommer in, det är där ansvaret för aktuella systemet övergår från tex VA-bolaget till slutkunden (fastighetsägaren)
 
wildeside
Hur får du det till doltfel?
Har förra ägaren gömt brunnen?
Om det gick att se brunnen så är det upp till dej att fråga vad det är för brunn och undersöka dess funktion.....
 
Claes Sörmland
Man kan nog se det så här.

Det ingår i din undersökningsplikt att ta reda på var anslutningspunkten ligger för det kommunala avloppet. Det är inget fel att det finns en avloppspump s a s.

Men du kan räkna med att ledningen och pumpen som är fastighetstillbehör fungerar och är täta om det inte uppenbart att den är felanlagd vid enkel undersökning och funktionstest. Här kan det således finnas ett dolt fel.

Sen ska ju felet också kosta tillräckligt mycket att åtgärda så att det påtagligt skulle ha påverkat fastighetspriset om det var känt. Annars blir det ingen ersättning trots att det är ett dlt fel.
 
Om du redan åtgärdat felet så spelar det ingen roll om det skulle kunna vara dolt eller ej.
Du måste anmäla felet när det upptäcks och ge säljare möjlighet att undersöka.

/M
 
R Rörmiss skrev:
Hej
När jag köpte detta hus, så var jag extra glad. Kommunalt vatten ock avlopp. Så bra inga problem där inte, bara det att hela avlopp inte är det ,bådd brunn ock ledning ut till huvudledning är mitt. Det visade sig brunnen inte ligger i markhöjd, därav läckte det vatten in i pumpeen som dog, en dyr historia som försäkringen tog. Nu till min fråga hur stor är min undersökningsplikt, ska jag inte kunna lita på uppgifterna vid köp, ska man öppna brunnslock ock dyk ner? Har ni någon erfarenhet
Tolkar jag dig rätt om du tänkte att "kommunalt avlopp" innebär att kommunens rör går ända fram till din toa-stol? Och nu har du upptäckt att det inte är så och då tycker du att det är ett dolt fel?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Trodde nog att det var fram till brunnen i alla fall, men jag fattar av svaren att jag är fel ute. Det är detta som är bra med byggahus.:cool:
 
R Rörmiss skrev:
Det visade sig brunnen inte ligger i markhöjd,
Ett avlopp ligger ytterst sällan i markhöjd.
Så länge som det är ett avlopp med självfall så måste avloppsledningarna ligga djupare å djupare ju längre från fastigheten man kommer.
Djupast ligger det vid inkommande till avloppspumpstationen, utgående ligger högre upp, osv.

Om fastigheten har källare och det finns avlopp där så måste utgående avlopp vara lägre än källaren.

Inkommande färskvatten (dricksvatten) brukar ligga på tjälfritt djup, som varierar från ca 1 meter (södra Sverige) till ca 2,5 m (norra Sverige), avloppet brukar läggas strax under färskvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.