Stora delar av gräsmattan är fulla med små högar av vad som ser ut som jord eller avföring. Högarna är mellan 1-5cm i diameter och 1-2cm höga. Någon som vet vad det kan vara?
 
  • Gräsmatta med små högar som ser ut som jord eller avföring bland gröna växter och ett brunt löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av små högar på gräsmatta som kan vara jord eller avföring, omgiven av gräs och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daggmask
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Daggmask
Funderade lite på det, men gör de så stora högar? Och att de ser lite korviga ut. Men är det mask så är det ju bara bra (även om det just nu ser lite tråkigt ut).
 
Ja. Det är mask :cool:
 
  • Gilla
jazzfreaket
  • Laddar…
Löser sig till framåt slutet av maj, eller lite beroende på var i landet du bor.
 
Visst är det maskar som är igång med att tillverka näringsrik jord till din gräsmatta, utan tvekan trädgårdens bästa medarbetare eftersom vi människor ännu inte lyckats tillverka jord.

Varje höst dyker dessa högar upp i naturen men de syns bäst i en gräsmatta. Maskarna tar hand om höstens löv och annat organiskt avfall och omvandlar det till jord, sannolikt därför vi ser så många högar just på hösten då hela jordytan är täckt med mat till jordfabrikanterna. Tänk om ingen tog hand om avfallet, vi skulle drunkna i löv, kvistar och döda växtdelar. Nu är inte maskarna ensamma om denna bedrift, det finns miljoner småkryp och mikroorganismer som arbetar med nedbrytning men de lämnar inga synliga spår på ytan.

En mask äter lika mycket avfall som sin egen kroppsvikt varje dygn, någon har räknat ut att det är 3 gram eller ca 43 löv.

Dessutom har maskarna en annan viktigt uppgift, de gräver gångar som luftar jorden och tillför syre och vatten till växternas rötter.

På våren ses inga högar men i en frisk jord så bör de dyka upp igen nästa höst.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
J jazzfreaket skrev:
Funderade lite på det, men gör de så stora högar? Och att de ser lite korviga ut. Men är det mask så är det ju bara bra (även om det just nu ser lite tråkigt ut).
Visst är det daggmask. Det är bra. Högarna har försvunnit av sig själva fram mot våren.
 
Kan det inte vara åkersork också?
Att det inte är mullvad är jag däremot säker på. De lägger upp större högar.
 
jag hatar daggmask!
 
trähandtag trähandtag skrev:
jag hatar daggmask!
Ja din aversion är rätt uppenbar för alla som följt tråden där det diskuteras att avrätta dem med el :p
 
trähandtag trähandtag skrev:
jag hatar daggmask!
Tack för ett givande inlägg i debatten.
 
Ledsen att du tydligen saknar humor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.