Hej

har tagit bort salningen i en öppning i vår timmervägg och ser att tidigare ägare missat att fälla in en gåt! Tänkte passa på att göra det nu men är lite osäker på storleken på gåten, stockarna är 10-12 cm breda och jag tänkte spontant fälla in en 25x38, men räcker det att spara 100-38 dvs ca 3cm timmer på vardera sida? Ska man sikta på att lägga läkten på andra hållet så man sparar mer av stocken?

Bild på en öppning i en timmervägg utan gåt där stockar är synliga och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mot avskalad timmervägg där en salning har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade valt att spara mer, det bli bara 13 mm djupare att såga för gåten.
Men skruva fast alla stockarna mot en stabil riktskiva, knacka på stockarna så väggen blir slät och vertikal i lod, innan du sågar spåret.
 
  • Gilla
andkar och 1 till
  • Laddar…
Du kan göra en gåt 1/3 så tjock som timret med gott samvete.
Rikta väggen först så den är helt rak innan sågning.
Fäst gåten med skruv och lim i en stående regel som är fullbred så blir det starkt som tusan.
Har det inte hänt något förut så är det inte så stor risk att det händer något när du förstärker väggen med en gåt.

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
andkar
  • Laddar…
Perfekt tack för råden! Klöv en 28x70 till 28x33 och petade in, nu är det bara att skruv limma en bräda på :)

Renovering i rum med blottade träväggar, brädor på golvet, och en halvklövd träregel stående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av en inomhusvägg med nysågade träreglar som är färdiga att limmas och skruvas fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
WoodenRanger
  • Laddar…
A andkar skrev:
Perfekt tack för råden! Klöv en 28x70 till 28x33 och petade in, nu är det bara att skruv limma en bräda på :)

[bild] [bild]
Snyggt.
Hur gjorde du spåret till den ?
Fräs, eller motorsåg ?
Har ett lite mindre geidget timmerhus (55mm) men tänkte fälla in gåt mha handöverfräs..
 
Denna gången sågade jag ett antal spår med sänksågen och bröt loss med en kofot, innan har jag kört med fräs men det blev mycket mer spån överallt. Smidigast verkar vara motorsåg om man har och kan hantera en
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.