Nej du kan inte sabba något.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Med enheter som inte stödjer quickcharge beter sig porten som en helt vanlig USB port. Men om du kopplar in en kompatibel telefon går laddningen betydligt snabbare.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var på lidl och var nära att hugga en sån här laddare för 40 spänn
[bild]
Men så hejdade jag mig. En av laddportarna var någon som qualcomm quick charge 3.0 och verkade kunna ge både högre ström och högre spänning.
Betyder det att man kan sabba en del USB-utrustning ifall man använder fel laddport?

Tyvärr tänkte jag inte på att fota av texten på kartongen, vilket hade kunnat vara bra att lägga upp här, nu.
Fegt. Nu förväntar jag mig att du åker tillbaka, köper en näve, och testar allt du som du över huvud taget kan pressa in i den där porten, från usb-minnen till systemkameror :thinking:
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Nej du kan inte sabba något.
Jag kan alltid sabba något.
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Köpte en sån laddare och den funkar bra! Och som redan skrivits så känner den av vilken enhet som är ansluten och skickar då inte ut något annat än 5V. Dessutom så är bara ena porten QUIC3 (tyvärr)
 
Mikael_L
Jag ångrar nu att jag inte nöp en. Finns det kvar nästa gång så köper jag en.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ångrar nu att jag inte nöp en. Finns det kvar nästa gång så köper jag en.
That’s the spirit! Hellre en i verkstaden än tio hos Lidl.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var på lidl och var nära att hugga en sån här laddare för 40 spänn
[bild]
Men så hejdade jag mig. En av laddportarna var någon som qualcomm quick charge 3.0 och verkade kunna ge både högre ström och högre spänning.
Betyder det att man kan sabba en del USB-utrustning ifall man använder fel laddport?

Tyvärr tänkte jag inte på att fota av texten på kartongen, vilket hade kunnat vara bra att lägga upp här, nu.
Som andra sagt ska det vara riskfritt att använda den. Men…

USB-A tillhör gårdagen. Skulle jag köpa laddare idag så hade jag sett till att det fanns en utgång för USB-C också, oavsett om jag har en laddbar enhet med den kontakten eller inte.

Men det beror förstås på ens användningsmönster. Laddar du regelbundet två enheter med usb-a i bilen är det förstås dumt att köpa en som inte har två sådana kontakter. Men om du bara laddar en enhet i taget så tycker jag allt att man kan blicka framåt och köpa med usb-a och usb-c. (Eller en mobilhållare med inbyggd trådlös laddning om man gillar sånt.)
 
Fast ska man bara ladda funkar det ju bra med en enkel ikea-sladd för 49 kronor. Usb a till c.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
Jag väntar nog tills det blir vettiga priser på sladdar USB C -> USB C, just nu är det helt galet.
 
T Trunk skrev:
Som andra sagt ska det vara riskfritt att använda den. Men…

USB-A tillhör gårdagen. Skulle jag köpa laddare idag så hade jag sett till att det fanns en utgång för USB-C också, oavsett om jag har en laddbar enhet med den kontakten eller inte.

Men det beror förstås på ens användningsmönster. Laddar du regelbundet två enheter med usb-a i bilen är det förstås dumt att köpa en som inte har två sådana kontakter. Men om du bara laddar en enhet i taget så tycker jag allt att man kan blicka framåt och köpa med usb-a och usb-c. (Eller en mobilhållare med inbyggd trådlös laddning om man gillar sånt.)
Som redan påpekats så är det ju bara att använda en kabel för A-C. Lär ta många år innan USB-A försvinner, det är en etablerad standard med många miljarder enheter. Och vi pratar dessutom om en laddare för 40kr :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Nu låter det som att jag har ett väldigt starkt intresse av att konvertera alla byggahusare till en ny standard, men riktigt så illa är det inte.

Hep Hep skrev:
Fast ska man bara ladda funkar det ju bra med en enkel ikea-sladd för 49 kronor. Usb a till c.
Det är sant men köper du en sådan så skjuter du ju bara upp problemet. När sladden går sönder sitter du fortfarande med en laddare som endast stödjer usb-a och du blir tvungen att köpa en ny a till c-sladd istället för att en usb-c till usb-c som du troligen kommer ha liggandes hemma.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag väntar nog tills det blir vettiga priser på sladdar USB C -> USB C, just nu är det helt galet.
Om laddaren har båda utgångarna så kan du ju fortsätta med usb-a tills du gått över till usb-c. Köper du en laddare med enbart usb-a så måste du ju köpa en ny laddare när du väl går över till c.

Dessutom måste de inte vara så väldans dyra. Fördelarna med usb-c är samma som nackdelarna; standarden klarar av väldigt många olika saker. Ska du ha en sladd som klarar av tung snabbladdning samt högsta överföringshastigheterna så kommer det kosta. Men ska du bara ha en sladd för att ladda saker i makligt tempo behöver det inte vara så dyrt.

Humulus Humulus skrev:
Som redan påpekats så är det ju bara att använda en kabel för A-C. Lär ta många år innan USB-A försvinner, det är en etablerad standard med många miljarder enheter. Och vi pratar dessutom om en laddare för 40kr :)
Jojo, jag vet att problemet inte är så stort som jag kanske får det att verka, men ändå.

Ja, det lär ta många år innan usb-a försvinner men om man kollar på saker man kan tänkas ladda i en bil så är usb-a redan en gammal standard. Surfplattor, laptops och mobiler har till största del redan gått över till usb-c och det är väl mest det man laddar i en bil? Det är väl egentligen bara iPhone där usb-a fortfarande används (i form av usb-a till lightning) men även där är det ändring på gång. De senaste modellerna skickas med usb-c till lightning samt att eftersom alla andra apple-produkter numera kör usb-c så är det en lågoddsare att även deras mobiler kommer göra det redan nästa år (om de inte går över till trådlöst på en gång).

Ja, 40 kronor är inte mycket att kasta i sjön men det är å andra sidan den mentaliteten som lett till vissa av de problemen vi idag.

Å tredje sidan har väl nästintill alla halvmoderna bilar usb-uttag idag? Så om du hinner köpa en ny bil innan laddaren går sönder, vilket du bör hinna med, ja då blir allt en ickefråga eftersom du ändå måste göra dig av med laddaren.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Fast om man istället för att fundera på vilken standard som är bäst och modernast, utan istället kollar på vilka som verkar ha fått leva, så är det väl i princip bara platta USB-A och hörluruttaget som klarat sig. Jag har en hel låda med olika sladdar som hör till olika generationer av datorer och annat. De har haft olika lång livstid, men de flesta har kommit efter USB-A och försvunnit medan USB-A levt vidare. Jag tror att vi kan väcka den här tråden om fem år och konstatera att det kommit något ballare än USB-C, men att det fortfarande går att ladda saker med en "USB-A till X"-sladd då det sitter sådana uttag i bilar, hotellrum, flygplan, vanliga eluttag och lite varstans. Det går snabbt att byta standard i elektronikprylar, men jag tror inte att flygstolar eller bilar har lika kort livslängd.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast om man istället för att fundera på vilken standard som är bäst och modernast, utan istället kollar på vilka som verkar ha fått leva, så är det väl i princip bara platta USB-A och hörluruttaget som klarat sig. Jag har en hel låda med olika sladdar som hör till olika generationer av datorer och annat. De har haft olika lång livstid, men de flesta har kommit efter USB-A och försvunnit medan USB-A levt vidare. Jag tror att vi kan väcka den här tråden om fem år och konstatera att det kommit något ballare än USB-C, men att det fortfarande går att ladda saker med en "USB-A till X"-sladd då det sitter sådana uttag i bilar, hotellrum, flygplan, vanliga eluttag och lite varstans. Det går snabbt att byta standard i elektronikprylar, men jag tror inte att flygstolar eller bilar har lika kort livslängd.
Nja, jag håller i huvudsak med dig även om jag tror annorlunda på vissa punkter.

Anledningen till att usb-a överlevt så länge är helt enkelt för att det inte funnits incitament för att byta. Men nu har föreningen bakom usb-standarden, de flesta företag samt EU mer eller mindre sagt att usb-c är vad som kommer vara standard framöver.

Så nu har vi alltså många enheter som kräver usb-c för full funktionalitet samt även flera organisationer som backar usb-c som standard. Jag tvivlar med andra ord att usb-a kommer överleva usb-c. Men att A kommer leva kvar som en minoritet vid sidan om tvivlar jag inte på, bl.a. därför jag förespråkar att laddare man köper ska ha både A och C.

Du nämnde bilar och lite andra tillbehör. Även där blir usb-c mer vanligt, vilket t.ex. kan ses på släktingens VAG-bil (skoda tror jag) de nyligen fick.

Men men. Den här diskussionen handlar som sagt mer om diskussionen i sig än huruvida man ska framtidssäkra sin laddare eller inte. Bryr man sig inte nämnvärt om elektronikskrot så finns det ingen anledning att betala en femtiolapp eller två extra för att säkra att laddaren håller n
 
Mikael_L
T Trunk skrev:
och det är väl mest det man laddar i en bil? Det är väl egentligen bara iPhone där usb-a fortfarande används (i form av usb-a till lightning)
Nu är just jag lite speciell.
Jag laddar pannlampa, bluetooth-högtalare, bluetooth-headset, en batteridriven mejsel, Bosch lasermätare och lite annat via microUSB och miniUSB för några av sakerna.
Så än ett tag är jag mer hjälpt av ett USB-A uttag. Det är endast en av telefonerna som har USB-C.

Men jag är medveten om att detta kommer förändras, det kommer ju vad det lider bli mer USB-C för mig, men just nu är det inte mycket.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.