A AndersS skrev:
Precis, och när jag anlitade dem första gången var det första som jag fick till mig "vi är intresserade men kan inte planera in det förrän om sex månader". Och här är precis det du pekar på, de etablerade och som vet att de får nya uppdrag kan arbeta med bättre planering.
Jag skulle ju hellre ta att det dröjer innan start och att det sedan blir färdigt fortare än som det hopplösa fallet som kan börja nästa vecka och sedan är där i bästa fall någon dag i veckan. Har gjort det misstaget. Jag vill gärna ha en ärlig tidsplan i stället för ett drömmål!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L
J j-o75 skrev:
frågan var just bara varför inte byggare jobbar skift.
J j-o75 skrev:
Argumenten mot är ungefär att det blir assvårt att hitta folk som vill jobba andra tider än dag. Det blir mer störningar på kvällstid för dom eventuella grannar man har. Det blir svårt att ta över där en annan slutar och det skulle kräva en lång genomgång vid skiftbyte.
Ja det är ju inte bara assvårt att hitta folk som vill jobba på kvällstid, det är svårt att öht hitta vettiga hantverkare att anställa.
Så för firmorna handlar det om att försöka lyckas besätta dagtidsjobbet med tillräckligt många gubbar, de funderar inte ens på skift.
(Utom vid kris, då får folk jobba övertid eller skift osv, men det är då alltså samma ordinarie personal som man då sliter hårt på den kortare tid, där många sen kommer vilja lösa ut sin övertid i ledighet när de passar dem, t.ex. en utlandsresa när ungarna har höstlovet.

Och det finns inte någon direkt uppsida för hantverksföretaget att börja med skiftgång heller, så det kommer nog aldrig ske helt enkelt.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi fick det svaret av skatteverket på vår firma när de dök upp för revision. Min arbetstid startar när jag sätter mig i bilen, och slutar när jag kliver ur den.
Jag är anställd hemifrån då firman ligger 45 mil bort.
Då måste ni ha feltolkat Skatteverket.
Vi har långt över 500 firmabilar på företaget jag jobbar på, vi startar hemifrån och vår restid ligger utanför arbetstiden. Vi har klarat flera kontroller med detta förhållningssätt, vi har även haft en person från Skatteverket på besök hos oss för att förklara reglerna.
Vi tog även in en konsult för att granska reglerna då de är så mycket hårdare än i våra grannländer, konsulten kom fram till samma sak.
Det finns även en dom i Arbetsdomstolen som säger samma sak.

Men kan du ta fram ett dokument som säger att jag ska ha betalt för min restid så tar jag tacksamt emot det, för i så fall har jag jobbar över ca 1,5h/dag i elva år... ;-)
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
T
J j-o75 skrev:
Efter som du la en nivå som verkar helknäpp så måste jag väl svara.
Mataffärer, telefonsupport, mm mm jobbar ju skift. Det är väl inte samma människa i kassan klockan 6 på morgonen som klockan 22 på kvällen vid stängning? Skift är ju jättevanligt i alla möjliga yrken och min fråga var just varför det


inte förekommer i byggbranchen? Poängen med skift är ju i första hand inte att man nödvändigtvis jobbar längre dagar utan går om vartannat.
Dom flesta verkar ju kunna argumentera med sakliga argument för och emot medans du börjar komma med diverse otrevligheter och "klasskillnad" !! Jag har jobbat skift i massor av år i mitt liv. Förmiddag, eftermiddag, natt, heldygn, helg, vecka 27-32 osv. Jag har nog testat dom flesta arbetstiderna. Dock inte just nu. Nu jobbar jag vanlig dagtid för det mesta men är tillgänglig på telefon den mesta övriga tiden eftersom det trots allt rullar dygnet runt på jobbet. Har du något mer att tillföra i sakfrågan?

Fan driver du eller? När du ska renovera hemma i 4 veckor så passar det inte dig riktigt så en hel bransch ska jobba skift så att det istället tar 2 veckor… tillåt mig småle!! Det går att införa skift på precis alla yrken det är det som är min poäng, bilverkstad, vaktmästare, sotare, ekonomer, ingenjörer, tandläkare mm mm. Samtidigt så öppnar vi förskolor över hela Sverige med skift (inte bara Stockholm) låter som en riktigt bra plan, eller gäller det bara byggbranschen?

Sen din poäng med polacker.. dom jobbar mycket när dom är här eftersom dom har inte sin familj här eller något annat att göra utom just att jobba. Desto snabbare och mer dom jobbar desto tidigare får dom åka hem. Dom gör oftast en insats under en begränsad tid, knappast hållbart under all framtid

Sen får du gärna förklara hur logistiken runt två skift ska fungera, väldigt många firmor som utför renoveringar har inte jättemycket personal utan är mindre firmor och har samtidigt kanske flera projekt igång. Ska varje yrkesgrupp ha en viss tid varje dag för att lämna över till nästa skift, vad som ska göras osv. Det låter nästan lika smidigt som att lämna över kassa nr 3 på Ica….

du får ursäkta om jag låter irriterad men du låter okunnig och en smula bortskämd med ditt -det skulle va så mycket bättre för mig om min renovering gick lite snabbare och smidigare och jag kan inte fatta varför dom inte jobbar skift.

även att en hel bransch tappar sin övertid, nu är det bara att ta in skift 2. Lycka till att förhandla med facket
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror inte att det är att du är irriterad som är problemet utan mer att du är otrevlig och inte kan diskutera en helt normal fråga.
Förskola finns ju redan för skift till och med i min lilla stad så där förstår jag inte hur du menar, men många jobbar ju skift för att slippa lämna på dagis så mycket! Ofta är man ju två föräldrar.
Som jag visat och som du själv säger så funkar ju skift i princip överallt, men just inom bygg verkar det vara helt omöjligt att ens tänka tanken.
Att du går igång så på en vanlig fråga på ett forum är väl ändå lite oroväckande?
Och var menar du exakt med bortskämd och att det handlar om klasskillnad?
Hur är det med dina förväntningar på olika arbeten? Vill du gå tillbaka till tiden då affären stängde 18 och på din höjd bara var öppen några timmar lördag förmiddag? Det är väl bortskämt att behöva handla på andra tider? Alla kundtjänster bör ju också bara bara bemannade mellan 07 och 16, för man är väl världens största egoist om man vill kunna fråga om en försäkring eller bankärende efter jobbet?
För övrigt så underlättar ju skiftgång allt sådant. Du kan göra ärenden på dagen, gå till läkaren, lämna in bilen mm..
Förr fungerade ju samhället som du vill ha det. Alla jobbade dag, man stressade till affären efter jobbet. Banken fick man ta på torsdag då det var öppet till 18. Posten likaså. Men det var väldigt längesen och jag tror inte att någon vill tillbaka.
Men lev nu dom du lär. Inget handlade på kvällarna eller helger, förvänta dig inte leverans av varor dagen efter, för då måste ju posten ha jobbat natt. Sköt allt du behöver göra mellan 7-16. För att föregå med gott exempel.
 
Redigerat:
Kalle B Kalle B skrev:
Jag är elektriker och jobbar i Norge sedan många år. 7-19 eller 20 är normala arbetsdagar, men så är veckan färdig vid lunch på torsdag också, så man kan åka hem. Har provat vanliga arbetsdagar men det är ju värdelöst, man hinner inget på en tvådagarshelg. Men fackföreningarna kämpar emot oss, de vill vi skall jobba till max 18.
ni har 37,5 timmar/vecka också?

över 10,5 timmar blir det lite strul om jag kommer ihåg rätt? Då har man väl rätt till betald lunch eller så…?
 
Det är relativt vanligt med skiftgång på byggen. Finns ett antal rotationer som förekommer 7-7 eller 12-9 är vanliga i Norge bl a. Tvåskift dagtid har jag inte varit med om förutom vid större gjutningar o dyl, men förekommer säkerligen i större projekt.
Badrumsrenoveringar känns inte riktigt värt. Det är en del knöl med överlämningen som någon sa.
 
T
J j-o75 skrev:
Jag tror inte att det är att du är irriterad som är problemet utan mer att du är otrevlig och inte kan diskutera en helt normal fråga.
Förskola finns ju redan för skift till och med i min lilla stad så där förstår jag inte hur du menar, men många jobbar ju skift för att slippa lämna på dagis så mycket! Ofta är man ju två föräldr
Som jag visat och som du själv säger så funkar ju skift i princip överallt, men just inom bygg verkar det vara helt omöjligt att ens tänka tanken.
Att du går igång så på en vanlig fråga på ett forum är väl ändå lite oroväckande?
Och var menar du exakt med bortskämd och att det handlar om klasskillnad?
Hur är det med dina förväntningar på olika arbeten? Vill du gå tillbaka till tiden då affären stängde 18 och på din höjd bara var öppen några timmar lördag förmiddag? Det är väl bortskämt att behöva handla på andra tider? Alla kundtjänster bör ju också bara bara bemannade mellan 07 och 16, för man är väl världens största egoist om man vill kunna fråga om en försäkring eller bankärende efter jobbet?
För övrigt så underlättar ju skiftgång allt sådant. Du kan göra ärenden på dagen, gå till läkaren, lämna in bilen mm..
Förr fungerade ju samhället som du vill ha det. Alla jobbade dag, man stressade till affären efter jobbet. Banken fick man ta på torsdag då det var öppet till 18. Posten likaså. Men det var väldigt längesen och jag tror inte att någon vill tillbaka.
Men lev nu dom du lär. Inget handlade på kvällarna eller helger, förvänta dig inte leverans av varor dagen efter, för då måste ju posten ha jobbat natt. Sköt allt du behöver göra mellan 7-16. För att föregå med gott exempel.
J j-o75 skrev:
Jag tror inte att det är att du är irriterad som är problemet utan mer att du är otrevlig och inte kan diskutera en helt normal fråga.
Förskola finns ju redan för skift till och med i min lilla stad så där förstår jag inte hur du menar, men många jobbar ju skift för att slippa lämna på dagis så mycket! Ofta är man ju två föräldrar.




Som jag visat och som du själv säger så funkar ju skift i princip överallt, men just inom bygg verkar det vara helt omöjligt att ens tänka tanken.
Att du går igång så på en vanlig fråga på ett forum är väl ändå lite oroväckande?
Och var menar du exakt med bortskämd och att det handlar om klasskillnad?
Hur är det med dina förväntningar på olika arbeten? Vill du gå tillbaka till tiden då affären stängde 18 och på din höjd bara var öppen några timmar lördag förmiddag? Det är väl bortskämt att behöva handla på andra tider? Alla kundtjänster bör ju också bara bara bemannade mellan 07 och 16, för man är väl världens största egoist om man vill kunna fråga om en försäkring eller bankärende efter jobbet?
För övrigt så underlättar ju skiftgång allt sådant. Du kan göra ärenden på dagen, gå till läkaren, lämna in bilen mm..
Förr fungerade ju samhället som du vill ha det. Alla jobbade dag, man stressade till affären efter jobbet. Banken fick man ta på torsdag då det var öppet till 18. Posten likaså. Men det var väldigt längesen och jag tror inte att någon vill tillbaka.
Men lev nu dom du lär. Inget handlade på kvällarna eller helger, förvänta dig inte leverans av varor dagen efter, för då måste ju posten ha jobbat natt. Sköt allt du behöver göra mellan 7-16. För att föregå med gott exempel.

Hahaha orkar inte ens bemöta, du verkar få mycket medhåll angående din strålande idé om skiftgång, och lycka till med dina renoveringar jag hoppas dom inte orsakar för stor olägenhet för dig

PoK
 
J j-o75 skrev:
Du menar att för varje hundralapp normal lön så får du i stället 140kr på övertid? Det låter normalt. Menar du i stället 240kr är det en extremt hög övertidsersättning i min värld! Något liknande har jag bara fått när det varit jour och akututryckning inblandat!
Beror på bransch och hur obekväm tiden är.

7-11 är "restauranter" eftersom kollektivavtalet med HRF har avsevärt lägre OB än Handels dito.

Högsta OB jag sett (tyvärr var det kollegor som fick de passen) var tiodubbel lön. Men just de omständigheterna kommer inte tillbaks på nästan tre miljoner dagar.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du får ju erbjuda dig att betala OB så kanske du får dom att jobba 2-skift. Har själv både jobbat eftermiddag och natt på kunds begäran så det är inget konstigt men räkna inte med att dom automatiskt accepterar grundavtalets nivå.
OB nivå 1 verkar ju passa bra i TS fall? Förutsatt att det bara innebär 20% extra timkostnad i slutänden. TS betalar ju 1,5 tim per dag för "ingenting" (resor) så den procentuella tiden på arbetsplatsen ökar markant om de arbetar även kl 16-19.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
OB nivå 1 verkar ju passa bra i TS fall? Förutsatt att det bara innebär 20% extra timkostnad i slutänden. TS betalar ju 1,5 tim per dag för "ingenting" (resor) så den procentuella tiden på arbetsplatsen ökar markant om de arbetar även kl 16-19.
Helt rätt! Ju fler timmar resan delas på desto billigare snitt! Det är ju för övrigt ännu en dum grej som kan dyka upp.
Du betalar restid och arbetstid , inget konstigt med det, men du tar för givet att han är där hela tiden, sen helt plötsligt ringer en större kund och din hantverkare sticker redan efter två timmar. Då har du en faktura på två timmar arbete och en timma resa. Sedan kommer han två dagar till och hör samma sak. På fakturan tror du att du skall få en dags arbete med en resa, men det blir fortfarande motsvarande en dags arbete och tre resor!
 
Isakare Isakare skrev:
Det gäller om hantverkaren eller nån annan yrkesgrupp kommer i firmabil. Om den kommer i privat bil eller med bussen är det en annan sak.

Skatteverket har ingen särbehandling av bilar, åker du bil, oavsett vad det är för bil, utanför arbetstid är det en förmån som ska beskattas.
Är själv hantverkare, och har ingen lust att betala skatt för en bil jag inte har nån nytta av mer än i jobbet. Kunde jag ha nytta av bilen privat vore det en annan sak.
Jobbar som målare å har firmabil men vi ska va på arbetsplatsen kl 7 (anställd i hemmet) å här e de inget snack om förmån. Och skulle tro de beror på att jag just e anställd i hemmet som de går å kringgå förmånsbeskattning.
 
Rickard.
Biffen87 Biffen87 skrev:
Jobbar som målare å har firmabil men vi ska va på arbetsplatsen kl 7 (anställd i hemmet) å här e de inget snack om förmån. Och skulle tro de beror på att jag just e anställd i hemmet som de går å kringgå förmånsbeskattning.
Detta stämmer men alla resor hemifrån och hem som inte görs från/till en tillfällig arbetsplats är förmån (främst direktresor mellan firman/lager och hem).
 
Mikael_L
Biffen87 Biffen87 skrev:
Jobbar som målare å har firmabil men vi ska va på arbetsplatsen kl 7 (anställd i hemmet) å här e de inget snack om förmån. Och skulle tro de beror på att jag just e anställd i hemmet som de går å kringgå förmånsbeskattning.
Ja fast det beror inte på att du är "anställd i hemmet" (vad det nu betyder ...), företaget du är anställd hos hade kunnat ha ett kontor eller annat centralt ställe, och du kunnat varit anställd där på vanligt vis. Det räcker med att du aldrig åker först på morgonen dit, utan alltid direkt ut till kunder (som är spridda på lite olika ställen) och alltid hem direkt från någon av kunderna, för att slippa bilförmån.
(ja de övriga kraven också då, att du inte använder bilen för någon privat körning, detta gäller för dig nu också)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
vore ju kul att prova banka plåt vid 0400 på taket i stan och höra vad alla boende tycker om det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.