Jag känner till en arbetslag,som består av 4 utlandsfödda byggarbetare.Dom har byggt några hus i området,d.v.s. jag vet att dom KAN bygga huset.Nu deras arbetsledare vill starta eget foretag(enskild firma) for att bli total enterprenör(utan El) för min blivande huset.Jag vet också att ingen av dom har SVENSK yrkesbevis.
Kan jag låta dom bygga min hus???Kommer nån problem från komunnen,byggnämden o.s.v.?
 
Vilka du anlitar lär inte kommunen lägga sig i.

Såvitt jag vet är det endast elen som lagen kräver måste göras av behöriga och de har du ju undantagit redan.
 
Som sagt - vem som bygger huset bryr sig inte kommunen om, du kan bygga det själv om du vill :)

En certifierad kvalitetsansvarig behöver du dock, som skall följa upp och kontrollera kvaliteten och byggstandarder, samt en godkänd elektriker.

Sedan brukar försäkringsbolagen vilja att man har en certifierad våtrumsbyggare för bad/dusch - detta är ju inte reglerat i lag, och principen säger bara "fackmannamässigt utfört" - men i praktiken brukar nog ett intyg från en godkänd firma som håller på med våtrum vara mycket bättre om man väl får en fuktskada...

Sen är en annan fråga hur du betalar dom närdet gäller F-skattesedel etc, men om dom bildar en enskild firma så bör detta väl inte bli ngt problem ...

/K
 
Mikael_L
Sen kommer byggfacket och stoppar ditt bygge... :mad:
 
Tack för alla svar.
Frågade idag grabbarna som bygger A-hus i närheten.Ingen hade yrkesbevis...
Men för sakerhetskull bättre köra löpande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.