https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-rambodal-norrkopings-kommun-havregatan-35-17969221

Finns ett till objekt i samma område med nästan nytt hus, se länk, utan huvudvärk men där har vi problem med planlösningen, de har bud just nu på 5.8 mkr. Sovrummen är för få och för små. Hade önskat ett stort master bedroom åtminstone. Ser ingen enkel lösning för att få ut ett extra sovrum med skaplig storlek. Stort hus, lika många kvm som det första vi kollat på och som denna tråd huvudsakligen handlar om, men planlösningen tycker vi är ett misslyckande. Också för stora våtutrymmen och hade gärna bytt plats på tvättstuga och kök. Tror det enda är att utnyttja ca sista 30-40 kvm rätt att bygga ut huskroppen, att man bygger vardagsrummet rakt ut mot skogen och smäller upp en vägg där soffan står i vardagsrummet idag för att göra sovrum. Kanske någon här med andra ögon som ser möjligheter?
 
M Mjolnir skrev:
Mitt i prick. Vad tänker du med öppna underifrån? Kör på klausul i så fall, så drar vi in en besiktningsman OM det blir aktuellt.
Om golvbrunnar i badrummen går att inspektera underifrån genom att ta upp lucka i tak.
 
H hapazard skrev:
Om golvbrunnar i badrummen går att inspektera underifrån genom att ta upp lucka i tak.
Tyvärr finns inget sånt :/
 
Kan tänka mig att alla hus i området inte har allt med pool, lika renoverade och piffade som detta hus. Är det de ni vill ha så kan de ju va skönt att kaoset till att bygga det är färdigt och att ni kan börja bo in er direkt.
Är nog en del renoverat för att få upp priset, och finns nog spekulanter som inte ser de problem du listar och budar på friskt för att det kunna flytta in i "färdigrenoverat" och inte behöva göra mer än småuppdateringar

Jag skulle säga att uppskatta vad ni tycker huset är värt i ett perfekt skick, ta sen bort uppskattning för renoveringar ni vet om och har hyfsad koll på, kanske lite extra marginal om ni vill. Är ni då långt under begärt pris kanske de är värt att vänta, landar ni på eller över kan det vara värt att satsa.
Är det drömhus som ni ska bo resten av livet i är det ju inte lika viktigt att få en perfekt deal rent ekonomiskt just nu....
Sen kommer de ju säkerligen komma fler objekt och är ni någorlunda nöjda med nuvarande boende kanske det kan vara värt att vänta...
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Tyvärr finns inget sånt :/
Med "ta upp" menade jag att ta fram sågen och skapa en lucka ;)
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Den hantverkaren anlitar man inte två gånger
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Huset på Havregatan tyckte jag var mer tilltalande (även om jag misstänker att de använt samma home-stylist som i ert först påtänkta hus ;)). Inte var planlösningen himla tokig?
Drömhuset ska framstå som lyxigt och exklusivt, men hur mycket av det lyxiga måste bli offer för kofoten och tigersågen för att huset ska bli i bra skick på riktigt? Det finns anledning att ifrågasätta säljarnas prioriteringar, när man lägger så mycket krut på fancy utseende men betydligt mindre krut på funktion.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Det är ett av Norrköpings bättre områden. Läget är bra, vi har bott däromkring i 5 år nu och stormtrivs. Det har kommit ut 3 likadana hus under de 5 år vi bott här och skulle säga att denna är bäst av de 3. Finns några med bättre läge, framförallt ett av de och vi har pratat med gamlingarna där som är ca 70 år gamla och väldigt pigga, de vill inte sälja eller byta med oss, tänker inte vänta på att de kommer till himlen haha, kan ju ta 20-30 år. Ork finns, vi är unga, och tänkte dö i nästa hus vi köper :crysmile: pengar finns till renoveringar, men vill ändå känna att det blir en bra affär, att man inte betalar för nått som om det vore välrenoverat för att sedan göra om allt ändå. Kommer garanterat bättre objekt generellt sett men ska man tänka så, så kommer man aldrig slå till, för bättre finns och kommer alltid ;)
Tjena, är det i Kneippen? Bor själv här :) Grannar? :)

Glöm det såg att det var rambodal :)
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Det är ett av Norrköpings bättre områden. Läget är bra, vi har bott däromkring i 5 år nu och stormtrivs. Det har kommit ut 3 likadana hus under de 5 år vi bott här och skulle säga att denna är bäst av de 3. Finns några med bättre läge, framförallt ett av de och vi har pratat med gamlingarna där som är ca 70 år gamla och väldigt pigga, de vill inte sälja eller byta med oss, tänker inte vänta på att de kommer till himlen haha, kan ju ta 20-30 år. Ork finns, vi är unga, och tänkte dö i nästa hus vi köper :crysmile: pengar finns till renoveringar, men vill ändå känna att det blir en bra affär, att man inte betalar för nått som om det vore välrenoverat för att sedan göra om allt ändå. Kommer garanterat bättre objekt generellt sett men ska man tänka så, så kommer man aldrig slå till, för bättre finns och kommer alltid ;)
Jag förstår fullständigt (y) Vi ville ha större hus och bättre läge än det vi hade, vilket visade sig vara svårt att hitta här i Stockholmsområdet. Det tog tre och ett halvt år, rätt lägen växer tydligen inte på träd. Vi fick avstå några fulrenoverade objekt som steg hutlöst i pris pga ”fräscht badrum” m.m. där gjutjärnsbrunnar satt kvar i nyrenoverade badrum osv. När vi tillslut hittade rätt så var det ett renoveringsobjekt, men det var faktiskt bra eftersom alla såg skicket och priset blev därefter.
 
  • Gilla
Mjolnir och 3 till
  • Laddar…
Budgivning för de som var på förhandsvisning drog igång i måndags. Gick från 5.195.000 till 5.210.000 till 5.800.000. Plus pantbrev och lagfart= ca. 6 mkr, plus 1,5 mkr för beräknade renoveringar= 7,5 mkr för ett vanligt hus i Norrköping - något i överkant då de allra mest attraktiva objekten med byggår omkring 2010, i samma område, senaste året gått för 6,5-7 mkr; i övriga områden i Norrköping 6,5-9 mkr. Får se om de stänger dealen och bostadsannonsen försvinner, det här var kring lunchtid i måndags men objektet finns fortfarande kvar på Hemnet. Hade jag lagt på 600 tkr i ett bräde, i detta fall nästan 12 % upp - så hade jag varit mycket benägen om att få objektet, då hade jag också villkorat budet och förutsatt ett signerat kontrakt helst igår. Mest sannolikt ett riktigt bud men skulle inte förvåna mig om det är antingen en oseriös spekulant eller bullvan, med tanke på att inget hänt på snart två dagar. Vi avvaktar i alla fall och ser vad som händer.

En nackdel jag ser här är poolen, värdesätter inte den själv men det är ju något av en statussymbol och nått som folk verkar gå igång på generellt när man följt vissa budgivningar. Finns exv. bostadsrättsradhus i närheten, där ett av dessa såldes med en minipool till rekordpris i föreningen, för snart ett år sen, 3 mkr. Allt var inte renoverat inomhus dock. Ett likadant radhus såldes ett år senare, i samma länga men med hörnläge dessutom och genomgående topprenoverat - slutade på 2.9 mkr. Tycks ana denna "kåthet" i pooler på många objekt, typ skithus "men den har ju pool" och därför sätter vi en prislapp på miljonen eller varför inte två högre? Som de också köps för.
 
Redigerat:
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nu borttagen, bara fortsätta att leta
 
Lycka till! Det kommer fler (och bättre) hus!
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Tittar på ett annat hus, inte lika såld denna gång men i alla fall. Finns en notering ur besiktningsprotokollet enligt bilden nedan, hur allvarligt är det och vad tror ni det kan bero på? Luftningar i underlagstak säger mig inte mycket men antar det har att göra med ventilation och luftflöde i taket eller nått. Någon som kan utveckla? De inleder med "lucka invändigt via tvättstuga" är det genom denna det inspekterats alltså eller betyder det nått annat? Ska ringa besiktningsmannen imorgon.
 
  • Besiktningsprotokoll om ventilation med fotnot och bilder på trävägg med ventiler, handhållen fuktmätare visar värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mjolnir skrev:
Tittar på ett annat hus, inte lika såld denna gång men i alla fall. Finns en notering ur besiktningsprotokollet enligt bilden nedan, hur allvarligt är det och vad tror ni det kan bero på? Luftningar i underlagstak säger mig inte mycket men antar det har att göra med ventilation och luftflöde i taket eller nått. Någon som kan utveckla? De inleder med "lucka invändigt via tvättstuga" är det genom denna det inspekterats alltså eller betyder det nått annat? Ska ringa besiktningsmannen imorgon.
Bump, ska på förhandsvisning imorgon och kanske stänga affären före dagens slut :surprised:
 
Svårt att säga något utifrån en enskild punkt i ett protokoll. Vad vet du om huset i övrigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.