TIPS emottages TACK-samt!
I UPPSALA-trakten, på företag nå´n anlitat och som kan rekommenderas för att få HJÄLP MED UNDERLAG för ansökan om FÖRHANDSBESKED?
 
D Decorator skrev:
TIPS emottages TACK-samt!
I UPPSALA-trakten, på företag nå´n anlitat och som kan rekommenderas för att få HJÄLP MED UNDERLAG för ansökan om FÖRHANDSBESKED?
vad gäller det för projekt?
 
Bygga bostadshus på tomt med gammalt torp (utanför detaljplan).
 
D Decorator skrev:
Bygga bostadshus på tomt med gammalt torp (utanför detaljplan).
Har det löst sig? Jag är bra på sånt. Har arbetat med det.
 
JonasDW JonasDW skrev:
Har det löst sig? Jag är bra på sånt. Har arbetat med det.
Nej, jag har fått kartunderlag från kommunen men behöver f f hjälp med resten.
 
D Decorator skrev:
Nej, jag har fått kartunderlag från kommunen men behöver f f hjälp med resten.
JonasDW JonasDW skrev:
Har det löst sig? Jag är bra på sånt. Har arbetat med det.
Du får gärna höra av dig angående hjälp med förhandsbesked!
 
D Decorator skrev:
Nej, jag har fått kartunderlag från kommunen men behöver f f hjälp med resten.
Vad är det för underlag du behöver?
I min kommun krävs inte mycket handlingar i ett förhandsbesked.
 
M MetteKson skrev:
Vad är det för underlag du behöver?
I min kommun krävs inte mycket handlingar i ett förhandsbesked.
TACK :) för att du frågar! Vore intressant att veta vad som i DIN kommun krävs för handlingar för ett förhandsbesked?

Här är en "checklista" jag skrivit ihop utifrån det som anges behövs enl kommunens hemsida + några tips jag fått behöver som underlag till en förhandsansökan.

Det som är fetstilat kursivt är det jag känner är det jag känner att jag behöver hjälp med!


o ANSÖKNINGSBLANKETT ska fyllas i, jag kommer göra det digitalt (annars går det att skriva ut en blankett på papper och fylla i)

o SITUATIONSPLAN - här har jag rekvirerat en s k Baskarta från kommunen där jag ska redovisa var den tänkta byggnaden (villan) ska placeras samt info om:
o hur avfallshantering löses
o hur väg anordnas
o hur vatten och avlopp ska ordnas
...detta ska ritas in på situationsplanen.


o Tänkta material och kulörer på den nya bebyggelsen.
(har här fått tips om att leta rätt på ett "typhus" från t ex en husleverantörs katalog, som ungefär motsvarar det jag tänker mig (ett enplanshus med TRÄPANEL, falurött med klassiskt tegeltak).
Har också fått tips också om att "ta i" och ansöka på ett något större hus än jag eg tänkt, så 150 kvm istället för de 120 jag tänkt...

Det ska finnas information om
o vad som finns på ritningen (menar man "rubrik" på ritningen, eller...?)
o skala samt nuvarande fastighetsbeteckning.
o ett ritningsnummer och datum ska finnas så att olika versioner kan skiljas från varandra.
o Norrpil ska finnas på situationsplanen.
o Ritningarna ska inlämnas i en omgång och vara fackmannamässigt utförda, tydliga och lättlästa på vitt olinjerat papper. (här funderar jag: kan bilder på hus och ritningar från någon husleverantörs katalog funka att lämna in och räknas som "fackmannanmässiga"? Och är det OK att "låna" en husleverantörs bilder och ritningar på hus till en förhandsansökan? Det kan ju bli att man anlitar någon annan sen...)
o ”max A3-format” ("Handlingar i större format än A3 ska vara nedvikta till A4-format")
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.