Ska bygga ekonomibyggnad 20,4x6 meter med bl.à tre traktorcarportar. Öppningen blir 3600 mm. Funderar på dimensionen på balken som takstolarna vilar på. C/c 120, så två stycken mellan stolparna(150x150). Takstolarna är byggda av 45x220, så rejält överdimensionerade(?) för det plåttak som ska på. Hade tänkt två 45x220, klent?
 
Jag skulle känna mig trygg med 2 st 45x220. Du kan lasta upp mycket på de reglarna med den spännvidden.
Stolparna borde klara det utan problem. Det är ett lätt tak, så punktlasten från varje takstol blir inte så stor ändå.
 
  • Gilla
Grejan
  • Laddar…
Tänkte säga att det beror på taklutning och snözon. Jag har förvisso 4 m spännvid men det vart 315 limträ. kommer inte ihåg om de var 90 eller något bredare
 
  • Gilla
Grejan
  • Laddar…
Beskrivningen av konstruktionen är inte kristallklar. Ska takstolarna gå vinkelrätt mot garagebyggnadens längdriktning med en spännvidd på 6 meter? Ska sedan takstolarna vila på balkar som ligger i garagebyggnadens längdriktning med 3,6 meters spännvidd? Uppgift om snözon är viktig.
 
  • Gilla
Grejan
  • Laddar…
Ja det är helt rätt uppfattat
J [I]justusandersson[/I] skrev:
Beskrivningen av konstruktionen är inte kristallklar. Ska takstolarna gå vinkelrätt mot garagebyggnadens längdriktning med en spännvidd på 6 meter? Ska sedan takstolarna vila på balkar som ligger i garagebyggnadens längdriktning med 3,6 meters spännvidd? Uppgift om snözon är viktig.
J justusandersson skrev:
Beskrivningen av konstruktionen är inte kristallklar. Ska takstolarna gå vinkelrätt mot garagebyggnadens längdriktning med en spännvidd på 6 meter? Ska sedan takstolarna vila på balkar som ligger i garagebyggnadens längdriktning med 3,6 meters spännvidd? Uppgift om snözon är viktig.
J justusandersson skrev:
Beskrivningen av konstruktionen är inte kristallklar. Ska takstolarna gå vinkelrätt mot garagebyggnadens längdriktning med en spännvidd på 6 meter? Ska sedan takstolarna vila på balkar som ligger i garagebyggnadens längdriktning med 3,6 meters spännvidd? Uppgift om snözon är viktig.
J justusandersson skrev:
Beskrivningen av konstruktionen är inte kristallklar. Ska takstolarna gå vinkelrätt mot garagebyggnadens längdriktning med en spännvidd på 6 meter? Ska sedan takstolarna vila på balkar som ligger i garagebyggnadens längdriktning med 3,6 meters spännvidd? Uppgift om snözon är viktig.
Bart Bart skrev:
Jag skulle känna mig trygg med 2 st 45x220. Du kan lasta upp mycket på de reglarna med den spännvidden.
Stolparna borde klara det utan problem. Det är ett lätt tak, så punktlasten från varje takstol blir inte så stor ändå.
J justusandersson skrev:
Beskrivningen av konstruktionen är inte kristallklar. Ska takstolarna gå vinkelrätt mot garagebyggnadens längdriktning med en spännvidd på 6 meter? Ska sedan takstolarna vila på balkar som ligger i garagebyggnadens längdriktning med 3,6 meters spännvidd? Uppgift om snözon är viktig.
 
45x220 klarar inte 6 meters spännvidd med c/c 1200 i någon snözon. Inte ens dubbla skruvlimmade 45x220 gör det. Det krävs limträ: 42x405/90x315/140x270 t.ex.
 
  • Gilla
Grejan och 1 till
  • Laddar…
Om TS använder vanlig fackverkstakstol är 6 meter inga problem.
 
6 meter är ingenting för en fackverkstakstol, men det är nog en onödigt dyr lösning med fabrikstillverkade takstolar jämfört med enkla limträbalkar.
 
För att överbrygga em garageport så hade de limmat en skiva mellan 2 två 45 120 på en halvetersavstånd, det blir starkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.