pacman42 pacman42 skrev:
Badrummet är ju bara att göra om i alla fall...
"Renoverat 2021" oj oj oj
 
K Kurtivan skrev:
"Renoverat 2021" oj oj oj
Badrummet på bilderna är renoverat 2010, det är duschrummet som är renoverat 2021, finns inte med bland bilderna jag postade ovan :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Om det verkligen, verkligen är ert drömhus kanske, men annars tycker jag inte det verkar vara en bra idé att köpa huset. Om detta du beskriver och visar bilder på är sådant som är fullt synligt och märkbart, kan en undra vad som inte syns? Vad finns inne i väggarna, i golven och bakom de icke öppningsbara luckorna?
En dyr och arbetsam chansning att köpa huset imho.
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om det verkligen, verkligen är ert drömhus kanske, men annars tycker jag inte det verkar vara en bra idé att köpa huset. Om detta du beskriver och visar bilder på är sådant som är fullt synligt och märkbart, kan en undra vad som inte syns? Vad finns inne i väggarna, i golven och bakom de icke öppningsbara luckorna?
En dyr och arbetsam chansning att köpa huset imho.
Därför som vi tänkte, om det blir aktuellt, ta in en besiktningsman för vidare utredning av utrymmena vi inte kom åt. Eller tänker du på annat som besiktningsmannen kanske inte hittar heller?
 
Hur länge har nuvarande ägare bott där? Dvs hur mycket fel kan de ha gjort genom åren?
 
D Davoda skrev:
Hur länge har nuvarande ägare bott där? Dvs hur mycket fel kan de ha gjort genom åren?
De har bott där i 12 år och enligt bostadsbeskrivningen har de bytt kök, fjärrvärmeväxlare (finns papper på det), ventilationsaggregat, renoverat det fuskiga duschrummet med alla rörgenomföringar i golv.

Glömde tillägga tidigare, att hela golvet, gamla furupaneler var nymålade i vit golvfärg och det luktade just "nymålat" i hela huset. Jag blir ju lite misstänksam och tänker att man kanske vill dölja någon lukt, sen är det ett stort hus med normala fönster och mindre bra ljusinsläpp, tror de ville få in en luftigare och större känsla genom att måla allt i kritvitt.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Därför som vi tänkte, om det blir aktuellt, ta in en besiktningsman för vidare utredning av utrymmena vi inte kom åt. Eller tänker du på annat som besiktningsmannen kanske inte hittar heller?
Jag tänker såhär: har tidigare ägare fuskat (eller lejt in fuskare) för så tydligt synliga grejer, då kan ännu värre grejer finnas dolda. De flesta brukar ju åtminstone vilja att det ser bra ut på ytan, de som har gjort detta har inte ens brytt sig om det!
En duktig besiktningsman kan hitta fel som inte är uppenbara alla, men vissa fel behöver man ta fram kofot/såg/borr för att upptäcka. Det är inte nödvändigtvis bäst att ta in besiktningsman heller, en erfaren (äldre, alltså) snickare kan göra en minst lika bra bedömning i många fall. En snickare har ofta en mer handgriplig inställning till huskonstruktion och hur fel kan avhjälpas, än en besiktningsman har.

Fundera över om detta är ett drömhus, och om det trots detta finns dealbreakers för er. Hur många och hur allvarliga fel är acceptabla för just er och det här huset? Ett helt felfritt äldre hus finns inte, men felen kan vara mer eller mindre allvarliga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Rören bakom toaletten var ju en riktig tattarlösning. Dörrhandtag borta till kattvindarna och hålen där man kan se syllarna blockerade, vilket sammanträffande! Taket låter som att dom har megaläckage och fixat det på billigaste sätt.

Men 5.6 millar i Stockholms län är ju som hittat, till och med här i Göteborg får du inget för de pengarna förutom lik från 30-40-talen och knappt ens det.

Räkna med att det kan kosta 500 tusen till en miljon att fixa huset om du inte kan göra jobbet själv. Och byggmaterial och blivit mycket dyrt senaste året.

Ta det lugnt och se vad som händer, det här låter inte som ett hus man skall springa på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hade mycket sämre känsla efter visningen än innan, och med er vägledning stärks alla negativa känslor kring detta hus. Är inte lika ivrig längre. Det är ju bara positivt då man ska vara kritisk till ett livsstort beslut. Huset är beläget i Östergötland för den som undrar och vår lilla ort är 5-6 mkr ganska mycket då de allra finaste husen går för omkring 7 i vårt område.

Vi får se hur det blir. Kommer dock aldrig skriva på utan närmare undersökning av kattvindar plus vind av någon kunnig samt syllar.

Jag återkommer om hur det går (y)
 
  • Gilla
eridam och 7 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
[länk]


Ser ju bra ut på bild men klart delajerna döljs ju. Kan ni leva med dåligt hantverk och badrum ni måste hålla koll på (går det att öppna underifrån och skapa inspektionsmöjlighet?) kör, men antingen egen besiktningsman som kommer åt att inspektera tak eller besiktningsklausul.
Mitt i prick. Vad tänker du med öppna underifrån? Kör på klausul i så fall, så drar vi in en besiktningsman OM det blir aktuellt.
 
Är det bra läge? Hur länge har ni letat? Det mesta går ju att lösa om det här är läget och storleken på hus som ni vill ha och har letat länge efter. Det handlar ”bara” om att ha tillräckligt med ork och pengar till renovering.

Kolla annars med mäklaren om ni kan ringa säljarens besiktningsman och fråga efter mer detaljer kring anmärkningarna, så att ni kan få mer kött på benen. Och bjud inte mer än utgångspriset om ingen annan har lagt bud.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Är det bra läge? Hur länge har ni letat? Det mesta går ju att lösa om det här är läget och storleken på hus som ni vill ha och har letat länge efter. Det handlar ”bara” om att ha tillräckligt med ork och pengar till renovering.

Kolla annars med mäklaren om ni kan ringa säljarens besiktningsman och fråga efter mer detaljer kring anmärkningarna, så att ni kan få mer kött på benen. Och bjud inte mer än utgångspriset om ingen annan har lagt bud.
Det är ett av Norrköpings bättre områden. Läget är bra, vi har bott däromkring i 5 år nu och stormtrivs. Det har kommit ut 3 likadana hus under de 5 år vi bott här och skulle säga att denna är bäst av de 3. Finns några med bättre läge, framförallt ett av de och vi har pratat med gamlingarna där som är ca 70 år gamla och väldigt pigga, de vill inte sälja eller byta med oss, tänker inte vänta på att de kommer till himlen haha, kan ju ta 20-30 år. Ork finns, vi är unga, och tänkte dö i nästa hus vi köper :crysmile: pengar finns till renoveringar, men vill ändå känna att det blir en bra affär, att man inte betalar för nått som om det vore välrenoverat för att sedan göra om allt ändå. Kommer garanterat bättre objekt generellt sett men ska man tänka så, så kommer man aldrig slå till, för bättre finns och kommer alltid ;)
 
  • Gilla
kattlucka
  • Laddar…
Om ni har renoveringsbudget så kör! Ett hus bjuder alltid på överraskningar. Drömhus med drömläge dyker inte upp ofta och de flesta hus så hittar man alltid lite konstiga lösningar i.

Gå igenom protokollet med säljarens besiktningsman på plats. Bestäm om ni tar in en egen. Fördjupad besiktning ta i alla fall 10000 kr per ”förstoringsglas”. Löjligt dyrt. Man får mycket mer info av att ta dit en duktig hantverkare och kan lägga pengarna på åtgärd istället.

Tänk på att besiktningsprotokollet är en friskrivning för säljaren så de kommer lista ”allt”. Om det ex inte är förhöjd fukt nu skulle jag inte bry mig om det.

Man måste våga lite med hus, annars kommer det aldrig bli något!
 
  • Gilla
Mulvaden och 2 till
  • Laddar…
För den prislappen hade jag varit starkt tveksam - det du noterat låter värre än det som uppges i besiktningsprotokollet, men det låter ändå som om taket skulle behöva ses över eller bytas?

Tycker ni gott kan förvänta er mer till den prislappen.
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.