Vill ha en Pool men alla bekanta säger dra inte på dig mera jobb nu, städa putsa rengöra filter mm.


Tveksam till detta men det finns säkert någon klok som kan berätta om läget för mig.


Tacksam för svar.
 
pröva själv med en liten ovan jords pool, vetta ja.. kostar inte mycket.. så vet du hur jobbigt det är.

sandfiltret ska rengöras 1 gång per månad. Upp plockning av lös o annat skit (damsugning) när det behövs.. = ofta (beroende på om pool skyddet är på eller ej eller om det nu finns ett).

Klorering när det behövs (beror på en massa saker) 1 gång i veckan (vecko tablett).

Vår städning (skrubba poolen från allt skit som sitter fast)

Helst höst städning med.
 
Hej du badsugne!

Vi har pool sedan 1978 och du skall få reda på exakt vad det innebär att ha pool.

Du skall naturligtvis inte bygga en halvdassig pool bara för att få reda på om det är jobbigt att vara poolägare.

Vår pool har måtten 4x8 m och är utrustad med ett poolskydd som dras på och av med hjälp av vattentrycket. Skyddet är godkänt skydd mot drunkningsolyckor och bär en vuxen person. Det minskar dessutom uppvärmningskostnaderna men hindrar inte löv och smuts att hamna i poolen.

Har man endast detta skydd så måste det vara på då poolen inte används, dvs även på vintern. Du måste då avlägsna snö om det blir för mycket annars kan poolens sidor dras in av trycket. Har du dessutom godkänt staket runt poolen så låter du den vara öppen. Du slipper då snöskottningen. Is blir det hur som helst men det har ingen betydelse.

Då du startar poolen på våren får du börja med att håva upp löv, grodor, möss mm. Därefter dammsuger du den, lägger i ordentligt med klor och har efter c:a 3 dygn kristallklart vatten.

Under badsäsongen kontrollerar du fri klormängd och ph-värdet med hjälp av ett testset. Du tillsätter klor efter behov och bottensuger vid behov. Efter varje bottensugning backspolar man filtret. Nämnda åtgärder upplever poolägaren inte som särskilt jobbiga. Det är faktiskt en trevlig sysselsättning. Har man tid att löga sig i poolen och sola sig så har man säkert också tid att hålla poolen ren.

På våren finner man ganska säkert en "sorgrand" där vattenytan ha legat. Den borstar man bort med en skarpare borste. OBS! använd inte svinto eller liknande. Om du ruggar upp plasten så fastnar det ännu mer senare. Poolens botten kan också behöva en borstning ibland.

Lycka till med poolbygget!

 
  • Gilla
Ragnar Olofsson
  • Laddar…
Det är inte mycket jobb.På våren tar vi av vintertäcket och häller i klor sen går det snart att bada.
Under sommaren fyller vi på klortabletter nån gång ibland och så klorchockas det när det behövs.Vi har dammsugit tre gånger hitills iår.Vi har inte sandfilter så vi behöver inte krångla med sånt.
Svårare än så är det inte...
 


tack för era svar.


Vi skall ha en nu är bara frågan vilken leverantör vi skall välja, vill ha med måtten 3,5*7 meter samt 1,3-1,7 djup.


Någon som har några tips på detta?
 
extremt ojobbigt... 8)
 
Jag brukar beskriva det för vänner att det är ungefär som att sköta ett köksgolv. Om man vill att dte ska var afräscht ska man dammsuga/sopa dagligen (dvs var gång någon annan än du själv ska bada) och dessutom behövs det lite extra vård en gång i veckan: Mätning av kemi (30 sek) eventuell åtgärd 5 minuter, backspolning av sandfilter, rensning av löv från pumpfiltret.

Jag brukar lägga i klorpuck en gång i veckan och var uppmärksam om vattnet blir lite, lite mjölkigt då klorar jag lite oftare.

Det jobbigaste är definitivt att sätta igång den inför våren. Det krävs åtminstonde 5 damsugningar, jag borstar hela polen med en mjuk skurborste - både sidor och botten och så svarar jag barnen att de få vänta ytterligare några dagar.

Normalt tar det nån timme * 5 var vår - Det är det värt!

Jag har haft lite problem att få igång värmeanläggningen de två senaste åren (pressostat på värmeanläggningen som beövde justeras) men nu tror jag att jag har lärt mig tricket.

Nu tar jag ett bad - det är fortfarande 27 grader ;D

Johan
 
Langbein
Och vad kostar underhållet?
 
En bra pool leverantör vi hade var svenska poolfabriken i Luleå Komplett pool med allt dessutom så har dom rostfri plåt som sarg. Folkpool inpregnerat virke. Vilket jag inte skulle välja. Men där e juh smaken delad. Finns en uppsjö av olika pooler så begär in offerter av flera och jämför priser och tillbehör. :)
 
Det är inte jobbigt att ha pool!! Vi har kristallklart vatten på våren, endast några få löv.
Man "konserverar" den på hösten med en chock klorering och i med algmedel.

Dammsuger ca. 1 gång i veckan, 1 klorpuck per veckan och kolla vattenkvaliten med test strips varje vecka, sen vara noga med poolskyddet.
Bygga pool är det bästa vi gjort!!

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=170

Här kommer en länk som är rolig för er som går i pooltankar. :cool:
 
Hej!

Ja, det är det, men själva rengöringen är kul..
Men mindre kul om poolduken går sönder,
etc.
Vi fick en ny från poolfirman, och underlaget
har gått sönder.
Den vi har är en ovanmarkspool, och vi
har inte hunnit bada i den.
Om du ska köpa en pool, så köp med hjälp
av montering från samma firma som du köpte
poolen.
Fler inblandade desto sämre soppa blir det.
När jag var yngre hade mina föräldrar en helgjuten
pool i berggrund, nackdelen med den var
att den jämt var kall ;D
Hoppas att du fått lite svar! Mer kul än jobbigt,
beror lite på hur stor pool du tänker dig.

Familjen som aldrig får bada!
 
Sen finns ju det helautomatiska systemet också...... åjtomatisk poolstädare som pluttar runt på botten å väggar medans man halvligger i vilstolen med en kall öl, salt water chlorinator som renar vattnet åjtomatiskt, timers å åjtomatik för påslag, avslag, fördröjningar för ev. luft i systemet, timer för lampa i poolen, åjtomatik på solfångarna osv..... funkar bra för oss!!!!!

Men.... det kostar att ligga på topp! ;)

PS: Allt detta kan ni importera själva ifrån Australien för under halva svenska priset.
 
Nog kostar det att ligga på topp. Vi köpte svindyrt hus på Toppen av Brunkebergsåsen men då ingick det finfin gjuten pool i branten. Förra ägaren gjorde allt manuellt.

Har du länkar till australiska poolhandlare som kan skeppa över dina automatiska förslag?
 
Nog är ni optimister alltid... ;)
Efter denna sommaren är vi mer poolsugna än någonsin förr MEN vi blir ofta avrådda av andra poolägare. Jag undrar, vad har de för poolsystem som gör det så jobbigt?
De brukar likna det vid en gräsmatta som måste pysslas med iaf 2 ggr/vecka. Vattenbyte, dyr klorering, sandfilter som ska bytas varje år...kostnader, kostnader...liner som går sönder..etc för att inte tala om alla djur som trots poolskydd ändå ramlar i (råttor, möss....) Dyr uppvärmningskostnad. Men drar man nytta av solvärmen är det väl en post som kan dras ifrån iaf.
Det är väl som med så mycket annat, det är person-relaterat hur man upplever pool och arbetet med den. Vissa gillar att städa, andra gillar att skita ner. :)

Jag skulle våga påstå att det jobbigaste med poolen - och det har ingen av er ens nämnt, är alla plötsliga bekantskaper som dyker upp så snart solen skiner och ska bada i ens pool! Så mitt hetaste tips är att redan nu, innan ni ens beställer poolen, skaffar en biljettkassa och säljer årskort till nära & kära och inte alltid så lika kära bekanta till ert badparadis ;-)
Simma lugnt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.