Hej,
Vi ska bygga två pergolor och har svårt att få hjälp kring hur stora limträbalkarna bör vara för att inte svikta för mycket.

Pergola A: Frihängande spannet 5300 mm som längst (nederst på bild A). Då den hamnar i höjdled precis ovanför ett fönster, som sen har bara knappa 200 mm vägg ovanför och sen kommer nästa höga fönster ytterligare ett par meter, så vill vi inte att limträbalken blir högre än 200mm och har således tittat på 180 för att inte täcka fönstret. Pelarna tänker vi kan vara antingen 90*90 eller 115*115, en i varje hörn på ritningen (totalt 10 st). Vi kanske sätter en hänggunga eller hängmatta vid den långa delen. Men vilken dimension på överliggaren skulle vara lämpligt med dessa förutsättningar? Se ritning (allt som är måttsats är pergolan)

Pergola B: kan ses samtidigt som A när man står i trädgården, så tänker mig samma höjd på limträbalken som i A. Men kanske man kan gå ner i tjocklek?

Nyfiken på era inspel!
A
Ritning av en pergola intill en pool med måttangivelser och planerade placeringar för pelare och limträbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
Ritning av en pergola med måttangivelser för limträbalkar, pelare och frihängande spann.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@justusandersson har du koll på hur mycket ovan balkar (troligen 180*45) kan tänkas svikta ner vid längst spannet?
 
Skicka gärna ett PM om du vill att jag ska titta på någon tråd. Nu var det en ren sinkadus att jag upptäckte din fråga. Nedböjningen pga egenvikt för en 5,3 m lång limträbalk med dimensionen 42x180 under de givna förutsättningarna blir ca 2,5 mm. En punktlast på mitten om 100 kg ger en momentan nedböjning på ca 11 mm.
 
  • Gilla
skula
  • Laddar…
Tusen tack!
kände inte till PM funktionen så tack även för det och att du är så aktiv här inne

J justusandersson skrev:
Skicka gärna ett PM om du vill att jag ska titta på någon tråd. Nu var det en ren sinkadus att jag upptäckte din fråga. Nedböjningen pga egenvikt för en 5,3 m lång limträbalk med dimensionen 42x180 under de givna förutsättningarna blir ca 2,5 mm. En punktlast på mitten om 100 kg ger en momentan nedböjning på ca 11 mm.
 
Om man går upp i dimension på överliggande limträbalk till 180*90, och vill ha alla på samma nivå höjdled (se referensbild), blir det mindre svikt då?

Och någon idé på hur man fäster ihop korsande balkar ovan stolpar om de har samma bredd (90) som stolpen, respektive om det vore bättre att gå upp till 115 stolpar? Hittade ett par bilder för att illustrera några alternativ, men vet inte om man kan skära ur en linträbalk på det viset och behålla bärigheten? Eller förslag på andra sätt?
 
  • En serie av vertikala trästolpar med överliggande horisontella limträbalkar som bildar en gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med limträbalkar i korsning ovanpå en stolpe mot ljus himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av tekniker för att ansluta limträbalkar över trästolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Christoffer Berglund
  • Laddar…
S skula skrev:
Om man går upp i dimension på överliggande limträbalk till 180*90, och vill ha alla på samma nivå höjdled (se referensbild), blir det mindre svikt då?

Och någon idé på hur man fäster ihop korsande balkar ovan stolpar om de har samma bredd (90) som stolpen, respektive om det vore bättre att gå upp till 115 stolpar? Hittade ett par bilder för att illustrera några alternativ, men vet inte om man kan skära ur en linträbalk på det viset och behålla bärigheten? Eller förslag på andra sätt?
Och blir det stabilt nog för hängmatta? Eller krävs fler stabiliserande åtgärder på konstruktionen?
 
Tänker du behandla balkarna så de tål att sitta utomhus?

(har liknande funderingar för pergola)
 
D Derbyboy skrev:
Tänker du behandla balkarna så de tål att sitta utomhus?

(har liknande funderingar för pergola)
Tanken är att måla dem med matt fönsterfärg innan montering. Lasyr verkar inte funka så bra till limträ vad vi läst, tyvärr.
 
Jag funderar på om man skulle kunna lägga hela limträbalken i ett bad innan man målar. Tänk en lång typ blomsterlåda och sen mata med olja. För att förhindra röta….
 
90x180 är styvare än 42x180. Med 90x180 minskar nedböjningen till en dryg mm. Nedböjningen med gunganblir 5 mm. Det blir alltid snyggast att använda pelare med samma bredd som balken. Det blir inte så snyggt att jacka ur limträ tycker jag. Välj en pelare som är 90x180 så blir det rätt snygga möten. Du bör inte måla med akrylatfärg på flera sidor, det brukar inte sluta bra. Det bästa är att plåttäcka på ovansidan, tycker jag.
 
  • Gilla
skula och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag funderar på om man skulle kunna lägga hela limträbalken i ett bad innan man målar. Tänk en lång typ blomsterlåda och sen mata med olja. För att förhindra röta….
Om du hittar en annan lämplig lösning får du gärna återkomma. Jag vill gärna måla med något så den blir antracit-grå i färgen. Läste någonstans att det kunde vara svårt att få färgen att fästa om man först oljade just limträ, då den inte suger in så bra som ny. Var ett tag inne på falu-rödfärg som finns i mörkgrå nyans, men sen förkastades det på en annan artikel…en djungel detta…
Plåttäckning kan vi absolut tänka oss, men resten av träet vill vi ändra färg på.
 
Jag har använt falu vapen till hela min fasad. Var läste du att den inte gick ihop med limträ?
 
Jag tycker att slamfärg är den bästa färgen för tomhuskonstruktioner. Problemet är att den kräver (helst) sågat virke. Limträ är normalt hyvlat. Återstår egentligen bara linoljefärg (som är diffusionsöppen) om du vill ha en täckande färg.
 
  • Gilla
skula
  • Laddar…
Tomhuskonstruktion?
 
U + tomhuskonstruktioner = utomhuskonstruktioner.
 
  • Gilla
skula
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.