Är det någon som kan tala om vad som skiljer i pris (kvmpris) mellan att bygga 2-plan istället för 1½? Gissar att totalsumman blir lite högre med 2-plans eftersom boytan blir större, men skiljer kvmpriset? Golvytan är ju densamma för båda varianterna, och det man förlorar på högre väggar borde man tjäna igen på mindre takyta.

Och prismässigt, var någonstans hamnar lösningen med förhöjt väggliv?
 
Som jag har förstått så är det mer bo yta på ett 2 pl hus i förhållande platta och markberedning. Detta gör att kvadratmeter priset blir billigare för ett 2 pl hus. Själv tittar vi på 2 plan hus (1 3/4 hus).
 
En dum fråga kanske men är 1 3/4-plan vad det kallas när det är förhöjt väggliv på en 1½-plans?

Jag tolkar det i så fall som att totalpriset för 2-plan inte direkt skiljer sig från totalpriset för 1½-plan, men att boytan i det förstnämnda blir lite större. Om så är fallet, vad kommer det sig att så många bygger 1½-planshus?
 
När vi beslutade oss för ett två-plans hus vägde det in att jag är uppvuxen i en 1 1 och 1/2 plans villa. Kände mig alltid trängd av tak som tryckte ner en och mycket begränsade möbleringsmöjligehter.
 
Aji skrev:
En dum fråga kanske men är 1 3/4-plan vad det kallas när det är förhöjt väggliv på en 1½-plans?

Jag tolkar det i så fall som att totalpriset för 2-plan inte direkt skiljer sig från totalpriset för 1½-plan, men att boytan i det förstnämnda blir lite större. Om så är fallet, vad kommer det sig att så många bygger 1½-planshus?

Vi skall bygga 1 ½ plans, och personligen tycker jag det är mycket finare än ett 2 planshus. Tycker 2 plans blir för mycket låda på låda!
 
Men om man nu bortser från estetiska och känslomässiga skäl, finns det då ekonomiska skäl att välja det ena eller det andra, eller är det ungefär samma pris?

Vi håller på och funderar på om enplans kanske blir lite för dyrt för att få den boyta vi vill ha, och frågan är då om det skiljer mycket i pris mellan 1½- och 2-planshus...
 
Mikael_L
Aji skrev:
.... Om så är fallet, vad kommer det sig att så många bygger 1½-planshus?
Ett skäl är att detaljplanen kanske inte godkänner tvåplanshus.
Ett annat kan ju vara att man tycker det ser för högt och dominant ut, själv tycker jag nog att det finns en minsta byggyta innan ett tvåplans får de rätta propotionerna, och då kanske totalytan blir allt för stor.

Personligen tycker jag inte om renodlade 1,5 plans, tycker propotionen mellan fasad och tak inte stämmer, dvs allt för mycket tak gentemot fasad. Därför tycker jag att förhöjt väggliv är mycket vackrare. Det är, för mig, inget krav med små fönster i det förhöjda vägglivet, jag är i huvudsak ute efter mindre takyta gentemot väggytan.

Renodlat enplans har definitivt sin charm i att det är utan trapp.

Alla dessa mina åsikter är med traditionella hus i åtanke, med andra stilar faller dessa ideal givetvis platt till marken!
 
Bygger själv 2-plan och tycker det är enormt tilltalande.

Alternativet tycker jag är 1-plan. 1,5 plan kan vara bra av praktiska skäl, om man tex har barn o ville dela upp huset mm men annars tycker jag hela plan är snyggare, däremot var det lite jobb att få igenom bygglovet
 
Är det inte så att skillnaden mellan 2-plans och 1½-plans (med eller utan förhöjt väggliv) är att i det första fallet bygger man upp väggar även på ÖV och lägger takstolarna på dessa. I det andra fallet är det takstolarna som utgör väggarna och det borde därför bli en billigare lösning.
 
Har ytterligare en fråga vad gäller val av övervåning. Hur hög brukar väggbiten vara på ett 1 3/4-plans hus (invändigt och/eller utvändigt)?

Förstår knappt frågan själv när jag läser den så jag försöker vidarutveckla lite. På ett 1½-plans hus är väggen (ej på gavel) kanske ett par dm invändigt, och typ 0 dm utvändigt? Motsvarande på ett 2-planshus borde väl vara 25 dm (eller vilken takhöjd man nu har) både in- och utvändigt. Så min fråga är alltså vad motsvarande mått ungefär blir med förhöjt väggliv. *Pust*
 
Mikael_L
Aji skrev:
Har ytterligare en fråga vad gäller val av övervåning. Hur hög brukar väggbiten vara på ett 1 3/4-plans hus (invändigt och/eller utvändigt)?
En vild (och spretig) gissning, 80 cm - 140 cm ...

I mitt barndoms hus vill jag minnas att det var ca 1,30 vid väggen, invändigt.
 
Det må vara spretigt men det duger för mig. :) Nu har jag i alla fall något att höfta till med vid nästa SketchUp-session...
 
På ett 1 ½-planshus är det vanligtvis 0,7 m mellan överkanten på vindsbjälklaget och skärningen mellan vägglivet och taket. Är det större än så, så räknas det inte som en vind, utan en våning (alltså ett 2-planshus). Så därför borde Mikael_L:s gissning på 80-140 cm vara ganska rimlig för ett 1 ¾-planshus.

Lite OT: Som jag har förstått det så finns det egentligen inga 1 ½-plans eller 1 ¾-planshus, utan endast 1-planshus, 2-planshus osv. När man söker bygglov för ett 1 ½-planshus söker man egentligen bygglov för ett 1-planshus (med en inredd vind). Ett 1 ¾-planshus klassas med största sannolikhet som ett 2-planshus.
 
För att det ska räknas som ett enochenhalvplanshus ur bygglovssynpunkt får inte den utvändiga väggbiten inte vara högre än 0,7 m.
mvh fialottabus
 
Kom på en sak till.... Höjden på insidan varierar så klart med taklutningen. 1 ½-planshus har vanligtvis 38 eller 45 graders taklutning, medan 1 ¾-planshus oftast har 38 graders taklutning. Så, jag tror att den faktiska boytan för ett 1 ½-planhus med 45 graders taklutning är ungefär densamma som för ett 1 ¾-planshus med 38 graders taklutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.