Rev tapeter i min källare. Huset är byggt 1977. Och undrar vad det vita är bakom tapeten? Asbestnojan har nått mig också och man vill ju veta om man ska oroa sig.
En delvis avriven blå tapet i en källare, och exponerad vit underliggande yta som kan vara spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här rivs det tapet. Ser ut som hela tapeten åker med man ser även en del limrester.
Men det vita bakom vet jag inte vad det är? Kan det vara spackel? Spacklade man putsade väggar?
Vägg med bortriven tapet som avslöjar vitt underlager, möjligt spackel eller limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med bortriven tapet som avslöjar underliggande vitt material, eventuellt spackel, i en källare från 1977.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med bortriven tapet som exponerar gammalt lim och ett vitt, okänt material som kan vara spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har man dock spacklat med något (nyare spackel antar jag?) Kanske vid ommålning av tapet?
Vägg med bortriven tapet som visar vita områden och limrester, eventuellt gammalt spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är lite likt det vita spacklet som jag se över spikhuvuden på gipsskiva i källaren.
Vägg med bortriven tapet som visar bruna partikelskivor och vita spackellager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta det långa inlägget med flera bilder men någon som vet vad man använde vid den tiden bakom tapet? Färg, spackel eller något annat? Och användes det asbest på det sättet eller är det spackel som man kan måla över?
Tacksam för svar!
 
Vanligt spackel, va vitt förr.
 
  • Gilla
Nahoj1900
  • Laddar…
I vår källare har vi också tunt skikt med vit innan betongen. Tror mig kommit fram till att det är någon form av gipsbruk löses och kladdigt när man fuktar det.

Är det ytterväggar så se till och måla med en färg som kan släppa ut fukt.
 
Ja precis det blir kladdigt, jag hade ångmaskin.
Men det kanske spackel blir också?
Detta är inneväggar men målar ändå med färg som andas.
Jag var mest rädd om det skulle varit asbest i det eftersom man läser mycket här på forumet och jag har väl drabbats av noja jag med. Är det värt att ringa någon att kolla det eller är det bara att måla över med färg som andas?
Är det spackel eller gipsbruk borde det ju gå bra?
 
Det är vanligt sandspackel man bredspacklade alltid putsväggar innan tapetsering ( det gör man väl i dag också) ingen asbest i sandspackel från 78 då var det förbjudet
 
Sandspackel har väl inte innehållit asbest tidigare heller
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Sandspackel har väl inte innehållit asbest tidigare heller
Det har förekommit även i sandspackel, enligt en person jag pratade med igår som arbetar med asbestanalyser. Kanske inte var vanligt förekommande men han hade stött på det vid analys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.