Vi bor i en liten BRF - enbart 3 lägenheter varav mycket i praktiken sköts som att vi bor i en stor delad villa. Vad jag förstått är ROT-avdrag för oss enbart tillgängliga för arbete som görs inom respektive lägenhet och då exkluderas även exempelvis fönsterarbete. Två frågor:

- Någon som vet VARFÖR rot inte är tillgängligt ö.h.t i BRF? Vi är en icke momspliktig förening utan avdragsrätt för kostnader så från ett skatteperspektiv är det i praktiken samma hantering av föreningens pengar som med mina. Jag chansar på att det är en administrativ fråga där det helt enkelt inte är möjligt för större föreningar att använda enskilda medlemmars rotavdrag.

- Någon som vet / har en känsla av hur mycket det går att smussla här? Om vi har inne en takfirma och jag ber dom fakturera mig som privatperson och dra rot på det - Är det något som då skatteverket kan "komma på"? Gör det ordentliga checkar? Jag har ju fullgott utrymme i mitt rotavdrag men det finns ingen fastighet registrerad på mig.
 
Andree16 Andree16 skrev:
- Någon som vet VARFÖR rot inte är tillgängligt ö.h.t i BRF?.
ROT/RUT är bara till för privatpersoner, inte föreningar/företag/etc..
 
Men om vi vänder på det, varför ska bostadsrättshavaren ha rätt att få avdrag för arbete som inte ens ingår i dennes ansvar? Det är ju föreningen som ska bekosta arbeten som faller inom föreningens ansvar. Det är ju en icke-fråga i vanliga fall.

Som precis allt annat som har med beskattning att göra fifflar man på egen risk. I min värld borde iofs kombinationen av takarbete och bostadsrätt resultera i en varningsklocka någonstans. Här är dock frågan om takfirman ens skulle gå med på att fakturera på detta sätt.
 

Bästa svaret

C
Jag tror helt enkelt att det handlar om att den juridiska gränsdragningen mellan föreningen som juridisk person och självständigt skattesubjekt vs. dess medlemmar är väldigt stark, även om man kanske i praktiken inte upplever det så. I synnerhet i en liten förening.

Sen kan jag personligen tycka att det är lite galet att ROT-reglerna har sin egen uppdelning av vad som hör till lägenheten/bostadsrätten respektive föreningen. T.ex. att fönster och ytterdörrar inte berättigar till ROT-avdrag trots att de i de flesta föreningar faller under bostadsrättshavarens underhållsansvar (och tvärtom i andra avseenden).

Min erfarenhet är att det inte finns så mycket utrymme att "smussla" här. Kontrollen är rätt hård och en seriös entreprenör vill inte riskera att åka dit på fusk.
 
K Kane skrev:
ROT/RUT är bara till för privatpersoner, inte föreningar/företag/etc..
Jag vet att ROT / RUT bara är för privatpersoner. Det klargjorde jag i första inlägget. Min fråga var varför?

Jetkokos Jetkokos skrev:
Men om vi vänder på det, varför ska bostadsrättshavaren ha rätt att få avdrag för arbete som inte ens ingår i dennes ansvar? Det är ju föreningen som ska bekosta arbeten som faller inom föreningens ansvar. Det är ju en icke-fråga i vanliga fall.

Som precis allt annat som har med beskattning att göra fifflar man på egen risk. I min värld borde iofs kombinationen av takarbete och bostadsrätt resultera i en varningsklocka någonstans. Här är dock frågan om takfirman ens skulle gå med på att fakturera på detta sätt.
Hur menar du att det är att vända på frågan? Föreningen är ju enbart en juridisk form som sammanbinder de boende? Föreningen = boende - Det är ju mina avgifter som boende (betalda i form av skattade pengar) som föreningen använder för att betala arbeten på fastigheten, arbeten som inte ger rätt till momsavdrag eller skatteavdrag så föreningen inte betalar skatt på avgifter.

jag förstår att det finns problematiska gränsdragningar då inte alla föreningar har samma förutsättningar, olika storlek och äkta / oäkta föreningar.

Att det är på egen risk förstår jag och det är den risken jag försöker förstå - Vilka kontroller finns det? Men sannolikt är det som du säger att det nog inte skulle komma så långt då seriösa hantverkare drar öronen åt sig.
 
C cpalm skrev:
Jag tror helt enkelt att det handlar om att den juridiska gränsdragningen mellan föreningen som juridisk person och självständigt skattesubjekt vs. dess medlemmar är väldigt stark, även om man kanske i praktiken inte upplever det så. I synnerhet i en liten förening.

Sen kan jag personligen tycka att det är lite galet att ROT-reglerna har sin egen uppdelning av vad som hör till lägenheten/bostadsrätten respektive föreningen. T.ex. att fönster och ytterdörrar inte berättigar till ROT-avdrag trots att de i de flesta föreningar faller under bostadsrättshavarens underhållsansvar (och tvärtom i andra avseenden).

Min erfarenhet är att det inte finns så mycket utrymme att "smussla" här. Kontrollen är rätt hård och en seriös entreprenör vill inte riskera att åka dit på fusk.
Tack för bra svar - Jag är nog starkt benägen att hålla med dig om att kruxet ligger i den juridiska gränsdragningen och svårigheten att sätta upp ett rotavdrag för föreningar som är funktionellt med den stora varianten av föreningar som finns.
 
C
Andree16 Andree16 skrev:
Jag är nog starkt benägen att hålla med dig om att kruxet ligger i den juridiska gränsdragningen och svårigheten att sätta upp ett rotavdrag för föreningar som är funktionellt med den stora varianten av föreningar som finns.
Man får ju inte heller glömma bort att syftet med ROT/RUT var att komma tillrätta med svartarbete inom hushållsnära tjänster. Bostadsrättsföreningar har aldrig varit stora köpare av svarta tjänster och därmed inte en målgrupp i sammanhanget. Sen kan man ju tycka vad man vill om det sättet att lösa problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man får ju inte heller glömma bort att syftet med ROT/RUT var att komma tillrätta med svartarbete inom hushållsnära tjänster. Bostadsrättsföreningar har aldrig varit stora köpare av svarta tjänster och därmed inte en målgrupp i sammanhanget. Sen kan man ju tycka vad man vill om det sättet att lösa problem.
När det är 30 år sedan senaste skattereformen och systemet idag är ett lapptäcke av avdrag, initiativ och temporära lagningar är det lättare att förstå varför inte problemet går att lösas med logiskt tänkande. Tack igen för bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.