Hej på er

I kåken min har jag VP rör ifrån 1970 så dessa rör har ju måttet 15.2mm och inte 16mm.

Hur skulle ni proffs skarva dessa så det blir säkert och sitter bra?
 
Jag skulle utan att blinka lägga på isoleringsband vid muffen och 15,2 röret.
Skulle jag orka att hämta åldersbeständiga ångspärrs tejp använder jag den.
Det finns muffar (har funnits) 15,2 till 16

Protte
 
Ta en skarvmuff 16 mm och tejpa kraftigt runt på rör och muff på båda sidor så den inte kan röra sig.

Edit 3:a på den
 
Låter ungefär så som jag hade tänkt, att tejpa änden på 15 röret för att öka diametern och sedan en 16 muff, och tejpa runt denna också samt klamra fast den så den inte kan röra sig :D
 
Någon gång när jag hade behov av att frekvent koppla samman 15,2 och 16 mm rör så samlade jag på mig 15,2mm plastmuffar som blev över från rivna delar av anläggningen. Sedan täljde jag en konisk träplugg som var 15mm i ena ändan och 16mm en bit in. Sedan var det bara att värma muffarna försiktigt med varmluftspistolen och trycka in pluggen så var muffen omgjord till en 15,2-16 adapter.
 
Fantastiskt att någon gör sig besväret med att "töja" skarvmuffar då man med några varv tejp och muff med låsfjäder snabbt och enkelt löser "problemet" :thinking:
 
S Stabbsson skrev:
I kåken min har jag VP rör ifrån 1970 så dessa rör har ju måttet 15.2mm och inte 16mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.