Hejsan

Nu börjar jag tycka att det är dags för mig att investera en kompressor, men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Jag vill inte köpa skit, betalar hellre lite mer för kvalité, men det behöver inte vara superdyrt extremproffs heller.

Kommer att använda den till dyckertpistol, spikpistol, fylla luft i bildäck, kanske även för sprutmålning mm

Vad ska jag ha ?
 
Kolla in Swedol. De har ett paket som är prisvärt med en tvåcylindrig kompressor.
TL-PAKET1 tror jag att det heter.
 
Några saker som är värt att tänka på vid köp av kompressor är att det bör gå att få tag i reservdelar till den och att du köper större än du tänkt dig. När man väl köpt en kompressor ser man alla användningsmöjligheter och det är lite surt att man då köpt för liten maskin.
Det som drar mest är slipmaskiner och blästerutrustning. Sen drar mutterdragare en hel del men till hjulbyten och kortare arbeten går mindre komressorer bra till mutterdragaren.
Jag brukar rekomedera Lunas fabrikat Race som är bra maskiner till vettiga priser och dom tillhandahåller reservdelar till dom.
http://www.luna.se
 
P-plats skrev:
Jag brukar rekomedera Lunas fabrikat Race [/url]
Kolla reklamhögen, det kom ett blad i veckan från den lokala Järniahandlaren som hade lite rea på Race. Hoppas det skickades ut rikstäckande bara...?
 
Hallå.

Jag köpte en Abac 1,5 hästars oljefri med 5liters tank beggad på blocket för 400 spänn.

FRån början tänkte jag ha den till att blåsa rent motorsågen och fylla luft i diverse däck.

Jag börjar mer och mer inse hur fantastiskt användbar den är. Och dessutom inse att förr eller senare måste jag köpa en större.

Jag kör visserligen mutterdragare hjälpligt med denna maskin, men man får ju vänta en del förståss.

Rådet blir självklart att köpa en ordentlig kompressor från början både när det gäller effekt och storlek på tank.

Sen är kan det ju vara bra att tänka på om man vill kunna flytta runt maskinen oxå. Min väger 10 kg och det funkar ju bra att ta med sig lite överallt.
Ljudnivån är oxå nåt som du behöver titta på, jag har förstått att visa kompressorer väsnas nåt enormt,

// Marta
 
  • Gilla
Raffe69
  • Laddar…
Kan tipsa om att Gelins KGK i Skara - Kvalité genom kunskap har erbjudande på en modell "Attack 241" för 1450:- + moms. Den har i alla fall jag mina funderingar på...

Någon som har något bra/dåligt med det märket att säga?
 
Jag skulle köpt en beg på blocket, atlas airlet med en tank på minst 250 liter..borde gå¨att komma över en sådan för 5000-8000kr...mycket prisvärd och proffsig...om du mot förmodan skulle vilja/kunna lägga mera så skulle jag ha köpt en skruvkompressor, fördelen är att de är tystare och kan leverera väldigt mycket luft utan att vara jättestora.
 
callel skrev:
Kan tipsa om att Gelins KGK i Skara - Kvalité genom kunskap har erbjudande på en modell "Attack 241" för 1450:- + moms. Den har i alla fall jag mina funderingar på...

Någon som har något bra/dåligt med det märket att säga?
En bekant som jobbar på Ahlsell ville sälja en Attack till mig, han sa att det är riktigt bra kompressorer och framför allt prisvärda. De kanske blir en sådan.

Hur är det med Cebe ? Det är väl ett ganska stort märke ??

Sen hade Järnia kampanj på Ferax, är det något att ha ??
 
Överväg att köpa två mindre kompressorer och koppla dessa parallellt. Titta på kapacitet/pris och lägg bara ihop. Smidigt om man vill ta med en till stugan, ute eller annat.

MVH Johan
 
Johan 713s: man kan ju annrs åka till soptippen, skruva bort 5-6 kompressorer från skrotade kylskåp, koppla dem parallellt....samma princip där...bara att lägga ihop::)
 
jag har haft en 1,5hkr race i ca 20 år, den har bara tuffat på, har inte ens fyllt på eller bytt olja i den, duger till att blåsa,pumpa däck,lackera och köra lite med 1/2" maskin. smidigt när den går att ta med i bilen eller in i huset. sen har jag en lite större hembygge som har större tank och därmed är mer stationär å till sist en som ger ca 400 minutliter och 35 kg's lufttryck med 350 liters tank.
 
Om du skall använda kompressorn till spikning etc., tänk på att ljudnivån är en viktig faktor.
 
Jula har mycket prisvärda kompressorer från ABAC.
Seriös världsledande tillverkare med stort utbud.
Jula har reservdelar, kan vara värre med nåt konstigt knasmärke.

Ska du spika kräver det inte en större än de för en 700-800 kr, dvs 1,5 hk med 24 liters tank, samma med fylla bildäck.
Sprutmåla kräver lite mer och då hoppar man upp kring 2000 kr eller 2500 kr. Ska du måla något seriösare än garageporten är det trevligt med 50 liters tank så du minskar tryckstötar vid start-stopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.