Hej jag har en panasonic monoblock som jag skulle vilja montera en rumstermostat till.
I manualen vill de att man använder simens raa20 termostat.
Men min fundering är hur reglerar den temperaturen?
Styrs värmen i vp eller måste man montera en trevägsventil som termostaten styr?
Hand justerar kablar i ett uppkopplat värmepumpsstyrsystem med tydligt märkta anslutningar för rumstermostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har läst och funderat lite. Det jag kommit fram till är att om rumstermostat är aktiverad i display för vp så kommer värmen att stänga av sig! Om jag då byglar plint 9 med 12 så ska värmen starta.
Enligt den analoga rumstermostaten från siemens (raa20) så är den en on/off variant
Så med plint 9 och 10 så har jag fas och nolla och kan montera en sonoff wifi brytare som styrs efter en trådlös tempsensor stor som en tändsticksask
Elkopplingsschema med plintar 9-12 och termostat symbol för värmereglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siemens RAA20 analog rumstermostat för värme eller kyla med reglerknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har kört värmepumpen med rumstermostat nu några dagar. Termostaten påverkar inte den inställda värmekurvan. Det den gör är att den stänger av cirkulationspumpen när temperaturen överstiger valt värde.
 
B
Panasonic har gjort en riktigt dum lösning. Egentligen borde ju termostaten t.ex. sänkt framtempens börvärde med 5C eller liknande, om det är för varmt inne, eller något annat lite smart. Men det är som du säger, den stänger av.

Jag satte in ngenic istället för att lura styrsystemet i pumpen, för att få en steglös reglering av värmepumpen som kretsar kring rätt inomhustemp.
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Panasonic har gjort en riktigt dum lösning. Egentligen borde ju termostaten t.ex. sänkt framtempens börvärde med 5C eller liknande, om det är för varmt inne, eller något annat lite smart. Men det är som du säger, den stänger av.

Jag satte in ngenic istället för att lura styrsystemet i pumpen, för att få en steglös reglering av värmepumpen som kretsar kring rätt inomhustemp.
Din lösning du gjort låter mycket bättre.
Det hade varit bra om den drog ner kurvan om det blir för varmt enligt termostaten. Men blir nog för min del att termostaten får styra en trevägsventil så vattnet kopplas förbi radiatorkretsen vid hög temp inne.
Men skum lösning panasonic har! Man har ju ändå glykol i systemet. Men om pump står stilla länge när det är riktigt kallt ute och då hoppar frysskyddet igång eller när den kallar på värme så får den jätte kalla tillopp
 
Jag ska byta till Panasonic luft/vatten monoblock nu och vill sätta Ngenig Tune tillsammans med Tibber för att timprisoptimera driften men vad händer med avfrostningen om Ngenic "lurar" systemet och säger att det är +15 grader ute för att hålla nere förbrukningen men att de i själva verket är -15 grader?

Det finns bara en inbyggd givare i utedelen

Kan pumpen gå sönder?
 
B Bob Macahan skrev:
Jag ska byta till Panasonic luft/vatten monoblock nu och vill sätta Ngenig Tune tillsammans med Tibber för att timprisoptimera driften men vad händer med avfrostningen om Ngenic "lurar" systemet och säger att det är +15 grader ute för att hålla nere förbrukningen men att de i själva verket är -15 grader?

Det finns bara en inbyggd givare i utedelen

Kan pumpen gå sönder?
Haj. Kommer du använda Propylenglykol eller liknande? Min pump har frysskydd att pumpen startas vid en viss temp. Men blir givaren lurad under längre tid med bara vatten i systemet så kan det bli jobbigt
 
allexx allexx skrev:
Hej jag har en panasonic monoblock som jag skulle vilja montera en rumstermostat till.
I manualen vill de att man använder simens raa20 termostat.
Men min fundering är hur reglerar den temperaturen?
Styrs värmen i vp eller måste man montera en trevägsventil som termostaten styr?
[bild]
Hej
Jag köpte en rumstermostat från Panasonic PAW-A2W-RTWIRELESS
Och den ska kopplas in med en 5-ledare
Men finns bara 4 ingångar på kortet??
Snälla hjälp!
 
L Lunby65 skrev:
Hej
Jag köpte en rumstermostat från Panasonic PAW-A2W-RTWIRELESS
Och den ska kopplas in med en 5-ledare
Men finns bara 4 ingångar på kortet??
Snälla hjälp!
Första bilden termostat
Och andra bilden ingång på huvudkortet i ytterdel.
 
  • En handledning för kablage med specifikationer och strömgräns på 3A max.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt schema, omkopplare för värme och kyla, teknisk ritning, numrerade anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.