Någon som har några tips på hur jag bygger denna carport med så låg materialkostnader som möjligt?


Schematisk bild av en fristående carport med mått och konstruktionsdetaljer på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle bygga motsvarande av vanligt sågat virke
 
Ett annat (tråkigt) tips är ju att inte bygga just nu när virkespriserna är rekordhöga
 
Takbalkarna har jag lyckats komma ifrån limträ,om än lite vekt.
Skulle kunna gå upp till 45x245.
Vad skulle jag kunna ersätta bärlinorna med?
Stolparna är inte jättedyra i limträ,men kan jag komma undan billigare där med så är det bra.
 
Ar det innom detaljplan? Är bredden, höjden och takets vinkel given?
Med ökad vinkel på taket, minskad bredd eller byte till sadeltak bör det gå att bygga med vanligt bonnsågat virke.
 
Det är utanför detaljplan.
Höjden o takets vinkel går att ändra.
 
Prova att öka tak vinkeln och se om behovet av limträ försvinner.
Till stolparna går det utmärkt med vanligt virke, själv skulle jag välja lite grövre bonnsågat då det är billigare och inte ser så klent ut.
 
Du kan förstärka de takbjälkar som ligger direkt på stolpar t ex köra dubbla 45x220 eller 45+22 så kommer taket upp över gränsen utan att du behöver gå upp till 45x270. Har inte räknat på ev prisskillnad.

Klär du stolpar med vanliga panelbrädor så ökar du bärigheten plus att du kan använda slamfärg. Här behöver du räkna på vad du kommer undan med men en stolpe som omgärdas med 22 mm brädor som skruvas fast blir ganska styvt. Limmar du blir det ännu bättre men svårt att byta ut en bräda i framtiden.

Försök att hitta material till plintarna billigt, sten, begagnade betongplattor etc funkar utmärkt för att minska mängden betong som går åt.
 
Z z_bumbi skrev:
Du kan förstärka de takbjälkar som ligger direkt på stolpar t ex köra dubbla 45x220 eller 45+22 så kommer taket upp över gränsen utan att du behöver gå upp till 45x270. Har inte räknat på ev prisskillnad.

Klär du stolpar med vanliga panelbrädor så ökar du bärigheten plus att du kan använda slamfärg. Här behöver du räkna på vad du kommer undan med men en stolpe som omgärdas med 22 mm brädor som skruvas fast blir ganska styvt. Limmar du blir det ännu bättre men svårt att byta ut en bräda i framtiden.

Försök att hitta material till plintarna billigt, sten, begagnade betongplattor etc funkar utmärkt för att minska mängden betong som går åt.
Jag tycker nog att ordentliga jordfasta plintar är rätt väsentligt på en carport, det kan bli ordentliga lyftkrafter när det blåser.
 
Jag var nog oklar. Istället för att köpa eller gjuta i ren ny betong kan man enkelt minska mängden som går åt vid en gjutning genom att fylla ut med sten och/eller gammal betong. Ingen stor besparing i det stora hela men det är i alla fall något.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har täkt att ha tp20 plåttak,vad bör jag ha för läkt?
 
Det beror ju på, har du bestämt tjocklek på plåten, takvinkel, läktavstånd?
 
Läktavstånd cc600
Takvinkel 14 grad
Tjocklek plåt 0,5mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.