P
Snailman Snailman skrev:
Man undrar ju om den fortsätter släppa ut gaser som är farliga för fåglar även efter denna första uppvärmning?
Om ugnen är utrustad med pyrolysrengöring så kan den göra det, men hur mycket beror på hur mycket smuts det finns i ugnen.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag skummar åtminstone varningstexten. Det mesta brukar vara självklarheter, som det här ur manualen till min röjsåg: "Den som arbetar med maskinen ska vara utvilad, frisk och i god kondition".

Men skummandet brukar ibland trigga min uppmärksamhet på något som är specifikt för just den apparaten vars manual jag läser. Då är det värt att läsa igenom det avsnittet lite mer noggrant. Om vi tar samma röjsågsmanual så finns det ett stycke om att man regelbundet bör titta på slitagemarkeringarna på trimmerhuvudet och byta trimmerhuvud om markeringarna ser ut på ett visst sätt. Med ett alltför slitet trimmerhuvud kan risk för personskada uppstå.

Det kan alltså finnas god anledning att läsa igenom säkerhetsanvisningarna i manualen, men jag tycker nog att tillverkarna kan stryka självklarheterna. Det skulle kanske leda till att fler läser texten.
Sista stycket håller jag verkligen med om. Anledningen till att så många helt enkelt skiter i att läsa varningarna är att de flesta är antingen rena självklarheter eller ännu värre helt irrelevanta. Visst är det ännu värre i USA, men vi närmar oss ju mer instruktionerna internationaliseras.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Att lämna ugnen igång borde vara straffbart. Tyvärr fick fåglarna stå för straffet.
Men fåglarna borde varit ganska nära ugnen för att gaserna ska kunna döda. Egentligen vilken människa lämnar ugnen på pyrolys med fåglarna i ugnens närhet och går ut?
Alla som kört pyrolys vet att det bruka lukta en del och även ryka lite. Om man inte själv vill vara där varför skulle fåglarna vilja det?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Hade man haft en märkning på förpackningen så hade fler sett det och det varit mer känt. Så håller inte med IKEA.

Min ugn med pyrolys har ingen varning för fåglar och reptiler i manualen, dock ej IKEA.
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Hade man haft en märkning på förpackningen så hade fler sett det och det varit mer känt. Så håller inte med IKEA.

Min ugn med pyrolys har ingen varning för fåglar och reptiler i manualen, dock ej IKEA.
Frågan är var man ska ha märkningen?
Varning för fåglarna känns som ett minimalt problem. Då finns det viktigare saker att varna om. Att inte lämna pyrolysen på utan övervakning.
 
Snailman Snailman skrev:
Åtminstone förr i tiden så stod det ju att man skulle bränna in nya ugnar första gången, för att få bort typ farliga gaser som bildas första gången isoleringsmaterialet runt ungnen hettas upp, man skulle köra på hög värme nån halvtimma med ugnsluckan öppen. Brukar det inte stå något sådant nuförtiden?
Det var därför att nya ugnar då (och plattorna) har en rostskyddande behandling som man vill bränna bort.
 
Kan de inte skriva i klartext att pyrolysugnar under förbränning av matrester avger brandrök i måttlig mängd och denna kan vara dödlig för bla fåglar?
Att skriva "avger giftiga gaser" för att täcka in alla möjligheter får folk att spekulera om vilka gaser en ugn avger vid användning.
 
R Riverground skrev:
Ja det är en väldig skillnad mellan 42 sidan i svenska manualen eller femte sidan i svenska manualen. Att det är ryska och kinesiska innan är ganska irrelavant. Innan ett så "extremt" program som pyrolys körs borde det vara självklart att läsa på om programmet, sedan går man väl inte hemifrån med ugnen 400 grader varm...
400 grader! Det blir ju perfekt för att grädda pizza i rätt temperatur. Vår ugn går bara upp till 275.
 
  • Gilla
FredrikFredrik
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är var man ska ha märkningen?
Varning för fåglarna känns som ett minimalt problem. Då finns det viktigare saker att varna om. Att inte lämna pyrolysen på utan övervakning.
Har du en överkryssad fågel på någonstans på förpackningen skulle nog ge en nyfikenhet att läsa vidare i varningsföreskrifterna.
Att man inte skall lämna hemmet när man kör pyrolysen är med lite förstånd inte svårt att fatta. Däremot är det mer långsökt att förstå att det är farligt för fåglarna.

Kolla på en hammare, tror att de visa att man både skall skyddsglasögon, hjälm och hörselskydd.
Där kan man i vart fall ha en rad med varningssymboler....
 
Düsseldorff
"Undvik alltid fingrar över eller i anslutning till revolvertrumman. Allvarlig risk för svår personskada och total förlust av finger."
 
Xenonlampor. 'You can be killed"
 
N
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ännu en incident har inträffat där en ugns pyrolysfunktion har dödat fåglar.

Du kan läsa artikeln här: Ugnens rengöringsfunktion dödade hennes fåglar
Tack vet jag min gamla hederliga emaljerade ugn. Rengöres med såpa alternativt bikarbonat och ser som ny ut efter drygt 30 år och jo - den har gjutjärnsplattor också (vilket jag har i reserv).
 
Rent krasst, vem fan läser manualen till en ugn? Sure, någon med OCD kanske gör det, men de flesta gör inte det. Köper du ett hus med en ugn, läser du manualen då, om den ens finns kvar?

Detta borde IKEA inse, och antingen ta bort funktionen eller ha något tydligare, typ en display med en varningstext som måste kvitteras.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Den som flyttar in ett hus med en ugn som man inte vet funktioner på läser antagligen manualen. Finns inte manualen kvar så använder man Google för att leta reda på en. Har man väl öppnat manualen så dör man inte (vilket bevisligen inte kan sägas om pyrolysfunktionen) av att spendera 30 sekunder på att läsa två sidor säkerhetsinstruktioner. (Antagligen närmare 10-15 minuter för de som tycker det är maskuliniserande att inte ta sitt ansvar och istället pissa på gravar och sånt.)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
När jag flyttade till en bostadsrätt för femton år sedan var jag tvungen att söka på nätet efter ugnsmanualen i en halvtimme för att överhuvudtaget kunna starta ugnen. Det var en Ariston varmluftsugn.

Det visade sig att ugnen krävde att klockan var inställd för att kunna startas. :poop:

Ont:
Pyrolysfunktionen (knapp/vred hur det nu funkar) skulle kunna vara markerad med symbolen för instruktionsboken och man kan ha ett litet kapitel bara för det med alla varningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.