D
D Daniel 109 skrev:
Det låter inte vettigt nej. Men det är ju inte så.

Jag förstår inte riktigt vad du syftar på. Men jag gissar.

När du pratar om monopol gissar jag att du pratar om elnäten. De är absolut monopol till sin natur. De byggdes till stor del av privata intressenter. Ibland av kommuner med offentliga medel. I de fall offentligt ägda när hamnat i privata händer är det kommunalpolitiker som tyckte det var en bra ide att sälja verksamheten. De gavs inte bort.

Stomnätet är byggt och ägs av staten.

Några produktions anläggningar har inte byggts och getts bort.

Elmarknaden kännetecknas av en fungerande konkurrens, det är inte monopol eller oligopol som manipulerar marknaden.

Att vi kopplas närmare andra marknader är en del av globaliseringen och den fria marknaden inom EU, det är definitivt inte marknadsmanipulation.
Du får gärna ge ett annat perspektiv men vad jag vet har de stora energianläggningarna kommit till efter beviljande av anslag, att dessa och näten sedan överförts mot någon form av symboliska avgifter ändrar inte min uppfattning om att redan hur denna el-"marknad" har tillkommit diskvalificerar den som marknad. Det är rejäl uppförsbacke för en aktör att med en påse pengar bygga baskraft och börja konkurrera, de andra har redan givits ett sådant försprång med skattemedel att det är kört, förutom då sol/vind som är konkurrenskraftigt. Man får ju tycka som man vill såklart men för mig är inte elmarknaden konstruerad reglerad så att man ser de positiva effekterna som en marknad kan ge, den ger bara redan subventionerade producenter fördelar och erbjuder inga fördelar vare sig för landet eller deras kunder.

Det är inte bara elmarknaden som drabbas, i princip alla de områden som leder till stora problem i Sverige idag är sprungna ur en iver att försöka göra en marknad av något som det inte kommer funka på.

Då är jag ändå starkt för fria marknader och en sådan ekonomi men samtidigt realist och man ska spela korten med förstånd, utan radikalisering och idealistisk dumhet.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Så med tanke på den skitiga situationen och att den bara kommer bli värre överväger jag solpaneler, 7500 euro för en installation av solpaneler på huset, då skulle elen primärt konsumeras av hushållet, överskottet säljs. Det är faktiskt billigare än jag trott det skulle vara.
Det lär väl explodera med att installera solpaneler nere i Skåne efter detta, eller? Bor själv i SE3 med "låg" elförbrukning men har varit sugen på solpaneler sedan vi flyttade till villa för 2½ år sedan. Fast vår förbrukning är "låg" jämfört med eluppvärmt så är den väldigt hög för att ha fjärrvärme istället, drygt 10kWh per år. Normalt säger man väl är 5kWh om man inte värmer med el, problemet i vårt fall är att huset har en grundförbrukning på 4370kWh per år, suck.

Nu blev det ju ännu mer intressant med solpaneler måste man säga med dessa nya "normala" priser.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi har ungefär desamma, 10-11t kWh per år, svårt att säga hur mycket man skulle tjäna på det, inte gjort några beräkningar.
 
F fribygg skrev:
Exporten av Karlshamnsverkets produktion i September är jag måttligt glad över, det borde finnas bättre styrning när man får producera el med olja.
Vad är fel med styrningen? Tyskland har brist på gas, då får man ta till oljekraft för att kompensera. Utan den produktionen skulle priset varit ännu högre.
 
D djac skrev:
Du får gärna ge ett annat perspektiv men vad jag vet har de stora energianläggningarna kommit till efter beviljande av anslag, att dessa och näten sedan överförts mot någon form av symboliska avgifter ändrar inte min uppfattning om att redan hur denna el-"marknad" har tillkommit diskvalificerar den som marknad. Det är rejäl uppförsbacke för en aktör att med en påse pengar bygga baskraft och börja konkurrera, de andra har redan givits ett sådant försprång med skattemedel att det är kört, förutom då sol/vind som är konkurrenskraftigt. Man får ju tycka som man vill såklart men för mig är inte elmarknaden konstruerad reglerad så att man ser de positiva effekterna som en marknad kan ge, den ger bara redan subventionerade producenter fördelar och erbjuder inga fördelar vare sig för landet eller deras kunder.

Det är inte bara elmarknaden som drabbas, i princip alla de områden som leder till stora problem i Sverige idag är sprungna ur en iver att försöka göra en marknad av något som det inte kommer funka på.

Då är jag ändå starkt för fria marknader och en sådan ekonomi men samtidigt realist och man ska spela korten med förstånd, utan radikalisering och idealistisk dumhet.
Vilka anläggningar syftar du på? Jag känner inte alls igen beskrivningen.

Det finns absolut områden där marknadsekonomi funkar mindre bra. Men el är ett område där det fungerar.
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vehicle to grid
Dvs bil till nät. Ingen växelriktare externt där.
Utan bilens interna laddare kommer då omvandla .
I chademo standarden sitter det såkallat i själva snabbladdaren men inte en extra växelriktare.
Sen är det tveksamt om man ens behöver ladda ur. Att bara stanna laddning borde vara tillräckligt. För nätet i stort. Men på individnivå för att hålla ner effekten i hushållet kan det vara fördelaktigt att även ladda ur
Elnätet har AC och bilens batterier har DC, på något ställe så måste man göra konverteringen beroende på om man skall ladda eller ladda ur, Virta skriver följande på sin sida:

"Vehicle-to-grid charging devices are DC chargers, since this way the cars' own unidirectional on-board chargers can be bypassed. There have been also projects where a vehicle has an onboard DC charger and the vehicle can be plugged into an AC charger. However, this is not a common solution today."

https://www.virta.global/vehicle-to-grid-v2g

Så om vi iaf tar deras produkt så behöver man en växelriktare i laddboxen. Det är den som jag estimerar till 10000kr i kostnad.

Men om det är så att man använder bilen för att göra DC till AC så kan man nog inte använda bilens AC till DC laddare rakt av. Möjligen kan vissa komponenter återanvändas men det komplicerar nog laddmodulen och bör då öka kostnanden på bilen (vilket jag tror tillverkare är försiktiga med). Att bara göra bypass på DC-sidan är väldigt mycket billigare än en växelriktarfunktion.

Således så anser jag att V2G endast har en framtid via DC-uttaget. Och vill man få den konverterad till AC så behöver man en växelriktare även om man kallar den för snabbladdare eller annat.

Rent praktiskt så verkar det bara vara Nissan som via Chademo och DC har stöd för detta. För CCS har V2G ej ännu standardiserats. Renault har med sin Zoe använt sig av V2G via AC från bilen i några tester vad jag kunnat hitta.
 
M merbanan skrev:
Rent praktiskt så verkar det bara vara Nissan som via Chademo och DC har stöd för detta. För CCS har V2G ej ännu standardiserats. Renault har med sin Zoe använt sig av V2G via AC från bilen i några tester vad jag kunnat hitta.
Det här är väl en ganska talande nyhet om att det nog kommer så småningom:

All Volkswagen MEB-Based Electric Cars Will Be V2G Capable Beginning In 2022
https://cleantechnica.com/2021/04/0...c-cars-will-be-v2g-capable-beginning-in-2022/
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vid DC laddning ansluts batteriet i princip direkt till laddkontakten. Det är extremt lätt att tillåta att energin flödar åt två håll. Det ser ju bra ut i marknadsföringen att bilen klarar V2G. Men det finns ju inte laddare som stöder det. Så det används ju inte. DC laddning används på snabbladdare, där står inte bilar kontinuerligt. Så nej, jag tror inte att det är en teknik som kommer att få betydelse.

Däremot kommer laddstyrning att kunna stabilisera elnätet.
 
D Daniel 109 skrev:
Däremot kommer laddstyrning att kunna stabilisera elnätet.
Vilket dessutom kommer bli en nödvändighet i framtiden då den lokala infrastrukturen inte skulle klara av belastningen om alla skulle ladda sina elfordon samtidigt.
 
Hur var det här med att Norrland ska "förse" södra Sverige med el ?? ...

Nu kommer det till ytterligare industriprojekt i norra Sverige som ska dra massa ström.
Förutom Hybrit och alla de andra redan påbörjade industriprojekten.
* Grupo Fertiberia ska bygga en anläggning för att tillverka konstgödsel uppe vid Luleå/Boden
* Cinis Fertilizer ska bygga två anläggningar också för att tillverka kostgödsen (fast på andra sätt än Fertiberia) i Ö-vik och Ske-å
Dessa ska dra ca 600MW stycket ....
* LKAB ska också börja tillverka konstgödsel på ett tredje sätt från restprodukter de redan har liggandes ...
* Swerim ska tillverka ammoniak av stålindustrins restgaser

Så hur mycket kommer det att bli över egentligen att "skicka" ner åt ??
Oppps!
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
D
M merbanan skrev:
Elnätet har AC och bilens batterier har DC, på något ställe så måste man göra konverteringen beroende på om man skall ladda eller ladda ur, Virta skriver följande på sin sida:

"Vehicle-to-grid charging devices are DC chargers, since this way the cars' own unidirectional on-board chargers can be bypassed. There have been also projects where a vehicle has an onboard DC charger and the vehicle can be plugged into an AC charger. However, this is not a common solution today."

[länk]

Så om vi iaf tar deras produkt så behöver man en växelriktare i laddboxen. Det är den som jag estimerar till 10000kr i kostnad.

Men om det är så att man använder bilen för att göra DC till AC så kan man nog inte använda bilens AC till DC laddare rakt av. Möjligen kan vissa komponenter återanvändas men det komplicerar nog laddmodulen och bör då öka kostnanden på bilen (vilket jag tror tillverkare är försiktiga med). Att bara göra bypass på DC-sidan är väldigt mycket billigare än en växelriktarfunktion.

Således så anser jag att V2G endast har en framtid via DC-uttaget. Och vill man få den konverterad till AC så behöver man en växelriktare även om man kallar den för snabbladdare eller annat.

Rent praktiskt så verkar det bara vara Nissan som via Chademo och DC har stöd för detta. För CCS har V2G ej ännu standardiserats. Renault har med sin Zoe använt sig av V2G via AC från bilen i några tester vad jag kunnat hitta.
Är denna kass?
https://www.evsolution.se/produkt/wallbox-quasar-dc-laddare-for-hemmet/
 
D djac skrev:
Är denna kass?
[länk]
Ja det är den i stort sett.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter på dig som att vi bara skickar ut elen i ett svart hål. Den säljs, det ger inkomster. Om vi kan förädla råvaror i Sverige och få bättre betalt så gör det. Men om det inte lönar sig så är det för att det lönar sig bättre att sälja råvaran. Om det nu är vi som byggt upp elproduktionen då borde vi väl vara glada att produktionen går på export till höga priser. Eller?

Jag är inte råkapitalist. Långt därifrån.
Du har aldrig tänkt på att det är olika företag som exporterar el och som än händer den i landet?
Och vi privatpersoner, varför ska vi som skattebetalare och ägare till stamnätet, gå med på detta?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ska ”än händer” vara ”använder”?

Visst är det så, men om de som använder elen måsta ha ett pris under marknadspris för att gå runt så är det ju ingen vinst med att använda elen i Sverige.

Varför skulle vi inte gå med på export? Vi vill ju kunna importera varor som vi har brist på.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja det är den i stort sett.
Menvadårå, den har ju ”unik effektelektronik samt högfrekvensfördelning som optimerar energiförhållandet med avancerad ansiktsigenkännande och teknik för handrörelse som tillval.” :rofl:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.