Magnus E K Magnus E K skrev:
Jämfört med vad? Det är ju bara elhandelsbolaget man kan byta och med 30 öre/kWh plus moms (vilket är högt räknat för helåret 2020) måste man upp i 17 500 kWh för att nå den summan.
Jag jämför med mitt lokala elbolag DinEl och gör av med 20000kWh/år.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Funderar på att gå över till timtaxa i fritidshuset och undrar om någon har någon klok input. Har läst några generella trådar om det och sett att det inte verkar vara någon stor vinst, men tänker att förutsättningarna är bättre här.

Förutsättningar:
Total konsumtion 5.000 kWh/år, varav max hälften är uppvärmning.
Underhållsvärme med llvp i de delar av huset som har rinnande vatten.
Viss hemautomation (Telldus generellt, Sensibo för llvp) men inga avancerade kopplingar/scenarier.
Kör laddhybrid (inom ett år förhoppningsvis elbil)

Vad tror ni, visst borde det vara lämpligt med timdebitering och styrande av uppvärmningen och framtida elbilsladdning till nattetid? Å andra sidan, med så pass låg totalförbrukning, spelar det någon större roll?
Absolut, vi har byggt ett styrsystem som styr efter timspotpriset, mejla anders (at) electrotest.se så kan jag skicka lite info hur vi gör.
 
Såhär närmare ett år senare, med än mer volatila elpriser och efter att ha börjat köra elbil så smått så kändes det som dags att ta tag i det här.

Greenely blev det, då det var det som kom överst med timdebitering på Elskling givet förutsättningarna. Jag gissar att jag mot mina ursprungliga önskemål får hålla koll på att jag inte är bortfintad prismässigt om ett år.

Det är tre veckor tills avtalet träder i kraft och förhoppningsvis hinner även elmätaren bytas relativt fort – tre månader har tydligen nätbolaget på sig.

Vidare rapporter kommer.
 
  • Gilla
thomasa88 och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft timpriser med koppling till Nordpool i minst 10 år, då fanns inte Greenely
 
trots att jag har greenely skulle jag ju inte valt det nu med priserna som är på timme nu...
med det sagt så fögger jag på låga förbrukningar . men dyrt blir det ändå. i Se3, om du har huset i Se1 eller SE2 så är det en annan 5-a
jag snittade sept på 98.44 öre på 331.40kWh
 
M MagicFingers skrev:
trots att jag har greenely skulle jag ju inte valt det nu med priserna som är på timme nu...
med det sagt så fögger jag på låga förbrukningar . men dyrt blir det ändå. i Se3, om du har huset i Se1 eller SE2 så är det en annan 5-a
jag snittade sept på 98.44 öre på 331.40kWh
Fast poängen är ju just att undvika topparna och deras påverkan på genomsnittspriserna.

Såhär ser Greenelys priser i SE3 ut just nu. Kan man undvika middagspeaken nu betalar man närmast ingenting för elen. Även i september var också billiga perioder mycket billigare än peak och snittpriserna, även om allt låg på en högre nivå.
Graf över elpriser visar låga kostnader med undantag för middagstopp på 99,1 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kanske det finns ett litet mått av gungor och karuseller, i och med att man har en jojo-nivå på uppvärmningen och värmer som mest när COP-värdet är som sämst på en LLVP pga. låg utomhustemperatur, men jag skulle bli mycket förvånad om man inte går plus på det i ett fritidshus med underhållsvärme.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Lite småkallt i oktober, så har kört luftvärmepumpen på landet en timme på dagen för att hålla innetemperaturen över 10 grader, detta för att kylskåpet (och främst frysen) ska gå bra.

Såhär bra går det ändå då att matcha elpriset i ett understödsuppvärmt, illa isolerat fritidshus.
Elanvändning och elpriser i diagram och cirkeldiagram för oktober för att visa strömförbrukning i fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elanvändningsdiagram för fritidshus med fördelning av elpris och användning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över inomhustemperatur över tid med en topp på cirka 13 grader Celsius från Tellus app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasa88
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite småkallt i oktober, så har kört luftvärmepumpen på landet en timme på dagen för att hålla innetemperaturen över 10 grader, detta för att kylskåpet (och främst frysen) ska gå bra.

Såhär bra går det ändå då att matcha elpriset i ett understödsuppvärmt, illa isolerat fritidshus.
[bild]
[bild]
[bild]
Spännande. Har liknande förutsättningar. Illa isolerat fritidshus med luft/luft pump och underhållsvärme samt snart en laddstolpe. Hur styr du det hela?
 
Jag har mobilt bredband i stugan, så styr via appar.

Sensibo har en appstyrd fjärrkontroll till luftvärmepumpen. Den kör jag gratisvarianten på, och även då kan man tidsstyra av/på och temp. Med betalappen kan man även reglera den efter rumsvärmen.

I övrigt kör jag Telldus för hemauto, men hittade ingen llvp-fjärr som funkade med det.

Jag varken kan eller är intresserad av att programmera, så allt görs med knappar och reglage i appar. Jag förstår att man kan skräddarsy med egen programmering, men det är inte min grej, så i den här tråden ser jag gärna att vi håller oss till out-of-the-box-lösningar.

Sensibo-fjärren är en sån här.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har mobilt bredband i stugan, så styr via appar.

Sensibo har en appstyrd fjärrkontroll till luftvärmepumpen. Den kör jag gratisvarianten på, och även då kan man tidsstyra av/på och temp. Med betalappen kan man även reglera den efter rumsvärmen.

I övrigt kör jag Telldus för hemauto, men hittade ingen llvp-fjärr som funkade med det.

Jag varken kan eller är intresserad av att programmera, så allt görs med knappar och reglage i appar. Jag förstår att man kan skräddarsy med egen programmering, men det är inte min grej, så i den här tråden ser jag gärna att vi håller oss till out-of-the-box-lösningar.

Sensibo-fjärren är en sån här.
Nu styrs min llvp med den inbyggda kontrollen utefter rumstemperatur och med en Sensibo kan man då styra hemifrån. Det är ju bra, då kan man ju sätta på mer värme när det är dags att åka ut. Men finessen var ju att du styr llvp efter timpriset på el. Hur styr du det?
 
Nej, det gör jag manuellt. Men priset är alltid lågt 23–06 och har en dipp tidig eftermiddag runt 14, så jag har Sensibo inställt på att ha på llvp:n då. Och är det bara måttligt kallt som nu stänger jag av aktiveringen kl. 14.

Det är alltså bara matchat mot låga timpriser, inte styrt av dem.

Med exempelvis Tibber verkar man kunna göra mer automatiserade grejer, men givet den relativt lilla förbrukningen känns det här bra nog.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gör jag manuellt. Men priset är alltid lågt 23–06 och har en dipp tidig eftermiddag runt 14, så jag har Sensibo inställt på att ha på llvp:n då. Och är det bara måttligt kallt som nu stänger jag av aktiveringen kl. 14.

Det är alltså bara matchat mot låga timpriser, inte styrt av dem.

Med exempelvis Tibber verkar man kunna göra mer automatiserade grejer, men givet den relativt lilla förbrukningen känns det här bra nog.
Ok, tack för tips
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite småkallt i oktober, så har kört luftvärmepumpen på landet en timme på dagen för att hålla innetemperaturen över 10 grader, detta för att kylskåpet (och främst frysen) ska gå bra.

Såhär bra går det ändå då att matcha elpriset i ett understödsuppvärmt, illa isolerat fritidshus.
Vet inte om jag tänker fel, men funkar inte kyl och frys bättre ju kallare det är i huset? :thinking:
 
Dom flesta kyl/frysar mår inte bra om det blir för kallt i det rum där dom står, men det är inte kopplat till själva funktionen utan till den olja som finns i kompressorn.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom flesta kyl/frysar mår inte bra om det blir för kallt i det rum där dom står, men det är inte kopplat till själva funktionen utan till den olja som finns i kompressorn.
Ja det är min empiriska erfarenhet också, när temperaturen i fritidshuset går mot 10 grader gör kylskåpet det också. Typ.

För övrigt gör jag samma sak som @Nötegårdsgubben, kör värmepumpen på natten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.