Jag (grävmaskinisten) har grävt runt mitt hus, och nu tänker jag sätta platon. Sulan är väldigt ojämn, och jag tvekar på att det går att montera sån där Membranfilm som finns att tillgå. jag antar att den är bättre än tjära, men tjära kommer ju iaf bli tätt. På en del ställen syns inte fotsulan alls, o där kan man ju teoretiskt släppa ner platon hela vägen. ska man bila bort sulan på den ställen där den sticker ut?

Vad är alternativen?

*Tjära
*skära/bila bort sulan
*?
*?

-Kom med förslag!

-är pappaledig nu, så jag har två veckor på mig...
 
Pappaledighet är inte att underskatta:)

Jag själv ska göra en utbyggnad på 55 kvm, tilläggsisolera resten av huset, sätta ny panel OCH byta tak på min pappaledighet som börjar på måndag...:)

Lycka till!
 
Den där membranfilmen är faktiskt ganska seg och flexibel.
Jag tror att du kan sätta den om det inte är extremt ojämnt.
Man klistrar ju fast den med typ tjära också för säkerhets skull.
 
pinebar skrev:
ganska seg och flexibel. Man klistrar ju fast den med typ tjära också för säkerhets skull.
Bottenplattan har ju runnit utanför formen när den gjöts ser det ut som, så jag anser att den är mycket ojämn.

finns det inget membran som sprutas på?
 
Platon flytmembran har jag använt. Penslas på då man har ojämn sula och är en gummibitumen blandning har jag för mig...
 
Ugglan skrev:
Platon flytmembran har jag använt. Penslas på då man har ojämn sula och är en gummibitumen blandning har jag för mig...
Tack! ska leta reda på den.

Igår kollade jag och min bror på hur "skägget" på sulan såg ut, och det är ganska tunnt. Det gick bitvis att knacka loss med spade, så då blir ju väggen helt lodrät istället.

OM man lyckas att få väggen så slät hela vägen runt huset, måste man ändå ha den där tätningen, eller kan man låta platonmattan gå ner en bit under bottenplattan?
 
Nu är sulan borta, så hur eller hur, så är det lättare att jobba med väggen..
 
pinebar skrev:
Den där membranfilmen är faktiskt ganska seg och flexibel.
Jag tror att du kan sätta den om det inte är extremt ojämnt.
Man klistrar ju fast den med typ tjära också för säkerhets skull.
Nu är ju sulan borta, så jag kan ha platon en bit ner under plattan, varför ska jag då ha membranet? vad är det till för?
 
Om jag inte har helt fel så är membranet till för att hindra fukt/vatten som tränger upp bakom platonmattan underifrån att kunna komma in i grundmuren.
 
Chinaski skrev:
Om jag inte har helt fel så är membranet till för att hindra fukt/vatten som tränger upp bakom platonmattan underifrån att kunna komma in i grundmuren.
Javisst, fast då har man väl dränerat dåligt? Eller är det kapilärkraften som håller vatten bakom platon?
Och vad är det som säger att vatten bara kryper genom väggen då? då borde man ju lägga membran under plattan oxå?

Finns det fler argument?
skynda skynda!! Snart monterar jag platon, o vill jag ju veta varför jag blåser på dyrt membran i onödan.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.