Har en Nibe 730 som är 3veckor gammal,
Nu idag fick jag larmkoden 429 inverterfel,
Provade starta om men utan resultat.
Nån som haft samma problem?
 
NIBE har haft en del problem med invertermodulen till olika värmepumpsmodeller men jag trodde de var över nu!? Nätfilter har införts i fler modeller. Går ju på garantin som tur är. Bor du i tätort eller på landsbygden? Större chans att råka på el-problem på landsbygden med långa luftledningar.
 
prova bryt strömmen i 10 minuter, 730/750 kan ta tid på sig att återställa.
bryt strömmen på alla 3 faser, vänta 10 min, prova att starta om, funkar inte det, ring din installatör och felanmäl.
Det är inte så att säkringen på L2 löst, för det är den som matar inverter.
 
DonPablo R134a skrev:
prova bryt strömmen i 10 minuter, 730/750 kan ta tid på sig att återställa.
bryt strömmen på alla 3 faser, vänta 10 min, prova att starta om, funkar inte det, ring din installatör och felanmäl.
Det är inte så att säkringen på L2 löst, för det är den som matar inverter.
Prövade att bryta i 10min utan resultat, tråkigt med en nästan ny pump
 
J Josth skrev:
NIBE har haft en del problem med invertermodulen till olika värmepumpsmodeller men jag trodde de var över nu!? Nätfilter har införts i fler modeller. Går ju på garantin som tur är. Bor du i tätort eller på landsbygden? Större chans att råka på el-problem på landsbygden med långa luftledningar.
Bor i ett villaområde, har satt över den på endast tillsats, men kikar på strömmen då står det l1 1ampere l2 0,4 ampere l3 0.5 ampere är det inte för lite? Eller är det annorlunda när man skiftar över till endast tillsats
 
Det låter lite men samtidigt är det väldigt milt väder i södra halvan av landet så det beror på var du bor.
 
Den har väl inte kopplat in elpatron än, kanske....
 
J Josth skrev:
Det låter lite men samtidigt är det väldigt milt väder i södra halvan av landet så det beror på var du bor.
Bor i västra götaland, Tänkte mer att om det är fel på inkommande ström? den är satt över till driftläge på elpatron
 
V Valtraa92 skrev:
Bor i ett villaområde, har satt över den på endast tillsats, men kikar på strömmen då står det l1 1ampere l2 0,4 ampere l3 0.5 ampere är det inte för lite? Eller är det annorlunda när man skiftar över till endast tillsats
Dom siffrorna är vad huset gör av med just nu om elektrikern installerat effektvakten rätt, (dvs den mäter så att inte huvudsäkring ska gå pga elpatron)

Men verkar vara mest att du får låta den stå avstängd en längre stund för att lösa det, annars är det väl att prata med firman som installerade den
 
Hojte Hojte skrev:
Dom siffrorna är vad huset gör av med just nu om elektrikern installerat effektvakten rätt, (dvs den mäter så att inte huvudsäkring ska gå pga elpatron)

Men verkar vara mest att du får låta den stå avstängd en längre stund för att lösa det, annars är det väl att prata med firman som installerade den
Ok tackar då vet jag, tänkte det var fel på min inkommande ström. Ringde pumpinstalatören idag, Han hade beställt en inverter som han trodde det kunde vara. Känns som den har svårare att driva nu med elpatronen. Har golvvärme 2plan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.